Logo

Droppe sub'en?

Skriv et svar
2/20/2006 10:22:32 AM #1 av 16
Postet av: Comicguy
Heisann!
Jeg har hatt hjemmekinoanlegg et års tid og fylte opp enda mer i høst med en sub med 12" element. Som fronthøytalere i har jeg to etterlevninger fra min ungdomstid, Cerwin Vega LS15. Svære og kraftige høytalere med èn 15" per høytaler. De to front-høytalerne står i tillegg koblet på en egen effektforskerker, så de får nok strøm... Det jeg lurer på er om jeg strengt tatt trenger noen sub, iom at disse to Cerwin-høytalerne klarer å produsere enorme mengder trykk/lyd ift den puslete sub'en? :idea:

Jeg synes faktisk også lydbildet blir bedre/fyldigere uten sub'en.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/20/2006 11:45:05 AM #2 av 16
Postet av: kid
Isåfall har du vel svart på ditt eget spørsmål? 8) Selg den! :wink:
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/20/2006 12:04:09 PM #3 av 16
Postet av: Comicguy
"kid" skrev:Isåfall har du vel svart på ditt eget spørsmål? 8) Selg den! :wink:

:D
Det er vel egentlig det jeg også har konkludert med, men det jeg mer lurte på var om man egentlig skal ha en sub, eller om denne kun har den funksjonen at den skal avhjelpe høytalere fordi de seom oftest ikke klarer å gjenngi dyp/kraftig bass. Hvis siste er tilfelle så kan jeg jo kvitte meg med den. 8)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/20/2006 12:12:48 PM #4 av 16
Postet av: Jan A M
Du kan jo skaffe deg en sub som går dypere enn dine hovedhøytalere. Det er jo liksom litt av poenget med en sub, at den skal fylle ut der frontene ikke klarer å gå dypere.

Nå vet ikke jeg hvilken sub du har, men det er ikke bare å kjøpe første og beste billige "sub" med 12" og forvente subbass.

Bare fordi produsenten kaller det "sub" og den har 12" betyr det ikke automatisk at den fungerer effektivt lavere enn 30Hz egentlig... :wink:
[url=http://min.hjemmekino.no/JanAM/][b][color=black][u]Min Hjemmekino[/u][/color][/b][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/20/2006 12:24:09 PM #5 av 16
Postet av: kid
Evt, kan du jo prøve med litt skikkelig kalibrering?
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/20/2006 12:31:46 PM #6 av 16
Postet av: Comicguy
"Jan A M" skrev:Du kan jo skaffe deg en sub som går dypere enn dine hovedhøytalere. Det er jo liksom litt av poenget med en sub, at den skal fylle ut der frontene ikke klarer å gå dypere.

Nå vet ikke jeg hvilken sub du har, men det er ikke bare å kjøpe første og beste billige "sub" med 12" og forvente subbass.

Bare fordi produsenten kaller det "sub" og den har 12" betyr det ikke automatisk at den fungerer effektivt lavere enn 30Hz egentlig... :wink:

Det er en sub sånn midt på treet... Forøvrig mener jeg å huske at Cerwin-høytalerne går ned mot 15-20Hz slik at hvis sub skal ha en funksjon hos meg så må den vel være ganske brutal/stor/dyr?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/20/2006 12:53:30 PM #7 av 16
Postet av: Jan A M
Om frontene dine hadde gått ned til 15-20Hz, med samme lydstyrke her som resten av frekvensområdet, så hadde du ikke trengt subwoofer. Men om frontene dine gjør det tror jeg er en annen sak, hvis jeg skal være helt ærlig.

Selv når man kjøper en dedikert subwoofer til 10000kr eller mer, går den vanligvis ikke stort lavere enn rundt 20Hz (det finnes de som går lavere, men lavere enn 15Hz er ekstremt skjeldent). Så det hadde vært bra gjort om cerwin vega hadde klart bedre med en fullregisterhøytaler, til den prisen disse kosta en gang i tiden.

Det var nå mine tanker rundt den saken da. :wink:

Kan du ikke si hvilken sub du har da?
[url=http://min.hjemmekino.no/JanAM/][b][color=black][u]Min Hjemmekino[/u][/color][/b][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/20/2006 1:13:19 PM #8 av 16
Postet av: Comicguy
"Jan A M" skrev:Om frontene dine hadde gått ned til 15-20Hz, med samme lydstyrke her som resten av frekvensområdet, så hadde du ikke trengt subwoofer. Men om frontene dine gjør det tror jeg er en annen sak, hvis jeg skal være helt ærlig.

Selv når man kjøper en dedikert subwoofer til 10000kr eller mer, går den vanligvis ikke stort lavere enn rundt 20Hz (det finnes de som går lavere, men lavere enn 15Hz er ekstremt skjeldent). Så det hadde vært bra gjort om cerwin vega hadde klart bedre med en fullregisterhøytaler, til den prisen disse kosta en gang i tiden.

Det var nå mine tanker rundt den saken da. :wink:

Kan du ikke si hvilken sub du har da?

Litt flaut, men det er denne:
http://www.netthandelen.no/visProdukt.aspx?id=86902
:lol:

Jeg tok litt feil med CV-høyttalerne, de går til 28Hz og er 4 Ohm (står 8 Ohm kompatibel i spec)
http://www.cerwin-vega.com/products/hom ... vs150.html

Men de burde vel holde en stund da, før det er nødvendig med en ekstra sub? :idea:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/20/2006 1:33:06 PM #9 av 16
Postet av: Jan A M
Nei det måtte være den suben :lol: Jeg satt å tenkte på det nemlig. hehe.. ok, det er ikke frekt ment da. :wink:

Jeg ville kjøpt en betydelig bedre sub om jeg var deg, ellers tror jeg ikke det er mye vits. Tror jeg ville lagt en 8-10 000kr på bordet for en sub til å mache de høytalerene. SVS hadde sikkert vært en bra kandidat da, hvilken modell er det nok andre som kan svare bedre på enn meg akurat der.

Jeg tror du klarer deg fint uten sub med de høytalerenne enn så lenge, men det er jo du som må avgjøre det. Bare husk at det ikke blir bedre med en dårlig sub, bare fordi det er en sub. Ting må stå i forhold til hverandre i ett anlegg. :wink:
[url=http://min.hjemmekino.no/JanAM/][b][color=black][u]Min Hjemmekino[/u][/color][/b][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/20/2006 1:44:29 PM #10 av 16
Postet av: Comicguy
"Jan A M" skrev:Nei det måtte være den suben :lol: Jeg satt å tenkte på det nemlig. hehe.. ok, det er ikke frekt ment da. :wink:

:lol:

"Jan A M" skrev:Jeg ville kjøpt en betydelig bedre sub om jeg var deg, ellers tror jeg ikke det er mye vits. Tror jeg ville lagt en 8-10 000kr på bordet for en sub til å mache de høytalerene. SVS hadde sikkert vært en bra kandidat da, hvilken modell er det nok andre som kan svare bedre på enn meg akurat der.

Tror nok jeg bruker pengene på noe annet da gitt. :D

"Jan A M" skrev:Jeg tror du klarer deg fint uten sub med de høytalerenne enn så lenge, men det er jo du som må avgjøre det. Bare husk at det ikke blir bedre med en dårlig sub, bare fordi det er en sub. Ting må stå i forhold til hverandre i ett anlegg. :wink:

Jeg konkluderer også nå med at jeg ikke trenger noen sub foreløpig.
Grensen er hverken lyd eller trykk på det jeg har nå, (for dette spiller mer enn høyt nok) men heller naboene. :twisted: (bor i rekkehus)

Jeg trodde at sub var noe man bare måtte ha fordi det var slik, men jeg skjønner nå at denne egentlig kun har en utfyllende funksjon der resten av høytalerne ikke klarer å gjenngi lyden.

Tusen takk for bra innspill! :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/20/2006 3:02:33 PM #11 av 16
Postet av: orso
På film er sub nesten et must, til musikk kan man fint greie seg uten. Selv om CV høyttalerne sikkert går dybt, kan det ikke måle seg med hva en god subwoofer kan utrette. Med en god sub blir filmopplevelsen noe helt annet. Har hørt mye godt om XTZ, kinesisk merke som gir veldig mye for pengene. Ellers er det vel SVS som gjelder, men den koster mer.
XTZ selges hos http://www.fyndborsen.se/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/20/2006 3:08:30 PM #12 av 16
Postet av: Jan A M
"bomholt" skrev:På film er sub nesten et must, til musikk kan man fint greie seg uten. Selv om CV høyttalerne sikkert går dybt, kan det ikke måle seg med hva en god subwoofer kan utrette. Med en god sub blir filmopplevelsen noe helt annet. Har hørt mye godt om XTZ, kinesisk merke som gir veldig mye for pengene. Ellers er det vel SVS som gjelder, men den koster mer.
XTZ selges hos http://www.fyndborsen.se/


Must og must fru... det blir jo smør på flesk uansett, om suben ikke går dypere enn frontene.

Men, hvis trådstarter er villig til å investere det det koster for en ok sub så er det jo somregel verdt det. :wink:

Kan sikkert klare deg med en sub til rundt 5000kr da, jeg må innrømme jeg tenkte litt "ensporet" når jeg sa 8-10 000kr. Trenger jo ikke spille svinhøyt selv om man har store fronter. :wink:
[url=http://min.hjemmekino.no/JanAM/][b][color=black][u]Min Hjemmekino[/u][/color][/b][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/20/2006 5:56:22 PM #13 av 16
Postet av: Ken
Jeg har et par CV DC15 stående (nå i boden), men de er ikke noe i et filmoppsett. Jeg har testet på dette og de låter ikke mye bra, og min konklusjon er at jeg heller vil investere i receiver og en SVS sub da mindre "monitor" høyttalere med en dedikert og god senter som passer resten er sinnsykt MYE bedre enn hva noe gammelt CV kan klarer å produsere.

Lydbildet og hvordan det låter hjemme hos deg og i dine ører er helt klart opp til deg, men etter at jeg var hos Flageborg og fikk hørt på LYD så er jeg ikke i tvil. Heller små monitorer som spiller sinnsykt bra helt ned til der en SUB tar over er veien jeg ønsker å gå.

Skal du ha en fulltone høyttaler i et filmoppsett så bør det nok gjøres med god kalibrering og da med høyttalere som er meget bra på det som går fra 80Hz og oppover.
mvh
Ken

| Sony KLV-V40A10E | Xbox 360 Premium | IBM ThinkCentre 3Ghz | ATI Radeon X800 512MB DVI-D HDMI | PS 2 | Logitech Z-5500 | Kommer: Denon 3806, SVS PB10, SVS SBS-01 Surround |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/20/2006 6:29:53 PM #14 av 16
Postet av: orso
Must og must fru... det blir jo smør på flesk uansett, om suben ikke går dypere enn frontene.

Men, hvis trådstarter er villig til å investere det det koster for en ok sub så er det jo somregel verdt det. :wink:

Kan sikkert klare deg med en sub til rundt 5000kr da, jeg må innrømme jeg tenkte litt "ensporet" når jeg sa 8-10 000kr. Trenger jo ikke spille svinhøyt selv om man har store fronter. :wink:


Nå er det ikke bare snakk hvor dypt fronthøyttalerne går, men også hvor bra de spiller de lave frekvensene. Og her skal man opp i meget høy prisklasse for å få fronter som spiller skikkelig bra under 70-40HZ. Er overbevist om at en god sub vil gjøre dette langt bedre enn Cvene. Har selv høyttalere som er oppgitt til gå ned til 30HZ, men synes sub er et must på film. De fleste synes sub også gir et løft på musikken, utfordringen der er å integrere den.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/20/2006 10:39:54 PM #15 av 16
Postet av: nutts
Hvor lavt går bassen på kino da ?????
Nutt's DVD samling http://home.no/tagstatus/
( under arbeid )

http://www.lmbk.no ( modellbiler )
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar