Logo

De uovervinnelige kablene

Skriv et svar
12/7/2007 5:50:53 PM #1 av 6
Postet av: Learner
Har lest mange av innleggene i forumet, og ser at det finnes mange kloke hoder med gode tips. Kanskje kan jeg endelig få koblet alle komponentene sammen - på rett måte.

Komponenter:

TV - Pioneer 428XA
DVD nr 1 - DVR-LX60 (opptaker)
DVD nr 2 - DV-444 (brukes mest til musikkavspilling)
Receiver - VSX-D810S (ikke HDMI)
VHS - Phillips VR740
Dekoder fra Canal Digital (Sagem) uten opptaker

Målsetninger:
1. Ønsker å ta opp både fra VHS og DVS parallelt.
2. Ønsker å se på annen kanal (helst fra dekoderen, dvs ikke analogt) mens jeg tar opp på VHS/DVD.

Forstår at alle komponentene må koples til TVen (3 x HDMI + 4 x scart), men logikken min brister når det skal krysskobles mellom komponentene.
P.S: Ikke le av VHS'en min - trenger to opptakere inntil videre.

Hva trenger jeg av kabler og hvor skal de? Kanskje finnes dette allerede beskrevet et annet sted, men guidene hos HK hjalp meg ikke.

Håper noen kan hjelpe :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/7/2007 6:26:39 PM #2 av 6
Dette bør du bruke:

DVD NR 1:
HDMI til tv fra DVD og optisk til reciver for lyd

DVD NR 2:
Da kan du like så godt bruke: Scart fra DVD til TV og optisk til reciver for lyd.

VHS:
Scart til tv fra VHS og RCA for lyd

Dekoder:
Scart til tv fra Dekoder og coax til reciver for lyd.

Er litt usikker på hva slags tilkoblinger det er på forskjellige komponentene dine, men har nå satt opp det optimale.

I stigende rekkefølge er de optimale tilkoblingene følgende:

HDMI:
Også kalt en digital scart. Overfører både lyd og bilde uten kvalitetstap og er den beste tilgjenglige kabelen på markedet.

DVI
Overfører digitale videosiganler uten kvalitestap (overfører ikke lyd).

Komponent:
Er den beste tilgjenglige analoge kabelen, kan ikke overføre lyd.

Scart (RGB)
Standard siden 80 tallet. Overfører både lyd og bilde, har ikke samme forddelene som komponent ved at den ikke takler progressiv skanning av bildet.

S-Video
Middels god analog overføring som overfører bilde.

Kompsitt
Analog overføring av bilde, men er av dårlig kvalitet.

Lyd:
Coax og optisk:
Digitale signaltyper som er like gode, men med litt forskjellig type teknologi. Denne kabelen gir digital surroundlyd. (Men ikke på HD-DVD og Blu-Ray filmer med de høyoppløste lydformater).

Audio/Phono/RCA:
Analog lyd i stereo eller Dolby Pro-Logic. Er som oftest en rød og hvit kontakt.

Angående det siste spørsmålet:
Dersom du har en mottaker med 2 tunere innebygd kan du ta opp et program mens du ser et annet. Har mottakeren kun 1 tuner, kan den kun ta opp og se et annet program på samme frekvens.

Står sikkert mer om dette i guiden på forumet.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/7/2007 6:51:20 PM #3 av 6
Postet av: Learner
Takk for gode svar Tommy.

Tror receiveren kun har en optisk (fiber?) inngang.
Dekoderen har 1 HDMI, så jeg burde kanskje benytte denne til TVen?

Kan jeg ved dine forslag ta opp både på VHS og DVD nr 1 (parallelt), samtidig som jeg velger fritt hvilken dedoker kanal jeg ser på TV'en?

Igjen, takk for svar.

Hilsen,
Kjetil
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/7/2007 7:06:00 PM #4 av 6
Ifølge denne har den 3 optiske innganger:
http://www.pioneerelectronics.com/pna/p ... lComponent

Ja, som sagt var jeg litt usikker på hvilke tilkoblingsmuligheter du hadde på de forskjellige komponentene. Så hvis du har HDMI på dekoderen burde du selvsagt benytte deg av dette.

Litt usikker angående det siste spørsmålet, skal se om jeg finner det ut. Her kan sikkert "Parabolguruen" på forumet hjelpe deg.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/7/2007 7:21:44 PM #5 av 6
Postet av: Learner
Du har selvfølgelig rett mht receiveren. Jeg får kjøpe inn manglende kabler i morgen. Med tungen rett i munnen så har jeg nå fått nytt pågangsmot og forhåpninger om at lyd og bilde kommer ut som det skal. Takk nok en gang.
Hilsen,
Kjetil
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/7/2007 7:35:57 PM #6 av 6
Vil bare si at det ikke er noe særlig vits i å kjøpe dyre kabler hvis det er digitalkabler som HDMI det er du skal kjøpe. Står mer om dette her:
http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=9979

Men på analoge kabler som scart derimot har det mer å si. Da er det kort sagt kvaliteten på selve kontakten og "pinsène" mer å si på resultatet. De dyrere holder også lenger, ser klar forskjell på en billig og en litt dyrere kabel der. Så på innmaten ved på en dyr og en billigkabel. Der var selve kablene (eller ledrene) tykkere og kontakthodet var bedre skjermet og oppbygd.

Lykke til!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar