Logo

Dali Icon6 vs Icon7 - hva velger jeg?

Skriv et svar
12/14/2005 1:03:14 PM #1 av 16
Postet av: Jimmern
Jeg har lest mye skryt av Icon6 og skjønt at disse høytalerne presterer godt i sin prisklasse. Men hva med Icon7? Finner ikke like mange tester her som for Icon6, men er det noen der ute som kan anbefale den ene foran den andre her? Er i full gang med kinoen, og det er ca 14 dager til bestillinga skal være klar for ALT av utstyr. Skal bruke en AVR3806 som "motor" :D Rommet vil bli ca 24M2. Noen som har peiling på forskjellene på disse to høytalerne? Prisforskjell er ca 3000 kr.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/14/2005 7:21:29 PM #2 av 16
Postet av: orso
Har hørt litt på Ikon 7 som er en veldig bra høyttaler. Utfordringen med den er at den er krever en strømsterk forsterker for at det skal låte skikkelig bra. Selv om du bi-amper med 3806 tror jeg det fortsatt vil mangle krefter. Hvis du går for Ikon 7 ,bør du etter min mening kjøpe en effektforsterker. Tror hovedforskjellen mellom Ikon 6 og 7 er dypbassen. Har bare så vidt hørt Ikon 6, men la med engang merke til at den ikke gikk like dypt.
Arve på Audiophile holder på å teste Ikon 7 om dagene. Du kan lese litt hva han skriver i denne tråden:
http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=4539
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/14/2005 10:08:29 PM #3 av 16
Postet av: Jimmern
"bomholt" skrev:Har hørt litt på Ikon 7 som er en veldig bra høyttaler. Utfordringen med den er at den er krever en strømsterk forsterker for at det skal låte skikkelig bra. Selv om du bi-amper med 3806 tror jeg det fortsatt vil mangle krefter. Hvis du går for Ikon 7 ,bør du etter min mening kjøpe en effektforsterker. Tror hovedforskjellen mellom Ikon 6 og 7 er dypbassen. Har bare så vidt hørt Ikon 6, men la med engang merke til at den ikke gikk like dypt.
Arve på Audiophile holder på å teste Ikon 7 om dagene. Du kan lese litt hva han skriver i denne tråden:
http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=4539


Takk for svar. Har lest de innleggene som var på linken du sendte. Mye fin info her... Jeg har i utg.pkt vært mest gira på Icon6 og da med en SVS10-sub som assistent :) ... Vil kanskje ikke savne den dybden Icon7 gir hvis jeg spriter opp med en slik sub?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/15/2005 12:26:43 AM #4 av 16
Postet av: Atle Torp
"Jimmern" skrev: .......en SVS10-sub som assistent :) ... Vil kanskje ikke savne den dybden Icon7 gir hvis jeg spriter opp med en slik sub?


Nei, den vil du definitivt ikke savne :-D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/15/2005 9:05:27 AM #5 av 16
Postet av: orso
Det er nok andre forskjeller også enn dypbassen, men kjenner ikke godt nok til høyttalerne til å kunne uttale meg. Ta deg en lyttetur og hør på begge. Da hører du nok fort forskjellene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/15/2005 7:43:38 PM #6 av 16
Postet av: Audiophile-Arve
Har nettopp gjort meg ferdig med Ikon 7 til utprøving. Ein nydeleg høgtalar, flotte perspektiveigenskapar, ikkje så vanskeleg å plassere, og glad i mykje straum, t.d. gjennom biamping eller ein kraftig forsterkar.

Eg vil tilrå skikkeleg god elektronikk, alternativt biamping. Prøvde dei i heimekinoen min som hovudhøgtalarar, og hadde då ein Denon AVR 2106 som eg brukte 4 kanalar av til desse i biamp-modus. I tillegg spedde eg på bassen under 40 Hz med min Mirage subwoofer. Midbassen er nydeleg, og det er lett å få god elbasslyd i systemet. Billegaste måten eg har fått så ålreit heimekinolyd på.

Verd pengane, absolutt. Kjem snart omtale på http://www.audiophile.no
Helsing Arve
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/15/2005 8:21:10 PM #7 av 16
Postet av: Jimmern
"Audiophile-Arve" skrev:Har nettopp gjort meg ferdig med Ikon 7 til utprøving. Ein nydeleg høgtalar, flotte perspektiveigenskapar, ikkje så vanskeleg å plassere, og glad i mykje straum, t.d. gjennom biamping eller ein kraftig forsterkar.

Eg vil tilrå skikkeleg god elektronikk, alternativt biamping. Prøvde dei i heimekinoen min som hovudhøgtalarar, og hadde då ein Denon AVR 2106 som eg brukte 4 kanalar av til desse i biamp-modus. I tillegg spedde eg på bassen under 40 Hz med min Mirage subwoofer. Midbassen er nydeleg, og det er lett å få god elbasslyd i systemet. Billegaste måten eg har fått så ålreit heimekinolyd på.

Verd pengane, absolutt. Kjem snart omtale på http://www.audiophile.no


Takk for svar... Jeg hadde i utgpkt ikke tenkt å bruke annet enn AVR3806 som motor i min kino. Har hørt mye skryt av Icon6, og jeg har skjønt at de er enklere å ha med å gjøre når det gjelder drivkraft :) Dersom jeg vil gå opp til Icon7 må jeg vel kjøre noe i tillegg til 3806 da? Vil jeg bli "fornøyd" med Icon6, eller vil du anbefale på det sterkeste å gå opp til Icon7? Ville satt pris på innspill om dette. Anlegget jeg skal kjøpe vil trolig bli bestillt i løpet av 14 dager +/- , så jeg har ennå litt tid i tenkeboksen
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/15/2005 8:27:10 PM #8 av 16
Postet av: Audiophile-Arve
Satsar du på subwoofer uansett? I så fall ville eg like godt gå for 6aren.
Men 7 har ein magisk midbass når det berre er nok hestekrefter. Har ikkje forsterkaren din biamp-modus? Ekstra terminalar til å drive dette?
Har du dette, står du ganske fritt.
Helsing Arve
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/15/2005 8:44:40 PM #9 av 16
Postet av: Jimmern
"Audiophile-Arve" skrev:Satsar du på subwoofer uansett? I så fall ville eg like godt gå for 6aren.
Men 7 har ein magisk midbass når det berre er nok hestekrefter. Har ikkje forsterkaren din biamp-modus? Ekstra terminalar til å drive dette?
Har du dette, står du ganske fritt.


Jeg vil gå for sub uansett ja. Kommer til å kjøpe en SVSPB10. Når det gjelder 3806 og biamp-modus er jeg på tynn is :D :D Er veldig fersk i dette gamet, og er sannalig ikke sikker på om 3806 har dette...Har ikke fått utstyret bestillt ennå, men det er like før...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/18/2005 7:15:55 PM #10 av 16
Postet av: Audiophile-Arve
Omtale er no publisert!
Helsing Arve
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/19/2005 10:05:54 PM #11 av 16
Postet av: Jimmern
"Audiophile-Arve" skrev:Omtale er no publisert!


Suverent :) Virker som dere fikk testa disse haøtalerne meget grundig. Jeg snakka med HiFi-Klubben i dag, og de mente at en AVR3806 uten problemer ville funke meget bra sammen med Icon7. Så at du hadde testa de med AVR2106, og det er jo en "mindre" utgave enn 3806. Ser DU betenkeligheter med å kjøre Icon7 sammen med AVR3806? Tenker i utgpkt å kjøre et 6.1-oppsett ut fra 3806. Jeg vil vente med sub til jeg har fått utstyret, spillt dem inn, og testa dem skikkelig. Suben jeg tenkte på er en SVSpb10. Hvis alt går etter planen, vil jeg bestille følgende utstyr i løpet av ei ukes tid: AVR3806, Icon7 (front), Icon W2 OnWall (bak), Icon Vocal2 (center) Benq 7700 projektor, Lerret og Denon DVD3910. Hva mener en fagmann om dette oppsettet? :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/20/2005 6:11:50 AM #12 av 16
Postet av: Audiophile-Arve
Det er alltid råd å kjøpe betre ting, dersom ein legg meir pengar i handelen, men Ikon 7 er svært mykje for pengane. Forsterkarval i samband med dei kunne vore endå betre, iallfall med tanke på musikkattgjeving, for det er eit stort potensiale i desse slanke høgtalarane.
Likevel, om ditt behov fyrst og framst er surround, tippar eg at 3806 er eit svært godt val med tanke på heimekino. Eg vil likevel tilrå du brukar to ekstra kanalar til bassen, og droppar 6-aren. Biamping av Ikon7 gjev ei vesentleg forbetring av basskontrollen, og det er slett ikkje sikkert at du i så fall vil føle behov for subwoofer.
Vokal 2 er den logiske senterhøgtalaren, og W2 er ein påkosta sak til bakhøgtalar, så eg kan vanskeleg tru du vert skuffa av dette oppsettet.

Ver obs på at det tek ei god stund å spele inn Ikon 7, så rekn med litt tid til dette før du vurderer om du treng subwoofer.
Helsing Arve
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/20/2005 8:18:55 AM #13 av 16
Postet av: Jimmern
"Audiophile-Arve" skrev:Det er alltid råd å kjøpe betre ting, dersom ein legg meir pengar i handelen, men Ikon 7 er svært mykje for pengane. Forsterkarval i samband med dei kunne vore endå betre, iallfall med tanke på musikkattgjeving, for det er eit stort potensiale i desse slanke høgtalarane.
Likevel, om ditt behov fyrst og framst er surround, tippar eg at 3806 er eit svært godt val med tanke på heimekino. Eg vil likevel tilrå du brukar to ekstra kanalar til bassen, og droppar 6-aren. Biamping av Ikon7 gjev ei vesentleg forbetring av basskontrollen, og det er slett ikkje sikkert at du i så fall vil føle behov for subwoofer.
Vokal 2 er den logiske senterhøgtalaren, og W2 er ein påkosta sak til bakhøgtalar, så eg kan vanskeleg tru du vert skuffa av dette oppsettet.

Ver obs på at det tek ei god stund å spele inn Ikon 7, så rekn med litt tid til dette før du vurderer om du treng subwoofer.


Takk for svar. Vil nok avvente sub`en litt ja, i allefall til frontene er innkjørt. Jeg er likevel fristet til et "oppfølgningsspørsmål" :) Hva vil jeg bli mest tilfreds med av Icon7 i et 5.1 oppsett hvis jeg bi-amper som du skrev, eller et 6.1-oppsett med Icon6 som fronter? Anlegget skal primært brukes til film. Ville satt pris på innspill også her :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/20/2005 3:40:29 PM #14 av 16
Postet av: orso
Til film tror jeg AVR3806 til Ikon 7 ville fungere bra, men vil også anbefale biamping. Musikk derimot vil du etter min mening ikke få ut potensiale i Ikon 7 med AVR3806. Men du kan jo alltids spe på med en effektforsterker når du har råd til det. Man trenger ikke å kjøpe alt med en gang.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/20/2005 3:53:10 PM #15 av 16
Postet av: Audiophile-Arve
Trur nok eg ville gått for Ikon 7, evt 6aren med subwoofer. Men 7 vil nok ha meir å by på når det gjeld musikk, sjølv om det kan vere krevjande. å finne ein effektforsterkar.

Dersom anlegget i hovudsak er til kinobruk, ville eg kanskje brukt 6 + sub, men denne kombinasjonen har eg ikkje prøvd så langt.

Helsing Arve
Helsing Arve
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar