Logo

Blu-Ray mot DVD

Skriv et svar
2/23/2008 3:44:34 PM #1 av 20
Nå som HD-DVD er ute av bildet er det på tide å konsentrere seg om ett høyoppløslig format; nemlig Blu-Ray. Men hva tror dere at det skal til for at Blu-Ray salget skal klare å konkurerre mot det eldrende DVD-formatet? Evt, hvor lang tid tror dere det tar før det selges mer Blu-Ray filmer/spillere enn DVD?

Har også lagt til ett avstemmningsspørsmål for morro skyld om du har gått til annskaffelse av en Blu-Ray spiller eller ikke, og evt hva er grunnen til at du venter eller ikke kommer til å kjøpe.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/23/2008 4:45:33 PM #2 av 20
Postet av: Torja
Vet ikke om PS3 regnes med, den har en Blu-ray spiller. Jeg tror man bedre vet hvor det går etter Julen 2008. Det er jo ved juletider at nordmenn tradisjonelt ser seg etter nye ting og evt vil gi seg selv eller familien noe ekstra.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/23/2008 5:22:14 PM #3 av 20
Postet av: roarbakken
Det tar nok noen år å innarbeide begrepet Blu-ray både for Ola Nordmann og folk flest. Man skal være mer enn middels interessert i film og musikk for å forstå dette sånn med en gang. Det viktigste i tillegg til massiv markedsføring i alle ledd er at prisene på film kommer ned, eller ihvertfall nærmer seg DVD prisene. Når prisen på filmer kan matche DVD, vil det være mer aksept for dette i markedet. Om et par år kan man kanskje se for seg at det produseres flere Blu-ray spillere enn DVD-spillere. Logisk sett er det jo ingen vits i å lage DVD-spillere.

Deler gjerne et par tips her for de som bor i Oslo/-området og ser etter det beste utalget og de beste prisene på BD.
Spaceworld i Nygata (vis-a-vis Oslo City) har fått et stort og flott utvalg av filmer. De har det største utvalget pt såvidt jeg har oppdaget. Prisene ligger jevnt på 249,- Har noe sonefri import.
Så har vi Playcom som ligger 30 meter nedenfor Spaceworld - de har også et godt utvalg. Her varierer prisene fra rundt 179 til 299,- De har tatt inn noe sonefritt import.
De aller billigste filmene har jeg sett på VideoNova 50m fra Majorstuakrysset. Kjøpte James Bond til kr 159, da med engelsk undertekst. Har et ganske greit utvalg, men kommer nok til å vokse disse også. Finnes en del filmer til kr 179,-
Pioneer PDP-LX5090H / Pioneer BDP-LX71 / Panasonic BDP-80 / Yamaha RX-V1800 / Tannoy Sensys DC1, DC2, DCC høyttalere / REL Quake Subwoofer /Get HD-pvr/ MonsterCable 2xM1000HD + 2x400hdmi // Hjemmekino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=93
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/23/2008 11:06:38 PM #4 av 20
"Torja" skrev:Vet ikke om PS3 regnes med, den har en Blu-ray spiller. Jeg tror man bedre vet hvor det går etter Julen 2008. Det er jo ved juletider at nordmenn tradisjonelt ser seg etter nye ting og evt vil gi seg selv eller familien noe ekstra.


Vi sier at den er medregnet så lenge den blir benyttet av det :wink: .

Det er flere ting jeg syntes som må gjøres før Blu-Ray kan konkurrere mot DVD for å øke markedsandelen. Først og fremst er det prisen, alle unntatt spesielt innteresserte gidder ikke å betale over 100kr mer for en film når de fleste ikke engang vet hva forskjellen er unntatt det blå coveret. Som Roar sier må markedsføringen av formatet bli betydelig bedre og gjøre slik at "Ola Nordmann" vet hva forskjellen og forddelene med det nye formatet er. Selskapene burde også slippe filmene før på Blu-Ray enn DVD, ikke omvendt. En annen ting som er viktig er tilgjengligheten av formatet, det er ett fåtall av kjedene som selger Blu-Ray, DVD filmer får du på bensinstasjonen eller kort sagt omtrent overalt, dette er helt klart noen som må bedres. Hvorfor mye av dette allerede ikke er gjort syntes jeg er merkelig da det er store penger ikke bare produsentene kan tjene, men også butikkene. Det er ikke like gunstig å selge DVD spillere til 299 vil jeg tro.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/25/2008 2:54:24 PM #5 av 20
Postet av: _LarZen_
Jeg personlig har sluttet å kjøpe dvd filmer, da jeg har utstyret til å vise dem hærlige hd bildene. Mannen i gata er nok generelt meget uviten og om en ikke har en viss interesse for det som har med lyd & bilde å gjøre så ser dem nok bare rart på deg om du spør om hva Blu-Ray er for noe.

Men vi som nærmest har dette som en hobby vi vet jo selvf hvor mye bedre Blu-Ray er. Nøkkelordne er nok pris og informasjon.

Få ut informasjon om hva Blu-Ray er til folket og hvor stor forskjell det faktisk er! Og ikke minst få prisene på filmene ned til den magiske 199,- grensen så hjelper det nok mye. Jeg vrir meg ganske så hardt i smerte når jeg kjøper en Blu-Ray film til 279,-....da skal det være en film jeg virkelig vil ha.

Men for min del så er det ikke noen vei tilbake nå, hd is here to stay :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/4/2008 8:56:58 PM #6 av 20
Postet av: Rune
En sammenligning. (blindtest)

http://fwd.five.tv/videos/news-bluray-vs-dvd-upscale
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/5/2008 5:18:04 AM #7 av 20
Postet av: Fabio
"Tommy(Actionchicken)" skrev:

Det er flere ting jeg syntes som må gjøres før Blu-Ray kan konkurrere mot DVD for å øke markedsandelen. Først og fremst er det prisen, alle unntatt spesielt innteresserte gidder ikke å betale over 100kr mer for en film når de fleste ikke engang vet hva forskjellen er unntatt det blå coveret. Som Roar sier må markedsføringen av formatet bli betydelig bedre og gjøre slik at "Ola Nordmann" vet hva forskjellen og forddelene med det nye formatet er. Selskapene burde også slippe filmene før på Blu-Ray enn DVD, ikke omvendt. En annen ting som er viktig er tilgjengligheten av formatet, det er ett fåtall av kjedene som selger Blu-Ray, DVD filmer får du på bensinstasjonen eller kort sagt omtrent overalt, dette er helt klart noen som må bedres. Hvorfor mye av dette allerede ikke er gjort syntes jeg er merkelig da det er store penger ikke bare produsentene kan tjene, men også butikkene. Det er ikke like gunstig å selge DVD spillere til 299 vil jeg tro.


Hvis noen husker godt etter, tok det laaaaang tid før DVD ble solgt på bensinstasjon. Da de først ble solgt der, var gjennomsnittsprisen ca. 249,-.

Hvis man ønsker at markedet gjør noe, har man liten mulighet annen enn å kjøpe filmene fra kjedene, som Platekompaniet og Elkjøp.
Disse sjappene har størst markedsandeler og er derfor viktige for å gjøre nye formater "vanlige".

Personlig: Snart kvittet meg med alle DVD, kjøper kun blått.
117 Blå-stråle filmer
Mer IMAX takk
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/5/2008 7:53:27 AM #8 av 20
Postet av: roffe
PS3 er helt klart en Blu-ray-spiller i tillegg til å være mye mer (noen spurte litt lenger opp). Den er jo til pg med med i siste stortest av BD-spillere i Hjemmekino.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/1/2009 3:38:36 PM #9 av 20
Postet av: Kriss
Jeg tror DVD og BD kommer til å leve side om side...

Mange som ikke bryr seg fletta om bluray, iallefall menigmann.
Selvom jeg selv må innrømme at forskjellene er store, så er de ikke like store som mellom VHS og BD.
Formatene er like store fysisk, og billedkvaliteten på en dvd er ganske grei for folk flest..

Vi kan jo også se det på en av årets store alt i en pakke "Oppo83", mesteparten av ståheien er jo pga ABT brikken som gjør dvd ytelsen atskillig bedre. Det samme gjelder vel alle andre bd spillere også, hva slags brikke har de og kan de spille av DVD bra?

Grunnen til det må jo være at folk fortsatt også vil se DVD.

Felles for alle andre bdspillere fra PS3 til Pioneer er jo at de alle viser ganske perfekt BD bilde...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/1/2009 4:31:07 PM #10 av 20
Postet av: Torja
"Kriss" skrev:Jeg tror DVD og BD kommer til å leve side om side...

Mange som ikke bryr seg fletta om bluray, iallefall menigmann.
Selvom jeg selv må innrømme at forskjellene er store, så er de ikke like store som mellom VHS og BD.
Formatene er like store fysisk, og billedkvaliteten på en dvd er ganske grei for folk flest..

Vi kan jo også se det på en av årets store alt i en pakke "Oppo83", mesteparten av ståheien er jo pga ABT brikken som gjør dvd ytelsen atskillig bedre. Det samme gjelder vel alle andre bd spillere også, hva slags brikke har de og kan de spille av DVD bra?

Grunnen til det må jo være at folk fortsatt også vil se DVD.

Felles for alle andre bdspillere fra PS3 til Pioneer er jo at de alle viser ganske perfekt BD bilde...


Det er bare de spesielt intreserte som bryr seg om vilke bildebrikker som sitter i de forskjellige avspillingsmaskiner. Mening mann som går i butikken for å kjøpe seg en ny spiller gjør stort sett det kjøpmannen foreslår, og nå snakkes det ikke lenger om DVD spillere, annet for de mest gjærrige..

Les her..
http://www.release.no/artikkel.asp?ID=5943
http://www.release.no/artikkel.asp?ID=5949
http://www.release.no/artikkel.asp?ID=5913
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/1/2009 8:26:25 PM #11 av 20
Postet av: Kriss
Vel, da må nok dvd spilleren ryke først iallefall. Dessuten har "vanlige folk" vondt for å bruke mer enn 4-500 kr på en spiller.
Der finner du ikke blurayprisene idag.

De er fornøyd bare de har noe de kan snurre film på, blå eller dvd er hipp som happ for menigmann..

Hvordan er forresten utleiesituasjonen på bd der du bor?
I den lokale "Showtime" sjappa vår er det kun en smal liten hylle, med bd-filmer alle har sett fra før.

At bd filmene begynner å koste 100 spenn på elektrosjappene er derimot positivt for bluray vs dvd.
Jeg for min del tror at bd og dvd kommer til å leve side om side helt til et nytt format kommer, det er slett ikke sånn at BD utfaser dvd. Nei, det tror iallefall ikke jeg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/1/2009 8:54:49 PM #12 av 20
Postet av: Torja
"Kriss" skrev:Vel, da må nok dvd spilleren ryke først iallefall. Dessuten har "vanlige folk" vondt for å bruke mer enn 4-500 kr på en spiller.
Der finner du ikke blurayprisene idag.

De er fornøyd bare de har noe de kan snurre film på, blå eller dvd er hipp som happ for menigmann..

Hvordan er forresten utleiesituasjonen på bd der du bor?
I den lokale "Showtime" sjappa vår er det kun en smal liten hylle, med bd-filmer alle har sett fra før.

At bd filmene begynner å koste 100 spenn på elektrosjappene er derimot positivt for bluray vs dvd.
Jeg for min del tror at bd og dvd kommer til å leve side om side helt til et nytt format kommer, det er slett ikke sånn at BD utfaser dvd. Nei, det tror iallefall ikke jeg.

Min lokale utleie butikk kan skilte med stadig flere utleie BD, og de står fremst i det du går inn døra. :wink:
De gjærrige, som ikke ønsker å bruke mer enn 500 kr på en spiller er de samme som tvi holder på det foreldete VHS formatet. Bare det er billig nok er det bra nok er omkvedet her. Men alle er jo ikke slik. Mange ønsker kvalitet. Man skal i det hele tatt være litt forsiktig med å omtale menigmann, da hvem er dette?

De som syns DVD kvaliteten er mer enn nok, vil sansynligvis ettervært kommer over på VOD markedet med steeming av film og nedlasting via internett. Herregud, hvor mange nøyde seg ikke med kun den gamle bilderørstv og de signaler de måtte klare å få tak i via en enkel bord antenne?

Alt som synes gratis frister altid mer, uansett kvalitet. Men fler og fler blir oppmerksomme på den høynende kavalitets forbedring med blu-ray via skikkelig stor skjerm gir. Jeg tror vel at BD gir den kvalitet og eierønske av produktet gir til enkelte, mens andre ønsker masse produktet internett gir.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/2/2009 12:43:23 PM #13 av 20
Postet av: Runner
Jeg tror Ola Normann blir mer og mer opptatt av bildekvalitet. Og jeg ser klare trender ved release av store filmtitler at flere og flere velger BD fremfor dvd. Selv om dvd fortsatt selger flest i antall. Valget står på den enkelte. Om man er interessert i å legge 50 kroner til på disken, for bedre bilde og lydkvalitet. På sikt kommer BD til å utfase dvd markedet. Dette er pga at det ikke er lønnsomt i lengden for filmselskapene å produsere to utgaver av samme film.
Mvh Rune
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/2/2009 1:03:59 PM #14 av 20
Postet av: teebee
virker jo som om det bare er elkjøp og obs som har kjørt tilbud på bluray filmer av butikkene i Norge. om platekompaniet hiver seg på tilbuds bølgen vil det nok hjelpe for å få opp salgstallene. at en film skal koste over 150kr er horribelt. eneste jeg kjøper av dvd nå er tvserier. mulig neste southpark blir bluray om ikke prisforskjellen blir for stor.

jeg har fått min far til å bli hektet på bluray. tror han eier 1 vanlig dvdfilm + none konsertopptak, men da jeg fikk ansvar for å kjøpe anlegg til hytta ga jeg klar beskjed at da måtte det bli bluray og ikke dvdspiller. han har vel kjøpt over 10 filmer nå og ringer meg ukentlig om det er noen filmer jeg anbefaler. må vel få han til å kjøpe bluray hjemme også om ikke tv er for gammelt.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/2/2009 3:30:46 PM #15 av 20
Postet av: Kriss
Torja
Min lokale utleie butikk kan skilte med stadig flere utleie BD, og de står fremst i det du går inn døra. :wink:
De gjærrige, som ikke ønsker å bruke mer enn 500 kr på en spiller er de samme som tvi holder på det foreldete VHS formatet. Bare det er billig nok er det bra nok er omkvedet her. Men alle er jo ikke slik. Mange ønsker kvalitet. Man skal i det hele tatt være litt forsiktig med å omtale menigmann, da hvem er dette?

De som syns DVD kvaliteten er mer enn nok, vil sansynligvis ettervært kommer over på VOD markedet med steeming av film og nedlasting via internett. Herregud, hvor mange nøyde seg ikke med kun den gamle bilderørstv og de signaler de måtte klare å få tak i via en enkel bord antenne?

Alt som synes gratis frister altid mer, uansett kvalitet. Men fler og fler blir oppmerksomme på den høynende kavalitets forbedring med blu-ray via skikkelig stor skjerm gir. Jeg tror vel at BD gir den kvalitet og eierønske av produktet gir til enkelte, mens andre ønsker masse produktet internett gir.


Vel, jeg tror nok at du bor litt mer sentralt enn meg selv som bor i Østfold.
I alle østfoldbyene jeg har vært innom så synes jeg bare Fredrikstad har grei blurayhylle i utleiebutikken. Ikke akkurat bra der heller.

Jeg tror nettopp flestparten av befolkningen ER slik, de tenker pris før kvalitet og så billig som mulig. Spillerne kryper mot 1000 lappen nå, men jeg mener de må enda mer ned i pris. De som først og fremst vurderer bluray nå er folk som får problemer med dvd spilleren.

For eksempel naboen min, skulle ikke ha noe bluray, klarte seg utmerket med billigspilleren han kjøpte for 200kr til 20000kr Samsung tvn sin... :biggrin:

Når dvd spillern røyk så begynte han å tenke på bluray.

Og du har helt rett, han streamer film. Det samme gjør resten av slekten min. Både Mor, søster og bror.. De ser dvd og laster ned eller streamer film.

De tror jeg er ganske representativ for folk flest, dyr og stor tv, billighøytalere og billigspiller...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar