Logo

Biamping Yamaha RX-V659 / Yamaha generelt

Skriv et svar
10/18/2006 8:26:12 PM #1 av 22
Postet av: InYourDreams
Hei!

Noen som har erfaring med biamping av denne eller noen andre yamaha recievere? Er det noen funksjon i forsterkeren som gjør det mulig å bruke feks utgangene til sone B/noen andre utganger for biamping?

Når en fjerner koblingene mellom de to terminalene på høyttalerene, vil en ikke da forandre impedansen på høyttaleren? Må høyttalerene være spesialtilpasset for at biamping skal være mulig?..

Har som dere skjønner ingen form for kunnskap på dette området, alle innspill tas i mot med takk

TAKK :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/25/2006 4:43:15 PM #2 av 22
Postet av: Soundispower
no har jeg samme forsterker så jeg er like interessert i å få med meg dette som du!

(håper det er greit at jeg legger til mitt spørsmål under)

høyttalerne til yamaha har forsåvidt 2+ og 2- utganger bake på feks ns-555...
hva forskjell utgjør det?
bruker høyttalern kun halvparten av effekten til høyttalerne no hvis jeg kjører kun A på forsterkeren på høyttalerne eller?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/25/2006 4:55:25 PM #3 av 22
Postet av: Even Sundgot
"Soundispower" skrev:no har jeg samme forsterker så jeg er like interessert i å få med meg dette som du!

(håper det er greit at jeg legger til mitt spørsmål under)

høyttalerne til yamaha har forsåvidt 2+ og 2- utganger bake på feks ns-555...
hva forskjell utgjør det?
bruker høyttalern kun halvparten av effekten til høyttalerne no hvis jeg kjører kun A på forsterkeren på høyttalerne eller?


Den ovste av dei + og - anne er til høgfrekvens og dei nederste er til lavfrekvens..å vist du skal bi ampe må du ta vekk ei plate som går mulla utgongane på høytalerane å broke både a og b utgangene på receveren.. :D
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/25/2006 5:26:27 PM #4 av 22
Postet av: Soundispower
ok takker for det svaret, men vil det utgi mer forskjell?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/25/2006 5:28:02 PM #5 av 22
Postet av: Even Sundgot
ja det vill det..monge sier att forskjellen er stor og andre sier att den ikkje er så stor men uansett er det verdt å prøve.. :D funket i alle fall med meg.. :)
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/25/2006 6:32:55 PM #6 av 22
Postet av: pnerbye
Dette blir ikke noe annet enn bi-wiring, og har ingenting for seg. A og B-utgangene på en forsterker er ofte ikke annet enn forskjellige utganger på samme forsterkerutgang. Av og til er den ene av utgangene tilpasset en annen impedanse.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/25/2006 9:10:23 PM #7 av 22
Postet av: InYourDreams
Så det går faktisk ikke ann å biampe høyttalere med bare denne forsterkeren da med andre ord?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/25/2006 9:18:31 PM #8 av 22
Postet av: pnerbye
Hvis RX-V659 kan bi-ampes med surround-back-kanalene så funker det. Les i manualen.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/26/2006 12:44:26 PM #9 av 22
Postet av: InYourDreams
huff, så mye jobb a gitt :) hehe..

Startet i grunn denne tråden for å finne ut dette så jeg skulle slippe å leite fram bruksanvisningen igjen.. ;)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/26/2006 12:57:29 PM #10 av 22
Postet av: Soundispower
men altså..hm..hva er poenget egentlig da ?
å fordele diskanten/mellomtone fra bass bedre?
trudde det var at de skulle få mer krefter å holde på med..skjønner egentlig ikke hva de skal med mer da men:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/26/2006 4:34:10 PM #11 av 22
Postet av: InYourDreams
Biamping betyr opprinnelig at man bruker to forsterkere til å drive en høyttalere, og dermed får mer effekt. Men det blir også brukt som beskrivelse på å bruke 2 separate effektutganger på samme forsterker..Fordelen med mer effekt er, i tillegg til det åpenbare om at det da faktisk spiller høyere, at man da ikke trenger presse forsterkerene så hardt og dermed oppnår man bedre kontroll.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/26/2006 6:02:00 PM #12 av 22
Postet av: Soundispower
hehe..skjønner hva som skjer ved mer effekt!
men spørsmålet mitt var:
blir det faktisk mer effekt som går fra forsterkeren ELLER blir bare utgangene bedre fordelt på mellomtone,diskant og bass..
det var mitt spørsmål:P
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/26/2006 7:15:03 PM #13 av 22
Postet av: pnerbye
En 7.1-receiver har 7 forsterkere som vanligvis deler på 1 strømforsyning. Hvis en kan anta at receiveren har overskudd av strøm til å drive flere forsterkere så vil bi-ampingen gi mere kontroll over elementene. 2 utganger vil drive diskant/mellomtone, og 2 utganger vil drive bassen. Bassen er svært kraftkrevende, så det er fordelaktig å bruke egen forsterker til bassen. Da vil receiveren ha mer overskudd til å spille pent i diskantområdet. Receiveren vil sannsynligvis ha mest kraftoverskudd når du spiller i stereo. I surround vil du kanskje ikke ha noen særlig effekt av bi-ampingen siden flere forsterkere da forsyner seg med strøm fra den ene kilden.

Det beste er å sette en effektforsterker med egen strømforsyning til å drive bassene. Da vil ikke receiveren gå tom for strømreserver selv om du spiller surround.

Et problem som kan oppstå hvis en har for liten forsterker og skrur opp volumet er at forsterkeren mister kontrollen. Når basselementene i høyttaleren trekker mye strøm fra forsterkeren kan forsterkeren begynne å klippe signalet, og dette kan medføre at sterk høyfrekvent støy sprenger diskanten. Det kan derfor være lurt å kjøpe seg stor nok forsterker eller vurdere bi-amping.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/27/2006 8:54:33 AM #14 av 22
Postet av: Soundispower
med andre ord, siden jeg ikke bruker de siste 2 utgangene( de høyttalerne bak hodet) så har forsterkeren mer å gå på og vil gi ut mer effekt til høytalerne?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/27/2006 12:42:10 PM #15 av 22
Postet av: InYourDreams
Ikke nødvendigvis, kommer blant annet ann på strømforsyningen i forsterkeren.. Dette må i grunn bare prøves...
Problemet er at en må få disse utgangene til å spille akkuratt det samme som de vanlige utgangene til frontene. Er ikke sikker på om det er noen innstilling på yamaha som gjør dette uten videre. Mulig du kan bruke 7ch stereo og fade bort alle HT uten om front og bak...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar