Logo

Bi-amp

Skriv et svar
11/21/2007 6:50:57 PM #1 av 7
Postet av: jivac
Hva er bi-amp, hvorfor og i hvilke tilfeller brukes det og hvordan? Ser bak på recieveren at den har tilkoblinger for det.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/21/2007 7:11:06 PM #2 av 7
Bi-amping går ut på og la flere forsterkere til å drive de forskjellige elementene i en høyttaler.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/21/2007 7:42:51 PM #3 av 7
Postet av: jivac
Så med kun en forsterker så får en ikke kunne utnyttet dette?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/21/2007 7:46:35 PM #4 av 7
Postet av: Rune
Det mest vanlige er at man har en 7.1 forsterker og bare 5.1 høyttalere. Da kan man velge å bruke 4 kanaler til å drive frontene isteden for bare 2.

Generelt vil jeg si at forskjellen er relativ liten. Dette grunnet at det er bassen som trekker mest effekt, og som regel deles det mellom bass og mellomtone. Og gi diskant/mellomtone egen forsterker har ikke den store effekten da effektbehovet er lite.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/21/2007 7:58:00 PM #5 av 7
Postet av: kjelle
jeg merker ganske bra forskjell på anlegget mitt rune ;) .spesiellt på musikk
Onkyo807,Pioneer bdb 51FD,LG 60PS8000,Klipsch Synergy F3,C3,B3,S3 surroundhøyttalere ,XTZ 10" * 2 ,PS3,XBOX360,Monster Kabler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/21/2007 10:51:01 PM #6 av 7
Postet av: jivac
"Rune" skrev:Det mest vanlige er at man har en 7.1 forsterker og bare 5.1 høyttalere. Da kan man velge å bruke 4 kanaler til å drive frontene isteden for bare 2.

Generelt vil jeg si at forskjellen er relativ liten. Dette grunnet at det er bassen som trekker mest effekt, og som regel deles det mellom bass og mellomtone. Og gi diskant/mellomtone egen forsterker har ikke den store effekten da effektbehovet er lite.


Ja, Onkyo 605 er en 7 kanals reciever, oppsettet mitt er 5.1. Så da kan man hvis det ønskes, koble opp frontene parallellt altså. En oppkobling fra "vanlig" til front + en oppkobling fra bi-amp uttaket til front. Og dette da for å få eventuelt mer diskant/mellomtone, men er i all hovedsak ikke en noe som gir det store utslaget.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/19/2007 2:49:37 PM #7 av 7
Postet av: SVS Inderoy
Dobling av effekt til høytaler... kun possitivt, har bi-ampet mine fronter.

NB !!!!!! Høytaler Må ha Bi-Wire terminaler eller fler, og det må være ingen kontakt mellom bass/diskant i delefilter !!!!

Sjekk hvilke terminaler som er LF/HF på reciver. koble til og kjør :-)
Yamaha-Doxa-Sherbourne-Cambridge Audio-Panasonic-PS3
Swans Diva 6.2f - Swans 1.1C - RS-52.
2 stykk SVS PC13 Ultra
2 stykk XTZ W12.16 + SVS EQ1
BetterCabels, Van den Hul og Monster
( harmen/kardon på avforum)
http://www.svsound.com/animation.cfm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar