Logo

Beste projektor under 7000 - BenQ W100?

Skriv et svar
5/23/2006 4:30:25 PM #1 av 10
Postet av: ximo
Jeg har prøvd å finne den beste projektoren jeg kan få for under 7000kr, og den som har blitt mest omtalt og anbefalt er uten tvil BenQ W100 som jeg kan få for under 6500kr. Men finnes det noen andre projektorer som er bedre for mitt bruk?

Projektoren vil bli brukt i en vanlig stue med store vinduer som det blir vanskelig å dekke til helt, så ikke noe hjemmekinorom med andre ord. Den vil først og fremst bli brukt til å se film, men også fotballkamper og annet utenom vanlig TV-titting.

Pæra i W100 har 3-4000 timers levetid (normal/eco), og jeg antar at pæren vil koste det samme som for PE1520, ca 3-4000kr.. så den virker billig i drift.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
5/23/2006 9:50:54 PM #2 av 10
Postet av: arntos
Hei og velkommen til forumet.
Noe bedre vil kanskje være en brukt PTAE-700 fra panasonic. Denne får du brukt til ca 7K.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/5/2006 1:15:55 PM #3 av 10
Postet av: snoemann
Flere meninger angående dette ???
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/5/2006 1:31:48 PM #4 av 10
Postet av: boly
Du kan desverre ikke se deg blind på levetiden på pæra, noen virker lenge andre ikke.

Du sier den skal brukes i en stue, med andre ord må du kjøre normal modus. Dette sliter mer på pæra og levetiden går ned. Du kan selvfølgelig kjøre eco når det er mørkt nok ute.

W100 er nok den beste dlp pj i prisklassen, men du kan også vurdere Epson TW200H til 6990,- på nettdata. Dette er en LCD pj http://www.nettdata.no/catalog/product_ ... ts_id=1083

Har ikke sett den selv, men den er HD. Så den har bedre oppløsning enn W100 har.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/7/2006 12:25:19 AM #5 av 10
Postet av: snoemann
Lurer litt på angående plassering av denne projectoren. Ser at den ikke har vertical linseshift.

Uansett. Hadde store planer om å plassere den oppå en hylle over hodene våre når vi sitter i sofaen 3 meter fra lærretet.

Jeg quoter hjemmekino.no
Avhengig av plasseringen fra lerretet og innstillningen på zoom kan projektoren produsere et bilde fra 35" til 160". Med zoom på maximum klarer projektoren å lage et 100" bilde (220 cm bredt) fra ca 3,7 meter


Hva vil den da ca. klare ved 3 meter? 180 bredt bilde? Det er isåfall tilfredsstillende for meg.

Men det jeg da lurer litt på det er jo at jeg antakelig må få vinklet bildet litt nedover, slik at det ikke blir like høyt oppe som pj'en kommer til å stå. Hvordan gjør jeg dette? Setter selve pj'en på skrå?? Medfører det problemer?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/7/2006 12:27:20 AM #6 av 10
Postet av: snoemann
Jeg regnet litt på det forrige spørsmålet og fant ut at 180 cm bredt er 81% av 220cm.

Og at 3meter unna er 81% av 3,7 meter, dette vil vel da si at det blir akkurat 180cm bredt =) (jippi)

Fortsatt trenger jeg hjelp til dette med vinkling! =)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/7/2006 9:04:56 AM #7 av 10
Postet av: Torja
BenQ sin w100 skal være et trygt og godt kjøp for første gangs kjøperen. Den har et høyt lysutbytte som gjør den velegnet for litt opplyste rom, selv i økonomi modus. Til gjengjeld har den bedre kontrast og sorthetsnivå enn LCD projektorene den prismessig konkurerer med. Test har vært i "Hjemmekino" i august nr.
Les mer her om denne:
http://www.projectorreviews.com/Manufac ... uality.asp
Ellers pleier http://www.projectorcentral.com å ha en kalkulator for utregning av avstand til lerret osv.. Men fant ikke benq sin w100.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/15/2006 4:35:23 PM #8 av 10
Postet av: quack
Hei! Jeg lurer også på å kjøpe en Benq W100. Men lurer på 3 ting:
Blir midten i bildet på veggen i samme høyde som midten på linsa? Altså at den fordeler bildet på veggen likt opp og ned fra linsa på en måte.

Og hva skjer hvis man setter den på ei hylle på motsatt vegg, og vinkler hele prosjektoren litt nedover (hvis man vil ha bildet lavere)? Blir bildet rart da?
Kan jo selfølgelig sette prosjektorhylla veldig lavt, men det er jo ønskelig å ha den så høyt som mulig på veggen.

Og går det an å koble tv direkte på prosjektoren? Eller må man via feks en video som har antennekabel inn og RGB ut.
Lurer på det meste.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/15/2006 5:12:13 PM #9 av 10
Postet av: snoemann
Sitter faktisk og funderer på det samme som deg.

Og det jeg har kommet frem til er at w100 har 20 cm offset, noe som vil si at det er ideelt å legge den opp ned på en hylle oppe under taket, og da vil overkanten av bildet begynne 20 cm under linsesentrum. Slik at det da begynner litt lenger nede på veggen enn hylla.

Jeg må nok også da vinkle den litt. og da blir bildet feil, men det kan vi fikse med keystone tror jeg...

Selvom det er litt fy fy

bedre med riktig format enn litt småforvrengt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/16/2006 8:04:01 AM #10 av 10
Postet av: ximo
Jeg endte jo opp med å kjøpe denne prosjektoren og er strålende fornøyd. Har den ikke i et hjemmekino-rom, men i en stue med blendede vinduer. Den fungerer greit på dagtid, og på kveldstid er den virkelig bra. Ellers er den billig i drift vil jeg si, støyer veldig lite, og er veldig enkel og grei å bruke. Bra med tilkoblinger bak. Men det sier vel testene alt om..

Riktig det med offset, vi har skrått tak og måtte legge den opp-ned på en hylle oppunder taket og bruke litt keystone (2-3 hakk) for å få bildet riktig på lerretet. Det at prosjektoren ligger opp ned gjør at knappene ikke er tilgjengelig, men man har fjernkontroll, ellers er det litt vrient å justere fokus og zoom men det går. Var forøvrig mye styr å få lerretet riktig i forhold til prosjektoren, sikkert pga litt dårlige utregninger, så bruk tid på å planlegge og måle før du setter i gang og prøver og feiler ;)

Er ikke inngang i prosjektoren for kabel-signal (er vel ikke vanlig heller), du må la signalet gå gjennom en videospiller, overgansboks eller lignende. Jeg henter TV-signal via TV-kort på PC'n som også fungerer som media center.

Vil ihvertfall anbefale Ben-Q W100 for de som er ute etter en prosjektor som gir mye for lite penger. Mulig noen nye og bedre har kommet ut, men har mine tvil, den er fortsatt ganske ny. Eneste minus er at det er lite zoom, så du har liten feilmargin når du regner ut avstand mellom lerret og prosjektor.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar