Logo

5.1 hjemmekino med reciever- tips? ~5000,-

Skriv et svar
10/2/2007 7:33:09 PM #1 av 8
Postet av: Suzpaz
Hei, er på jakt etter en 5.1 system.

- Det må ha en reciever med støtte for TOS-link og vanlig PC lyd (er ikke flink med navn på ting, so bear with me)

- Ingen av høyttalerene kan stå på stativ. Spesiellt ikke bakhøytalerene. (sofa i kroken)

- Rundt 5000,- ikke over 6000,- (noen hundre over går sikker bra, om det er krise)

- Kunne koble på DVD, PS3, PC og iPod (minijack?)

- HDMI er greit så lenge den oppskalerer til 1080p, ikke 1080i eller 720p. Gidder ikke tape bildekvalitet når jeg bare kan bruke HDMI inngangen på TV'n. Så klart, om recieveren følger med HDMI kan jeg jo bare velge å ikke bruke den.

- Fjernkontroll (duh?)

Jeg vil rett og slett ha best mulig lyd for 5-6000 kroner. Mest mulig brukervennlighet på recieveren så jeg slipper alt tullet som var med min gamle DVD-hjemmekino dritt.......

Mvh. Alexander
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/2/2007 8:38:19 PM #2 av 8
Satt opp ett alternatift alegg:
http://surround.no/product/6280/6286/44 ... vados.html

Høytalerne er billige og blitt meget populær blant folk og blitt kritikerrost. Fikk blant annet sølvmedalje i Lyd og Bilde (Slått av storebroren av samme merke).

Reciveren:

http://surround.no/product/6965/6968/44 ... farve.html

Har selvsagt støtte for Tos-link, Pc lyd som du sier bruker enten Optisk (tos-link) eller RCA. Denne skal ha nok krefter til å drive anlegget ditt, er den billigste reciveren med hdmi. Oppskalering på HDMI er noe du ikke trenger siden det er losless. Det er kun hdmi switching, så du får ikke HD-lyd (Alstå den bytter mellom bildekildene). Har også romkorreksjon.

Kan hende en reciver uten hdmi er bedre i denne prisklassen.

Dette er den billigste anlegget med hdmi som jeg kan finne. Dette fyller vel dine krav? Ferdiganleggene fra Elkjøp etc. har ikke mange tilkoblingsmuligheter som de du kjøper separat, untatt http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.e ... EOxeI03xiL

(PS, anlegget jeg har satt opp er uten sub, men tror du får mer for pengene uten, hvis ikke du går for stereo i førsteomgang og oppgradere etterhvert.)

Lykke til
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/2/2007 8:48:07 PM #3 av 8
Postet av: Suzpaz
recieveren ser veldig bra ut! Kudos til deg!
Trenger ikke store kraftige høyttalere, men vil gjerne ha små sattelitter med bra lyd og subwoofer.
Klarer du finne noen for rundt 2000-3000,- som kan kobles opp mot den recieveren? 5.1 helst :P

Takk for hjelpen :) Liker ikke bruke alt for mye penger på høyttalere, men den recieveren er vel verdt penga, så kan man oppgradere senere :)

Mvh. Alexander
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/2/2007 8:59:18 PM #4 av 8
Du kan dra å høre på Argon på Hifiklubben, skal visst være ganske brukbare til prisen. (Fant ikke mange andre bra til prisen)
http://hifiklubben.no/produkter/hoeytta ... ys_tre.htm

Beklager visst jeg sprenger budjettet litt her :roll:

Har du noen spørsmål, så fyr løs. Så skal jeg/vi forklare best mulig
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/2/2007 9:10:07 PM #5 av 8
Postet av: Suzpaz
Det at det er aktiv høyttaler (edit: subwoofer) har vel ikke noe å si?

Men jeg har også noen z-(aner ikke) høyttalere. Det er vanlige sånne ledninger (2 i hver sattelitt)... kan disse evt. bli koblet opp mot recieveren?

Har også tenkt på en billig versjon av høyttalersystem. Det er uten reciever, men har hatt lignende til PC og syntes det fungerer fint.
http://www.logitech.com/index.cfm/speak ... 9&cl=no,no

Er dette helt tåpelig eller vil det gi bra lyd til film/tv og?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/2/2007 9:20:37 PM #6 av 8
Aktive høytalere vil si at de har innebygd forsterker, mens passiv trenger en forsterker utenfra for å fungere. En Sub bør være Aktiv.

Hvis du har helt vanlige høytalerkabler kan disse selvsagt kobles til.

De Logitech høytalerne er sikkert helt greie, noe utenom det kan jeg desverre ikke si da jeg ikke har hørt de.

EDIT: Hvis du kjøper Logitech anlegget har du ikke like mange tilkoblingsmuligheter
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/2/2007 9:50:19 PM #7 av 8
Postet av: Suzpaz
Tusen takk, det kommer nok til å bli de gamle høyttalerene mine, og den første recieveren du anbefalte! :) De høyttalerene jeg har er helt greie, og det kommer helt grei lyd ut av de :D

Tusen takk for hjelpen :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/2/2007 9:52:43 PM #8 av 8
Lykke til videre, håper du blir fornøyd :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar