Logo

3D projektorer

Skriv et svar
11/4/2010 11:53:33 AM #1 av 10
Postet av: Jorn.Finnerud
Nå som det nærmer seg lansering på flere 3D-projektorer så er det på tide med en egen 3D-projektortråd her. Jeg får inn vår første 3D projektor enten i morgen eller på mandag:).... Kan ikke si annet enn at jeg gleder meg som en unge i en lekebutikk til å se dette i min egen kino:)
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/4/2010 4:00:39 PM #2 av 10
Postet av: Torja
Sony VW90ES?
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/4/2010 4:07:15 PM #3 av 10
Postet av: Jorn.Finnerud
Sony har vi hørt noe nytt om foreløpig, men Norges første JVC X3 kommer vår vei nå:)
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/4/2010 10:00:58 PM #4 av 10
Postet av: Torja
Har forstått det slik at det er litt mye crosstalk i 3D på JVC sine PJ pga lav oppdateringsfrekvens. Men det kan jo være spennende å høre hva du syns om denne, ikke minst i 2D.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/5/2010 7:00:09 PM #5 av 10
Postet av: Jorn.Finnerud
Folk mener så mye om så mangt, men det er veldig få mennesker osm har sett et ferdig eksemplar av disse projektorene. Jeg har i alle fall en i bilen. Det ble ikke en X7 men en X3. Uansett så blir det knallspennende å se 3D i stort format. Hm.. lurer på hva helgen skal brukes til;)

angående oppfriskningsfrekvens så har jeg i denne uken testet en hel del TV-er og der var det med en 3D TV som jobbet på 100Hz, ikke 200 og 400 som en del andre. Det gikk faktisk veldig bra, så det er ikke bare frekvenser det er snakk om her. det er også synking av briller og den totale opplevelsen.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/19/2010 5:07:51 PM #6 av 10
Postet av: kurthenrik75
hei jeg er veldig nyskjerrig på 3D og
har lyst til¨å bytte ut epson tw 700
jeg har lurt litt på Optoma Projektor HD67
er det noen som har noe erfaring med denne
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/9/2011 12:12:02 PM #7 av 10
Postet av: kenthm
Hei, har veldig lyst på en 3d projektor også, men har ingen anelse på hva som er der ute!
Har søkt mye på nettet, hva er forskjellen på 3d ready, og 3d prosjektorer?
Og er noen prosjektorer å anbefale som koster under 20,000?`
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/3/2011 6:48:50 PM #8 av 10
Postet av: GeGj
Heisann.
Jeg er veldig amatør når det gjelder projector og lerret og all den vitenskapen som skal til for å få dette bra. I hele tatt så er jeg helt nybegynner på dette området.
Har lenge sittet på gjerdet og sett at utviklingen på projectorer de siste 3-4 år har utviklet seg veldig bra. Bedre og bedre bilde til lavere kostnad. Fabelaktig!

Jeg er først og fremst en 2-kanals mann(rør), og har holdt på med HIFI hobbyen i 25år minst(tiden flyr). Har også stor glede av å se gode filmer, men har ikke
satset på dette ennå. Men er klar for å få et litt større bilde enn det 43" tommeren som Pioneer har.

Det er her jeg håper at jeg kan få noen gode råd og innspill fra alle dere som har kunnskap og erfaring på dette med hjemmekino med projector og lerret.

Ser nå at Sony VW90ES er på billigsalg på AV shop. Har lest noen tester, og her er det veldig mye bra å si om 2D.
Noe av det absolutt beste som er laget slik jeg leser det. Nå finnes det sikkert projectorer til flere hundre tusen som er bedre, men dette er uaktuelt.

Når det gjelder 3D så er det langt fra bra ennå. En mulighet her er å kjøpe to lerret. Et eget lerret til 2D og et til 3D.
Høy gain på 3D(1,3), og mindre gain på 2D(0,8). Nå kommer sikkert jeg til å se absolutt de fleste filmer i vanlig 2D, men vil selvsagt
gjøre det beste ut av 3D de gangene man ser slike filmer. Har en guttunge som sikkert synes det blir kult etterhvert.

Det som jeg trenger hjelp til er jo ett av de evige vanskelige spørsmål i denne hobbyen. Det er om VW90ES er en fornuftig investering.
Har eget rom til dette. Det er ikke batcave men heller ingen hvite vegger eller tak. Blendingsgardiner på vinduer, Velux.

Det jeg legger vekt på er selvsagt et godt bilde(farger, svart, kontrast, ingen hakking mm.) stillegående, kalibreringsmuligheter(ikke av meg), grei i bruk.

Skal man sitte på gjerdet noen år for å vente på at 3D skal bli greit, eller er VW90ES verdt å satse på? 2d er jo selvsagt det viktigste her.
Ser at det kommer nye modeller utover høsten fra mange produsenter som sikkert blir bra, men bør man bare slå til på Sonyen nå?

Dette her ble kanskje mye tekst, men jeg setter stor pris på tilbakemeldinger her.

Geir.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/4/2011 5:13:08 AM #9 av 10
Postet av: Rune
Gode spørsmål GeGj.

Prisen på VW90 er jo svært bra for tiden, og med tanke på hvor gode tilbakemeldinger denne har fått er det mest sannsynlig det beste projektorbildet tilgjengelig på markedet for 2D. Når det gjelder 3D er det første generasjon 3D projektor og tilbakemeldingen på denne funksjonen har ikke vært overveldende. Hoved ankepunktet er at den rett og slett ikke er lyssterk nok.

VW95 skal ha forbedret kraftig på dette. Mye bedre lysstyring gjør at 3D gjengivelsen er mange ganger bedre i tilegg til at nye 3D briller ikke taper så mye lys.
Prisen på denne er vel ikke klar enda, men det er vel å anta at den havner på rundt 50k i begynnelsen og ikke vil falle noe særlig før lansering av en arvtaker.

JVC skal vist lansere nye projektorer på Cedia messen i neste uke. Disse skal vist være revoulusjonerende ifølge ryktene.

Hadde jeg hatt 35k til ny projektor i dag, ville jeg nok bestilt en VW90.
Det ligger forresten test av den her:
http://www.hjemmekino.no/insider/file.aspx?id=658
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/4/2011 10:54:19 AM #10 av 10
Postet av: GeGj
Hei Rune.
Takk for fine innspill.

Når det gjelder 2D så er nok VW90 noe av det beste der ute.

Når det gjelder 3D så mangler det fortsatt mye på at dette er bra. Dette først og fremst pga for lite lys kombinert med
(sol) 3D-briller som begrenser dette ytterligere. Og det er jo her jeg begynner å lure veldig på om VW90 er det riktige kjøp til 35k, eller
om man venter til neste generasjon, og da betale litt mer.

Nå kommer, som du sier, snart JVC med sine nyheter og Sony kommer med VW95 som forhåpentligvis er like god på 2D, og mye bedre på 3D.
Uff, det er jo nettopp dette som gjør meg usikker på hva som er det fornuftige valg. Når først 3D har kommet så vil man jo gjerne at dette
skal fungere tilfredstillende, og ikke være et irriterende moment når man først bruker litt penger på dette. Endelig er teknologien i stand til
å takle 3D, og jeg tror det ikke bare blir et kortsiktig blaff som tidligere.

Var innom AV-Forum i dag og de siste innlegg fra Gorm og andre tyder på at det kan være fornuftig å avvente til de nye projectorer kommer.

Overlever sikkert noen måneder til med min laange kjøpsprosess.

Geir.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar