Logo

10m HDMI-kabel

Skriv et svar
12/21/2006 11:34:53 AM #1 av 8
Postet av: metro
10m HDMI hos Clas Olsson koster kr 498.
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=383528

10m HDMI fra QED (Hifi-klubben) koster kr 1898
http://www.hifiklubben.com/no/produkter ... 3&rID=6758

Skal brukes til å koble DVD (Toshiba 360 m/oppskalering) til projektor (Hitachi TX200 1280x720).

Er det verdt å betale kr 1400 ekstra for å få testvinner fra What Hifi?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/21/2006 1:57:20 PM #2 av 8
Postet av: arntos
Skal ikke si det sikkert men på en spiller som koster mindre enn kabelen tviler jeg på at du vil se forskjell.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/21/2006 2:48:22 PM #3 av 8
Postet av: kWern
Min erfaring er at digitale kabler godt kan være av den billige sorten og gi like god kvalitet på signalene som en grisedyr sak med gull og glitter på. Digitalt er per definisjon digits, 1 eller 0, enten får du signalet, eller så får du det ikke. Hvis en kabel er så dårlig at den ikke klarer å levere et digitalt signal, har den ingenting i markedet å gjøre.

Finnes det skjøter for HDMI-kabler, slik at man kan forlenge en kabel med en annen?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/21/2006 3:01:24 PM #4 av 8
Postet av: metro
"arntos" skrev:Skal ikke si det sikkert men på en spiller som koster mindre enn kabelen tviler jeg på at du vil se forskjell.


Nei, jeg er jo heller ikke sikker på disse tingene. Derfor jeg spør. Men Toshiba 360 DVD-spiller er kjøpt inn basert på at What Hifi kårer den til beste DVD-spiller under £200. Og QED-kabelen i 1m-lengde fåes til kr 698, så jeg tror vinklingen på at kabelen er dyrere enn spilleren ikke er helt god.

Og det er kanskje slik at når man trenger 10m lang kabel, så bør man kjøpe en litt dyrere kabel enn hvis man klarer seg med 1m? Jeg aner ikke; det var nettopp disse tingene jeg ville ha hjelp til.

Kanskje Clas Ohlsons kabel er grei nok i 1m-lengde, men at den er for dårlig i 10m-lengde?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/21/2006 3:06:11 PM #5 av 8
Postet av: metro
"kWern" skrev:Min erfaring er at digitale kabler godt kan være av den billige sorten og gi like god kvalitet på signalene som en grisedyr sak med gull og glitter på. Digitalt er per definisjon digits, 1 eller 0, enten får du signalet, eller så får du det ikke. Hvis en kabel er så dårlig at den ikke klarer å levere et digitalt signal, har den ingenting i markedet å gjøre.

Finnes det skjøter for HDMI-kabler, slik at man kan forlenge en kabel med en annen?



Ja, dette finnes. Se her:
http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter ... r_Hvit.htm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/21/2006 5:28:33 PM #6 av 8
Postet av: dvdjan
Jeg bruker Clas Ohlsons 10 m HDMI kabel mellom min HD A1 og Projen og er kjempefornøyd med den. Nå skal det jo sies at jeg ikke har prøvd noen andre dyrere HDMI kabler men jeg ser ikke at det skulle være nødvendig heller :)
Mine HD DVD og Blu-Ray filmer

Panasonic AE4000, Samsung LE46A866, Yamaha RX-V 1800, Toshiba HD A1, Toshiba HD-EP 35, PS3 (250 Gb), Samsung BD-P 1500, Lerret : DreamScreen V2 DynaGrey CineScope 2,35:1 265cm/ 114"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/22/2006 3:52:41 PM #7 av 8
Postet av: kWern
"dvdjan" skrev:Jeg bruker Clas Ohlsons 10 m HDMI kabel mellom min HD A1 og Projen og er kjempefornøyd med den. Nå skal det jo sies at jeg ikke har prøvd noen andre dyrere HDMI kabler men jeg ser ikke at det skulle være nødvendig heller :)


Og der besvarte du i grunnen alt. Et høyoppløst bilde bruker mye båndbredde. En dårlig digitalkabel svikter først ved høye bråndbredder. Det at du får bilde fra HD-DVD-spilleren sier vel dermed at jo, en Clas Ohlson kabel er (mer enn?) bra nok.

Analoge kabler er noe helt annet. Jeg kan få interferens og dårlig bilde, selv med min komponentkabel fra Monster (den lå inntil en scart og strømkabel).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/22/2006 10:05:39 PM #8 av 8
Postet av: OKKing
Hva med å vurdere Supra kabler? Rimelig og beste score på test.
Yamaha RX-V4600, Pioneer DV-989AVi-s, Pioneer DVR-530, Focal Electra 1000, 1007 og 1027 Be, Definity SuperCube Reference, HC-3000 PJ
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar