Logo

Første plasma: Panasonic TH-37PA60, Philips 42PF3321/PF5331

Skriv et svar
10/8/2006 12:05:03 PM #1 av 3
Postet av: sebjorn
Hei.

Jeg har lyst til å investere i en plasma-TV på rundt 37-42", men har lite kunnskap om hva som egentlig er "bra nok" og hva som er viktig å passe på når man skal kjøpe dette.

BRUK:
Jeg skal bruke TV'n mest til vanlig TV-titting (har for tiden digitalt signal fra UPC men ingen digital dekoder), og ellers noe DVD osv. Å koble til PC, XBOX er ikke særlig viktig.

PRODUSENTENE:
Har sett noen ok tilbud på noen modeller fra Philips og Panasonic. Hvordan er kvaliteten generelt mellom disse to produsentene - går den ene for å gi bedre bilde enn den andre?

HD-READY?:
En annen ting jeg lurer på er dette med HD-ready. Hvor mye skal man ta hensyn til dette? Det finnes jo mange plasma-TVer som har HDMI-inngang(er) og som er "klargjort" for HDTV, men ikke kan gies "varemerket" HD-ready.. Er dette egentlig viktig, eller er det litt oppskrytt og det er heller andre ting som er viktigere?

MODELLER:
Modeller jeg kikker på for øyeblikket er:
** Panasonic TH-37PA60
** Philips 42PF3321
** Philips 42PF5331

Er feks. forskjellen mellom Philips'ene veldig stor? Sparer gjerne rundt 3000 på PF3321 i forhold til PF5331, men sistnevnte er "HD-ready". Er det verdt pengene?

Håper noen kan gi meg noen gode råd. Erfaringer med de nevnte modellene og/eller merkene er veldig velkomment.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10/8/2006 6:40:03 PM #2 av 3
Postet av: Runel
Velkommen til forumet :D

Når det valg av tv her vil jeg si at Panasonic sin PA60 modell er en bedre tv enn Philips sin 3321 og delvis 5331 ihvertfall på dagens tv signaler.

Det vil være lurt å kjøpe en "HD-ready" tv pga den høyere oppløsningen som en får 1024*768 (HD plasma) kontra 852*480(SD PA60, 3321). På HD vil dette gi litt bedre detalj nivå. Dagens TV signaler er på 720*576.

Men har også sett strålende bilder på PA60 med HD via HDMI inngangen.
PIONEER DVLX50, BDP51, SC-LX71, MONSTER, PS50A456, VELODYNE SMS1, PRESTIGE S10, VERITAS 5.1 OPPSETT.
10/8/2006 9:12:09 PM #3 av 3
Postet av: sebjorn
Hei!

Takker for svar!

Er det gjengs oppfatning at Panasonic er bedre enn Philips på plasma?

Jeg er veldig usikker på hvor stor vekt jeg skal legge på "HD-ready". Det ligger vel noen år fram i tid før dette virkelig tar av, og hvis man da har en TV med HDMI vil man vel kunne se HD med helt ok kvalitet? Er uansett viktig at TVen er god på dagens signaler - da det nok er dette som vil være mest brukt i de nærmeste årene..

Noen som har peiling på HDCP kopibeskyttelse? Jeg har lest at HDTV kommer til å bli sendt med beskyttelse, og man dermed trenger en TV som støtter dette for å kunne se HDTV i det hele tatt.. Stemmer dette?
Skriv et svar