blodfisk
Aktiv
E-post
Har 2 energy høgtalere, der den ene plutselig sluttet å spille diskant. Det skurrer ikke eller noe, men diskanten i den eine høgtaleren er fraværende.
Hva kan ha skjedd?
Tommy(Actionchicken)
Moderator med egen hjemmekino
E-post
Nettside
Hei!
Har du spilt litt for høyt? Kan hende at de har sprengt eller at en sikring har gått.
Sjekk også at ht kablene sitter godt nok i
Si ifra hvis dette ikke hjelper, lykke til
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV
"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
blodfisk
Aktiv
E-post
kablene sitter godtnok, det har eg sjekka, og feilen ligger i høgtaleren har eg komt fram til, men vist elementet var sprengt burde jo det skurre? Er det berre og opne opp bak og finne ein sikring?
Zleepyme
Kunnskapsrik
E-post
Hvis diskanten ryker(sprenges) så vil den ikke skurre. Den bare "dør" Kan også hende feilen ligger i delefilteret inne i høyttaleren. Basselementer har en tendens til å skurre når de er sprengt.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Tommy(Actionchicken)
Moderator med egen hjemmekino
E-post
Nettside
Skulle akkuratt til å skrive det Zleppyme skrev
For å unngå dette i fremtiden:
Når lyden begynner å bli uren, stopp. Dette skyltes at forsterkeren klipper, (den begynner å klippe frekvensene) noe som gir for mye effekt i diskanten som til slutt vil gå varm og "brenne". Dette skyldtes som oftest at forsterkeren din er for svak og prøver å gi ut mer kraft en den egentlig klarer.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV
"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Majesty
Aktiv
E-post
En diskant som er sprengt vil alltid sprake og skurre før den blir tyst.
Dette er noe de fleste hører.
Nå har ikke jeg sprengt mange elementer i mitt liv, men de aller fleste klarer å stoppe før diskanten slutter å fungere. Du vil merke at alt spiller mye strammere og nærmest ubehagelig, går du litt høyere en dette vil det begynne å skurre. Skjer dette over lengre tid stopper diskanten å gi lyd.
Men har du sjekket at diskanten er koblet til? At ledningene ikke har ramlet ut inne i selve høyttaleren.
Nå kjenner jeg ikke disse høyttalerene så godt, men er det bi-wiring på dem? (2 kanaler på høyttaleren). Om det er så må du også sjekke at det ligger "spader" mellom disse 4 terminalene bakpå høyttaleren.
Mvh Majesty
blodfisk
Aktiv
E-post
jepp er bi-wiring funksjon på høgtalerende, og ja det ligger spader mellom slik at alt koblingsmessig skal være i orden. Eg har ikkje opnet høgtaleren å sett inni etter eventuelle feil! men fra forsterkeren og til høgtaleren er alt i orden.
Majesty
Aktiv
E-post
Okei. Men da ville jeg nok sjekket om diskanten er koblet opp innvendig også, så er du helt sikker
Mvh Majesty