Logo

Duo Core prosessor - Hva må til for å takle HD-visning?

Skriv et svar
9/20/2006 9:51:45 PM #1 av 3
Postet av: henke35
Hei!
Postet et spørsmål tidligere om hvilke krav en måtte stille til prosessor i pc for å kunne vise HD-signaler. Svaret jeg da fikk var at for tradisjonelle prosessorer måtte den være minst 2.1 ghz for å vise 720p, mens en måtte opp i 3 ghz for visning i 1080i.
Jeg har hørt at de nye tokjerneprosessorene ikke trenger samme ytelse. Er det noen som kan gi råd om hva en må stille som krav til duo core prosessorer for å kunne vise HD-materiale?

Hvilke utganger må være på en laptop for å få et greit resultat?

Har en Pana pv500, hvilke inngang bør jeg bruke til pc`en?

Takker igjen dere aktive i forumet, dere har vært til gedigen hjelp før. Tror å håper på gode svar også på dette.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/20/2006 10:07:11 PM #2 av 3
Postet av: arntos
Ikke direkte svar på spm men men... Har en Acer Travelmate 8104, den spiller HD filmer i både 720P og 1080i uten problemer. Har vel en 2 GHZ prosessor med 1 GB ram. Verdt å merke seg er at alle strømsparings funksjoner må slåes av ellers reduseres ytelsen betraktelig. Jeg bruker DVI -> HDMI kabel til plasmaen. Ellers fungerer også VGA bra.
9/22/2006 8:43:08 AM #3 av 3
Postet av: knutinh
Dette er ikke bare et spørsmål om oppløsning.

Format (MPEG2, VC1, h264/AVC/MPEG4p10) vil ha stor betydning for CPU forbruk.

Codec (FFDshow, purevideo, etc) vil ha stor betydning for CPU forbruk. Hvis software ikke er flertrådet vil f.eks en dual core vare like rask som en single core med samme klokke, ikke dobbelt så rask som man kunne vente.

Eventuell akselerasjon i skjermkort kan ha stor betydning.

Jeg regner med at en svært moderat PC med geforce 7600GT, purevideo kan spille av 720p MPEG2 uten problemer. På den andre siden kan 1080p med h264 enkoding og massiv FFDshow prosessering uten skjermkort akselerasjon få selv dagens beste CPUer til å knele.

-k
Skriv et svar