Logo

Viktig spørsmål om lydutgang på TV!

Skriv et svar
11/27/2007 3:54:59 PM #1 av 5
Postet av: Mathia
Dersom jeg kjøper dette http://www.panasonic.no/servlet/PB/menu/1248387_l13/index.html hjemmekino anlegget fra Panasonic, med HDMI ut, og kobler til en (hvilken som helst) HDTV med HDMI innganger, vil jeg da få lyd i hjemmekino anlegget uavhenging av hvilken kilde jeg velger på TV'en?

Praktisk forklart:
De fleste TV'er hadde/har en helt vanlig analog lyd-utgang (Audio) bak på apparatet, som gir lyd til det anlegget du har koblet til denne utgangen, uavhenging av hvilken kilde du har TV'en innstilt på. (AV1, AV2, AV3, Komponent, PC, HDMI osv)
Dette funket utmerket "før i tiden" da analog lyd var vanlig. Men nå som jeg har gått mer og mer over til digitalt bilde og lyd, vil jeg også oppgradere hjemmekino recieveren min, den overnevnte som jeg tenker på har HDMI isteden for kompositt (analogt bilde/lyd).

Saken er at det finnes ingen "uavhengige" HDMI kontakter på min TV. (Eller noen TV'er som jeg har sett)
Alle inngangene er egne kilder som jeg må fysisk stille inn på med fargeknappene på fjernkontrollen.

Vet noen hvordan jeg får (digital) lyd i anlegget, via TV'en, uavhengig av hvilken kilde jeg har den innstilt på?[/url]
- Panasonic PV60, 42" TV
- Panasonic HT540, 5.1 Home Theatre System
- Microsoft Xbox 360, synkronisert med...
- Microsoft Windows Vista (Media Center)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/27/2007 4:32:52 PM #2 av 5
Problemet med slike ferdiganlegg er at det er svært begrensede tilkoblingsmuligheter. Siden det er ett komplett-anlegg og den har innebygd dvd-spiller er det bare å koble til med høytalerkabler. HDMI kontakten bak er til Tvén.

Du må velge riktig kilde på tvén ja, eks "HDMI 1" eller "HDMI 2".

Du vil kunne koble til noen få andre kilder å få lyd i hjemmekinoanlegget, reciveren vil fungere som en switch slik at du kan samle alle
komponentene dine til denne reciveren. Da stiller du utgangene på reciveren, bildet vil da komme på "HDMI1" eller hvor du har satt den.

Hvis du vil ha lyd fra tvén til anlegget, må du ha en lyd utgang som må kobles til reciveren. Eks RCA eller optisk.

Men husk at dette anlegget har svært begrensede tilkoblingsmuligheter.

Si ifra hvis det er noe du ikke skjønte eller jeg må omformulere. (PS: du har satt opp dobbelpost, delete?)

Lykke til :wink:
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/27/2007 5:49:21 PM #3 av 5
Postet av: Mathia
Okey, takk for tipset!:)

Saken er at jeg nå har digitalt bakkenett, slik at lyd fra "TV'en" (Vanlig antenne) er ikke så viktig.
Men både Xbox 360 og det digitale bakkenettet er tilkoblet TV'en med HDMI, og de står på hhv "HDMI1" og "HDMI2".
Siden jeg har den analoge lydutgangen (RCA?) bak på TV'en får jeg lyd i surround anlegget uansett om jeg spiller eller ser TV. Men dette blir da som sagt analog surroundlyd.

Forstår jeg deg rett om det vil være mulig å koble bakkenettet og Xbox'en direkte til en reciever for så å koble recieveren til for eks. "HDMI1" på TV'en og da få både lyd og bilde? (Fra alle 3 komponentene)
Men at ferdigrecievere ikke støtter dette eller har HDMI inngang?
- Panasonic PV60, 42" TV
- Panasonic HT540, 5.1 Home Theatre System
- Microsoft Xbox 360, synkronisert med...
- Microsoft Windows Vista (Media Center)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/27/2007 6:26:05 PM #4 av 5
"Mathia" skrev:Okey, takk for tipset!:)

Forstår jeg deg rett om det vil være mulig å koble bakkenettet og Xbox'en direkte til en reciever for så å koble recieveren til for eks. "HDMI1" på TV'en og da få både lyd og bilde? (Fra alle 3 komponentene)
Men at ferdigrecievere ikke støtter dette eller har HDMI inngang?


Du har ikke tilstrekkelig med innganger på reciveren til å koble til alt dette slik at du må koble det slik:
Xbox 360: Komponent til tv og optsik til reciver
Digitalt bakkenett: HDMI til tv og RCA (Phono) til reciver

Men da blir det også på andre kanaler på tvén og disse må stemme overens med kanalen på reciveren.

Hvis infoen jeg har sett stemmer.

Hvis du bare vil ha ett greit anlegg til å se film og kanskje koble til en konsoll er dette ett greit anlegg. Hvis du vil ha mulighet til å ha ett brukervennlig og mer tilkoblingsrikt anlegg vil jeg anbefale å kjøpe ett separat anlegg. Altså selvplukk.

Hvis du bestemmer deg for dette, så si en prisklasse og vi kan finne ut hva som gir mest for pengene.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/27/2007 7:02:57 PM #5 av 5
Postet av: Mathia
Okey, takk:)

Da forstår jeg tegninga, og hva som må til for å få digital lyd;)

Er egentlig ganske fornøyd med det hjemmekinoanlegget jeg har nå, men siden jeg skal bytte ut TV'en til en 50" Full HD, tenkte jeg det kunne være greit å ta anlegget i samme slengen (Også med tanke på farge etc.)

Panasonic virker veldig bra synst jeg, så hadde tenkt å oppgradere med det anlegget som jeg linket til ovenfor.
Skulle jeg senere føle behov for digital lyd fra alle komponenter uavhenging av kilde på TV'en, har jeg nå forstått at å kjøpe en slik http://www.panasonic.no/servlet/PB/menu/1249342_l13/index.html i tillegg skulle gjøre susen? (Siden den har 2 HDMI inn og 1 ut)

PS: Jeg har en ny verson av Xbox 360, som har HDMI ugang 8) Mye bedre bilde:D
- Panasonic PV60, 42" TV
- Panasonic HT540, 5.1 Home Theatre System
- Microsoft Xbox 360, synkronisert med...
- Microsoft Windows Vista (Media Center)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar