Logo

VIFTE til receiver

Skriv et svar
3/25/2004 10:12:57 AM #1 av 11
Postet av: Jonia
Hei!

Er på utkikk etter en løsning for å få ned temperaturen på min Marantz sr-7400 receiver. Jeg har DVD spilleren stående rett oppå receiveren, og det er ikke aktuelt for meg å plassere dette annerledes. Jeg har derimot god plass på sidene, og lurte på om det hadde vært mulig å sette inn en eller annen form for vifte på siden? Den ville uansett ikke synes særlig godt. Vil dette ha noen effekt? Finnes det typer som støyer så lite at dette ikke blir av betydning samtidig som effekten er god nok?

Jeg kjører faktisk bare senter og bakkanalene på receiveren, egen effektforsterker på frontene. Dessuten er dette en 7.1 receiver, så den skal jo teoretisk drive adskillig flere høyttalere i fremtiden (skal oppgradere til 7.1 når jeg får plass..), da MÅ temperaturen ned betraktelig i og med at den blir varm allerede nå! Jeg brenner meg nesten på receiveren når jeg har kjørt høyt i over 2 timer (normal lengde ved filmavspilling), så noe må gjøres!

Kan noen hjelpe meg med gode ideer. Det er altså ikke aktuelt å flytte DVD spilleren, det er ikke plass, dessuten ser det fint ut slik det er satt opp..

Jonia oppsett front.jpg oppsett front.jpg ( 76.3681640625 KB) Vist 1087 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/25/2004 10:46:44 AM #2 av 11
Postet av: Rune
En idee kunne være å plassere 2 stk Papst vifter.

En for utbålsing og en for innsuging av lufte. Bruker selv disse i min pc og det er meget stillegående. Probelmet er at du trenger 12 volt for å drive dem, så du må ha en eller annen strømforsyning.

http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.p ... L&toc=5830
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/26/2004 7:52:13 AM #3 av 11
Postet av: Jonia
Hei igjen!

Vil en slik strømforsyning kunne gjøre jobben med 2 stk. PAPST vifter?

STRØMFORSYNING MED DREIEBRYTER
En praktisk og god strømforsyning med hele 2 A kontinuelig belastning. Seks forskjellige stabiliserte spenninger kan velges: 3V, 4.5V, 6V, 7V, 9V eller 12V. Med av og på bryter, samt indikatorlampe. Mål: 100x70x130 mm. CE / TÜV / GS godkjenning. Primær: 230V AC 50Hz.Leveres med ledning og diverse plugger.
Antall
138-102 kr 298,00

Slik jeg leser det trekker en vifte 0,6 Watt, når dette er ved 12 V blir jo strømforbruket bare 0,05 Ampere... (P=U*I) Denne strømforsyningen kan levere 2 A... så da skulle det vel gå an å kjøre adskillig flere vifter på denne? Eller hvordan fungerer dette? Og hva med tilkoblinger? Må jeg lage eget rallemikk...?

Jonia
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/26/2004 10:21:40 AM #4 av 11
Postet av: Rune
Den strømforsyningen skullle holde i massevis. Du kan jo også vurdere å bruke en større vifte eller flere små for å få enda større luftgjennomstrømming.

De bruker en standard viftepluigg, men den er bare å klippe av å koble direkte til strømforsyning.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/26/2004 11:09:08 AM #5 av 11
Postet av: Jonia
Dette er kanskje et teit spørsmål, men hvordan kan jeg koble flere vifter til strømforsyningen? Kan jeg seriekoble viftene?

Og må jeg sette bryteren til 12 V. Hva skjer om jeg velger en annen spenning, ryker viftene da?

Jonia
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/26/2004 11:15:16 AM #6 av 11
Postet av: Jonia
Har sett en strømforsyning på Clas ohlson var de vel.. som koster 198,- som kan levere inntil 2 A. En sånn vifte trekker etter mine beregninger 0,05 A, så da kan jeg jo kjøpe flere vifter om jeg vil...

Det stod at en vifte trekker 0,6 Watt, og jeg regnet meg frem slik:

P=U*I altså er I=P/U og det er da 0,6W/12V = 0,05 A

Blir ikke dette riktig da?
Og da kan jeg vel bare seriekoble viftene til strømforsyningen? Da kan jeg jo teoretisk koble til 40 vifter!!! (0,05 A * 40 stk = 2 A) Eller er det ikke slik det fungerer?

Jonia
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/26/2004 5:17:19 PM #7 av 11
Postet av: Rune
Du må paralellkoble de slik at alle får 12 volt. Seriekobler du 2 f.eks så får de bare 6 volt, noe som nok er litt for lite til at de skal gå.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/3/2005 1:15:43 PM #8 av 11
Postet av: Jonia
Har parallellkoblet dem til en gammel pc strømforsyning. Resultatet ble riktig så bra! Tok vekk vifta som satt innebygget i strømforsyningen, da denne støyet for mye. Det går bra i og med at viftene trekker så lite strøm likevel.

Papst'ene gir nesten ikke lyd fra seg i det hele tatt... oppgitt støy er 12 dB, og det er lite...

J.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/3/2005 5:31:13 PM #9 av 11
Postet av: - MaRe -
"Rune" skrev:Du må paralellkoble de slik at alle får 12 volt. Seriekobler du 2 f.eks så får de bare 6 volt, noe som nok er litt for lite til at de skal gå.


De går på 6V også men i halve farten bare.. :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/14/2005 3:28:34 PM #10 av 11
Postet av: Johnny
Jeg har fulgt denne tråden bokstavelig talt, og prøvd litt forskjellig. Konklusjonen min er at disse viftene ikke må ha mer enn halve spenningen sin. Ellers så bråker de for mye.
Jeg endte opp med en 220AC vifte fra Clas Olson som jeg styrer med en regulator (hadde en liggende). Etter dette har jeg ikke hørt noe til den interne kjølevifta i reciveren. Det skal egentlig så lite bevegelse i luften til for at tempen skal holde seg nede .
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/15/2005 6:33:35 AM #11 av 11
Postet av: Jonia
Jeg fant ut at løsningen var å sette viftene på dempeføtter (slike gummiaktige føtter beregnet til hifi produkter). Da gir de jo nesten ikke lyd fra seg i det hele tatt, for det som bråket hos meg var vibrasjonen som forplantet seg fra viftene og inn i receiverens chassis (hadde dem først stående rett oppå receiveren bak, men etter jeg satte dem på dempeføtter har det altså vært stille...

Men det er sikkert smart å redusere hastigheten noe, for det er som du sier lite som skal til for å holde sirkulasjonen i gang. Og jo saktere de går, jo mindre vil jeg tro de støyer.

Men jeg må virkelig lytte etter lyden av viftene selv når jeg ikke har musikk på for å klare å merke lyden fra viftene... dessuten trenger jeg heller ikke kjøre dem hele tiden, 10 minutter på og receiveren er "kald" igjen.... Jeg bruker dem mest når jeg spiller høyt på film over lengre tid..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar