krumbane
Aktiv
E-post
Jeg har en infocus 5700 som jeg stort sett er veldig fornøyd med når det gjelder bildekvalitet. Men jeg synes viftestøyen kan være til irritasjon enkelte ganger. Når jeg ser filmer med lite action og mye dialog eller ganske enkelt har volumet lavt.
Jeg har lest på hardware.no at når det gjelder viftestøy fra pc'er er det mulig å kjøpe vannavkjøling som eliminerer viftestøyen 100% prosent.
Spørsmålet er som følger:
Er det noen der ute som har tort å prøve seg fram ved å skru på projektorer og innstalere vannavkjøling, modifisere (uorginalt), evt finnes det noe orginale vannavkjølings system til projektorer?
Tar gjerne imot tips på hvordan eliminere støy på andre måter også.
thotved
Aktiv
E-post
teknikeren
Meget Kunnskapsrik
E-post
vannkjøling er ikke 100% lydløst men man kan få det veldig stilt.
Det er jo ganske greit å avkjøle en prosjektor vist man er litt handy, men har ikke sett noen ferdige sett til dette formålet.
Diablito
Aktiv
E-post
Tror det kan bli vanskelig å vannkjøle en projektor, da det er en lyspære som står for varmeavgivningen (tror det blir vanskelig å få til en kjøleblokk mot en lyspære).
Nå er vel viftene der for å hindre elektronikken rundt i å bli for varme, så kanskje en kjøleblokk kan plasseres mellom pæren og elektronikken (hvis dette er samlet på ett sted så det praktisk lar seg gjøre) som et "varmeskjold", men om det vil virke aner jeg ikke.
Evt kan en (hvis en tør) å sjekke hvilke vifter som sitter i, og hvor mye luft de flytter, også se om noen tilsvarende pabst vifter eller lignende vil gjøre det mer stillegående... Dette kommer vel ann på om det er ren luftstøy, eller viften som lager støyen. Tror ikke jeg ville valgt noen vifter som har mindre luftgjennomstrømmning enn de som er der orginalt.
Beste er nok å lage en "hush-box" å sette rundt projektoren for å dempe den...