Logo

Utfordring, tilkobling gammel 5.1 receiver og nytt utstyr

Skriv et svar
11/11/2013 8:41:27 PM #1 av 7
Postet av: Terjee
Hei folkens!

Jeg håper noen kan ta denne utfordringen da jeg selv har kommet til kort. Jeg har en gammel Harman/kardon AVR25/II Dolby Surround receiver. Denne har fulgt meg trofast i mange år fordi den gir meget god lyd etter min smak og mitt behov. Videre har jeg Infinity Cappa høyttalere i front og senter, bakhøytalere husker jeg ikke, har også kjøpt meg en helt ny Heco subwoofer, type Victa Prime sub 252A for å få mer trykk i lydbildet.

Øvrig utstyr er: TV Sony Bravia KDL-46Z4500, Blueray Sony BDP-S570 og Get box HD PVR. Jeg har scannet inn tilkoblingsoversikt for alle enhetene, se vedlagt. Jeg tror selv at jeg vil få et flott lydbilde med dette utstyret dersom jeg klarer å få Dolby Surround lyden rutet inn i recivern fra både Get og Blueray spilleren. Alternativet er selvfølgelig å kjøpe ny receiver, men jeg prøver her først.

Spørsmål 1. Kan jeg med et Y-ledd koblet inn på R/L utgangene for subwoofer utgangen på receiveren og derfra videre på en enkel signalkabel inn på sub'en få den til å spille?

Spørsmål 2. Veldig enkelt, hvordan kobler jeg resten av utstyret for å få Dolby Surround lyd ut til høyttalerene?

Artig om noen klarer å løse denne saken til glede for meg og kanskje mange andre eiere av litt eldre, men gode receivere. :D Hjemmekino tilkoblinger.pdf
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/11/2013 9:58:17 PM #2 av 7
Postet av: Terjee
Jeg ser at minne innscannede oversikter over tilkoblinger ikke lar seg laste opp, vet ikke hvorfor.
Men i korte trekk kan jeg vel si at receiveren ikke har noen moderne tilkoblingsmuligheter av audio/lyd utover vanlige RCA kontakter, det andre utstyret er rimelig standard med henblikk på HDMI osv. :smile:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/11/2013 10:41:24 PM #3 av 7
Postet av: Rune
Hei og velkommen til forumet.

Først: Takk for at du gjorde meg oppmerksom på feilen med PDF filer. Det er nå rettet og filen kan lastes ned. Takk!

Når det gjelder din oppkobling så har du altså ikke noen digitale alternativer så her blir det Dolby Surround alle veier

Forslag:
Blu-Ray - Analog lyd(1) til VCR-input på receier (rød/hvit) (14)
Dekoder - Analog lyd(5) til VCR2-input på receiver (Rød/hvit) (14)
TV - Analog lyd (8) - til TV AUX (6)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/12/2013 11:02:38 AM #4 av 7
Postet av: Terjee
Hei og tusen takk for rask tilbakemelding. :-D Jeg har koblet som du beskriver fra Blueray spiller og TV, så jeg bruker anlegget for å få brukbar TV-lyd idag. Det blir nok en ny receiver på meg meg rimelig kjapt, da med wifi, airplay og/eller Blueray og helst Spotify som app på receiveren.

Det som står igjen nå er følgende: Fra utgangen på receiveren vil jeg koble et Y-ledd på R/L utgangene og så inn på enkel signalkabel mot min nye subwoofer. Er dette en god løsning, eller vil jeg raskt få behov for å bytte til ny receiver grunnet brent subwoofer utgang? :shock:

Laster opp pdf fil for tilkoblinger 'just for the record'.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/12/2013 2:00:31 PM #5 av 7
Postet av: Rune
Siden du mest sannsynlig ikke har stereo subutgang men dobbel mono ville jeg bare koblet sub kun til den ene utgangen for å hindre at du ødelegger den.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/12/2013 6:44:09 PM #6 av 7
Postet av: Terjee
Høres fornuftig ut. Uansett, problemet er løst, Onkyo TX-NR626 er på vei i posten fra Net on Net, kr. 3.480,-. Meget bra pris med den specen og det lydbildet som den gir. Så jeg venter med tilkoblingen til ny receiver er i hus. :lol:

Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/12/2013 9:41:43 PM #7 av 7
Postet av: Rune
Gratulerer med ny receiver :-)

:smile:
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar