Logo

TW5000 ELLER VPL-HW15

Skriv et svar
11/2/2009 11:00:10 AM #1 av 6
Postet av: Ludo
Da er skrittet kommet til at jeg endelig skal få meg projektor. Hadde i utgangspunktet tenkt meg Sony etter å lest en del anmeldelser, men leste om Epson sin TW5000 i siste Lyd og bilde og ble nysgjerrig på den. Er det noen som vet om butikker i Oslo-området (eller i Bergen) der jeg kan få sett begge?

Jeg lurer også på om noen kan hjelpe meg å bli mindre forvirret med tanke på benevnelsen på Epson sin modell: På forsiden av Lyd og bildet er det referert til "Epson EMP-TW5000" mens inne i bladet kalles den kun TW5000. Hva står EMP for? Finner ingen tester av denne på nett, men finner mange av TW5000. Er det to forskjellige maskiner eller den samme?

Til slutt: er det noen som har erfaring med disse to? Jeg har lett etter en sammenligningstest men har ikke funnet noen. Jeg har ikke full lyskontroll der projektoren skal stå akkurat nå - har det betyning for hvilken jeg bør velge? Den skal brukes mest til blu-ray, men også en del spilling - alt via PS3.

Takker for innspill.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/2/2009 6:28:29 PM #2 av 6
Postet av: roffe
Det finnes såvidt jeg vet ingen Epson EMP-TW5000. Det var forrige chassis, der EMP-TW2000 var toppmodellen, som brukte den betegnelsen.

Jeg går derfor ut fra at det du spør om har de offisielle betegnelsene Epson EH-TW5000 og Sony VPL-HW15.

For det første: Dette er egentlig to ulike "generasjoner" av projektorer, for Epson EH-TW5000 ble lansert på messer for et år siden, mens Sony VPL-HW15 er lansert i år. Epson lanserer i disse dager Epson EH-TW5500, som da blir "samme generasjon" som HW15. Jeg eier selv Epson EH-TW5000, og har kun sammenlignet den med Sony VPL-HW10, som er "samme generasjon". Det er klart det er forskjeller, men det er ingen klar vinner mellom disse.

Følgende var mine konklusjoner den gangen:

* Epson er mer fleksibel mhp. plassering, med bedre zoomområde, noe bedre lens shift-område og (ihht. manualen) med mindre avstandsbegrensninger mot bakvegg. Alt dette tror jeg gjelder også for de nye modellene, siden både TW5500 og VPL15 baserer seg på eksakt samme chassis som forgjengerne. 1 poeng til Epson

* Epson har hatt en del barnesykdommer som er rettet i nye produksjonsserier, og det har vært en del eksemplaravvik mhp. fargeuniformitet og panelkonvergens. Her er Sony et tryggere kjøp, siden SXRD-teknologien har mindre fargeuniformitetsavvik, og Sony har justering av panelkonvergens. 1 poeng til Sony

* Epson EH-TW5000 har flotte justeringsmuligheter for både gråskala og fargerom, og har også i Natural-modus et meget korrekt fargerom. Her har Sony VPL-HW1X noe mindre justeringsmuligheter for perfeksjonisten. 1 poeng til Epson.

* Sony har en bedre og mindre støyende autoiris. 1 poeng til Sony.

* Epson har en herlig lysstyrke og flotte kontrasttall. Mye dynamikk i bildet. MEN Sony har en opplevd dynamikk i bildet som også er meget bra. Uavgjort.

...osv.

Poenget er at man må velge det som passer en selv best. Plasseringsvennligheten var det som ble avgjørende for meg, men så har jeg et rimelig sært rom å plassere en projektor i. Under andre forhold hadde jeg kanskje valgt Sony istedet. VPL-HW10 imponerte meg den gangen jeg sammenlignet den (men så kostet den også en del mindre enn Epson den gangen. Epson har falt en del i pris nå i forkant av lanseringen av ny modell, og det gjør ikke valget av Sony så klart).

Uansett: Begge projektorer er formidable. Er man komfortabel med prisene (altså ikke bryr seg om et par tusenlapper i forskjell), så tror jeg at VPL-HW15 er et bedre valg. Alle rapporter tyder på at den er betydelig bedre enn VPL-HW10, og siden jeg mente at VPL-HW10 var omtrent på høyden med Epson EH-TW5000, så vil jeg tro at VPL-HW15 er hakket bedre og dermed et bedre valg (uten at jeg har sett HW15).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/3/2009 10:39:16 PM #3 av 6
Postet av: bjami
Jeg kjøpte Epson EH-TW5000 på http://www.dinhjemmekino.no fordi de hadde lavest pris. Må si jeg er utrolig fornøyd med projektoren. Hadde Sony vpl-vw50 tidligere, og jeg fikk en utrolig opptur når jeg skiftet til EH-TW5000. Spesielt hadde den mye bedre sortnivå. Nå har jeg ikke sett HW15, men jeg har sett flere andre Full-HD projektorer (før jeg kjøpte), og ingen kan måle seg med TW5000. Må også skryte av dinhjemmekino som leverte den på dør dagen etter at jeg bestillte den. Fikk også god service i forkant av kjøp. :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/3/2009 11:10:15 PM #4 av 6
Postet av: Rune
Bestilte selv HW10 etter sammenlignning med TW5000 (siden den var betraktelig billigere og på enkelte måter bedre)

Nå sånn 9 mnd etter jeg har bestilt den og enda ikke fått den kan jeg vel anta at jeg ikke får den.
Satser da på å prøve å bestile en HW15 da jeg ser at de som har fått sammenlignet den skryter veldig.

Så får man bare håpe det er bedre leveringsmuligheter på den nye :-)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/10/2009 9:02:28 AM #5 av 6
Postet av: Ludo
Takker for gode og utførlige svar. Kjenner du prisen og lanseringsdato på den nye TW5500? Jeg har ikke funnet noen som selger den enda.Har du/dere planer om å teste TW5500, kanskje til og med opp mot HW15 :)

Til slutt: Er det andre projektorer jeg heller bør vurdere i denne prisklassen?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/8/2009 7:58:37 AM #6 av 6
Postet av: roffe
Jeg har Epson EH-TW5000 og er meget godt fornøyd. Men det er EN avgjørende faktor som gjorde at jeg valgte den framfor Sony-modellene og det er plasseringsvennligheten. Epson har ingen restriksjoner i forhold til avstand til bakveggen (man må selvfølgelig ha plass til kablene) og har markedets største zoom- og lens shift-område. Sony er nesten like bra, men ikke helt, så for meg som har et spesielt lite rom med projektoren montert helt bakerst i rommet, helt oppunder taket og et lerret et stykke ned på veggen i front, så var Epson egentlig det eneste logiske alternativet.

Hadde jeg ikke hatt disse utfordringene, så mener jeg Sonys VPL-HW10 og VPL-HW15 muligens hadde blitt valgt istedet, både på grunn av prisen, men også fordi det er bedre panelkonvergens (kan justeres) og et nesten DLP-lignende dynamisk trykk i bildet, men uten RGB-flimmeret til DLP-teknologien.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar