Logo

TV-en røk idag, trenger ny, budsjett max 8K

Skriv et svar
1/7/2005 10:47:49 PM #1 av 8
Postet av: fikse
Sukk, da røk min gode gamle Sony 25" med et lite "piff". Dvs, ikke så veldig lei meg, for da MÅ jo vi prioritere en ny og seff skal den være større, bedre og...og... ;-)
Har hatt intense forhandlinger med husets sjef, og har fått aksept for å svi av opptil 8.000,- til en ny.

En skjerm som virkelig har interesert meg er LG sin Lafinion 82W, som selges hos Flexi-Data (http://tinyurl.com/3vh2s ) til 7.119,- ferdig med bord.
Den ser lekker ut (se http://tinyurl.com/5vgsy ) og har grei spec (se http://tinyurl.com/6cspa ).
I utgangspunktet er denne skjermen et kupp i forhold til hva jeg har klart å finne på elkjøp etc, om man ser bare på spesifikasjonene. Her er både 100Hz progressive scan, PiP, 2000 siders txt, digital camfilter, 3 scart (1 RGB) +++

Men så er det realiteten dah... Er det virkelig bra bilde i forhold til prisen?
Kan nevne at jeg ikke bryr meg om lyd, har utstyr som tar seg av det. Teksttv er heller ikke intr. Men bildekvalitet og brukervennlighet teller stort.

Noen her som har vært borte i LG skjermer generellt, evt også akkurat denne modellen? Har selv kun sett LG sine PCskjermer, som har vært veldig grei sett opp mot pris, og kvaliteten virker rimelig tillitsvekkende.
Evt noen som har et forslag til annen skjerm innen for budsjettet?

Er jo selvsagt skeptisk til å kjøpe en skjerm som man ikke får sett i butikken (ingen jeg vet om har denne utstilt i Bergen).

På forhånd takk for hjelp :-)
--
Livet er en lek

Bent Are
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/8/2005 1:37:59 PM #2 av 8
Postet av: Runel
Hei Velkommen til forumet :D

Eneste LG jeg har vært borti er en 32" LG 50 HZ og LG 40" Bakprojeksjon. De ga begge bra bilder iforhold til prisen. Hvordan bildet er på denne tv en vet jeg ikke. Men LG har generelt god kvalitet iforhold til pris man får mye for pengene :) . Kjøper du på nettet har du jo 14 dager angrefrist hvis bilde kvaliteten ikke skulle være bra nok :wink:
Skjermen virker svært bra ut fra spec hvis prisen er 7100! Veil (Villedende) pris er jo ca 12k :roll:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/9/2005 12:05:16 PM #3 av 8
Postet av: fikse
Takker for velkomsthilsen!

Slik jeg forstår deg så kan jeg mer eller mindre regne med en skjerm som er bra i forhold til andre skjermer i prisklassen.

Var på elkjip på Nordås i Bergen igår (BTW en unik opplevelse i total mangel på service, kunnskap og forståelse fra guttungen av en ekspeditør), og ble overrasket over hvor mange 32"WS som hadde problemer med å strekke 4:3-sending uten at bildet ble sjenerende strekt i sidene. Faktisk var det kun Philips som klarte seg brukbart der. Både Sony, Panasonic og JVC var heller svake på dette. Merk at jeg kun så på skjermer under 8K på dette, og jeg prøvde heller ikke å justere på noen av skjermene, i den grad det finnes justeringer for denslags.
Elkjip hadde kun et svakt signal av NRK2 som test-bilde, så vi fikk ingen intrykk av kvailtetsforskjeller på skjermene der, selv om jeg umiddelbart begynte å sikle da jeg så en Philips med PixelPlus til 9.995,-. Alvorlig mye bedre kontraster og skarphet enn de skjermene rundt. Men dessverre 2-3K for dyrt.

La du merke til strekkingen av 4:3 på den LG-skjermen du så på? Ifølge brukerveilledning til Lafinion-en skal den kunne vise 16:9, 14:9 (med strekk av 4:3), 4:3 og zoom (mister topp/bunn av 4:3), men forteller intet om hvordan/hvilken del av bildet den evt vil strekke.

Dessverre vil ikke angrefrist fungere ved kjøp på Flexi Data, siden varen blir hentet i butikk. Alternativet er å kjøpe skjermen på komplett, men da blir skjermen nesten 1K dyrere pga transport (tollpost) og høyere pris.

På forhånd takk for gode svar :-)
--
Livet er en lek

Bent Are
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/9/2005 12:36:10 PM #4 av 8
Postet av: Rune
Personlig så syns jeg å strekke en 4:3 sending er en uaktuell funksjon. Det er bare en måte å se 4:3 sendinger på 16:9 skjermer og det er denne:



Men hvis man absolutt må bruke hele skjermen så syns jeg personlig at Pansonic sin Just funksjon er en av de bedre. Philips har også en "god" funksjon hvis man kan kalle en funksjon som forvrenger bildet totalt en god funksjon.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/10/2005 7:26:12 AM #5 av 8
Postet av: fikse
Sier takk for seriøse svar. Etter også ha trålet nettet etter reviews på denne skjermen, har jeg nå bestillt en slik Lafinion. De fleste tester/reviews jeg kom over sa "OK" på skjermkvalitet og det meste annet om denne skjermen, og ser den sammenlignes med endel dyrere skjermer (9-12K i Norge), så satser på at det ikke blir katta i sekken. Finner iallfall ingen skjermer som er i nærheten av å ha like god spec til prisen.

Må samtidig få nevne at jeg har bladd igjennom forumet her og er positivt overrasket over flere gode, "voksne" postinger :-)
--
Livet er en lek

Bent Are
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/10/2005 7:27:53 AM #6 av 8
Postet av: Rune
Det er sikkert et bra valg. Har ikke selv tittet på LG CRT noengang, men de gir bra valuta for pengene på Plasma og jeg antar det samme gjelder for CRT.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/21/2005 9:09:38 AM #7 av 8
Postet av: fikse
Da har jeg hatt TV-en i huset i en 10 dagers tid. Intet å angre på her, her er det mye for pengene :D
Legger inn litt skryt om denne under "brukertester".
--
Livet er en lek

Bent Are
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/21/2005 10:45:38 AM #8 av 8
Postet av: Typhoon7
"fikse" skrev:Da har jeg hatt TV-en i huset i en 10 dagers tid. Intet å angre på her, her er det mye for pengene :D
Legger inn litt skryt om denne under "brukertester".


Gjør gjerne det :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar