Logo

Trenger hjelp - komplett hjemmekinoanlegg til ca. 20.000 kr

Skriv et svar
4/20/2008 7:18:12 PM #1 av 10
Postet av: Illuminaughty
Hei der. Jeg er en fattig student som drømmer om å sette opp et dugelig hjemmekinoanlegg i en trang hybel, og lurer på hvilket utstyr som vil hjelpe meg å oppnå drømmen. Jeg er helt fersk når det gjelder hjemmekinoanlegg, og trenger ganske grunnleggende hjelp. Jeg har fartet en del rund på forumet her og på hifiklubben.no, men diskusjonene går ofte på et annet nivå en det kunnskapen min om hjemmekino strekker til for. Jeg håper at jeg kan få bedre svar om jeg stiller spørsmålene mine direkte selv, så here goes.

Hjemmekinoanlegget jeg planlegger å sette opp skal ha mange funksjoner. Primært skal det brukes til å se DVD og spille Wii og pc-spill, men også til å høre på musikk fra laptopen og se kabel-tv. Litt av hvert med andre ord. Jeg har bestemt meg for å ha projektor og lerret, og ønsker å kunne vise blu-ray filmer i så høy kvalitet som mulig. Bilde er noe viktigere enn meg enn lyd, men lyd er definitivt ikke helt uviktig, og vil ha full surround med sub i god kvalitet. Hybelen er ikke veldig stor (omtrent 6x4 meter) så at komponentene ikke tar alt for mye plass er også viktig. Det komplette anlegget (prosjektor, lerret, høytalere, kabler, receiver/forsterker, blu-ray spiller) bør ikke koste stort mer enn 20.000, skjønt jeg kan strekke meg noen tusen til om det er helt nødvendig for et godt resultat. Har dere noen anbefalinger til komponenter?

Og noen mer spesifikke spørsmål:
Jeg vil utnytte blu-ray teknologien for alt den er verdt. Kan jeg få full HD-kvalitet i denne prisklassen?
Vil å kjøre filmer fra en blu-ray stasjon på en laptop ikke være å anbefale?
Hvor mange/hva slags inntak/uttak trenger jeg på forsterkeren/receiveren for å kunne bruke hjemmekinoanlegget til alt hva jeg planlegger å bruke det til?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/20/2008 8:31:56 PM #2 av 10
Hei og vellkommen til forumet!

Det er fullt mulig å få ett bra hjemmekino-anlegg i din prisklasse, her er noen tips og forslag fra min side som jeg mener du bør ta en nærmere titt på.

Vi begynner med recivervalget, der anbefaler jeg deg først og fremt å lese denne "kjøpe-guiden" hvor det er mange tips på hva du bør se etter og unngå:
viewtopic.php?t=%2010936

Angående hvilken reciver du bør velge så ville jeg anbefalt Yamaha RX-V663. Den har 2 HDMI innganger og støtte for de nye høyoppløste lydformatene som benyttes av Blu-Ray. Yamaha lager svært gode recivere og de gir ett engasjerende og dynamisk lydbildet og lydsignaturen kan beskrives som nøytralt og kanskje noe "rund" i toppen. Denne ble testet sammen med 6 andre recivere i budsjettklassen i denne utgaven av hjemmekino og fikk karakter 6. Mer informasjon om produktet finner du her:
http://www.hjemmekino.no/database/avamp ... alognr=190

Når det gjelder høytalere er det viktig at du velger noen høytalere som er passelig for ditt rom. Bokhøytalere er lettere å plassere og passer godt til mindre rom, men kan ikke tilby det lydtrykket som gulvstående har. Med dine mål ville jeg gått for ett par gulvstående; men dette er noe du må se ann selv og hva som passer deg best. Isåfall er pakken fra Dynavoice og XTZ ett bra alternativ. Dynavoice F6 da det er ett meget godt alternativ som gir svært mye for pengene og har siden de fikk sølvmedalje i lyd og bilde`s årskavalkade ifjord blitt svært populære budsjetthøytalere. XTZ W10.16 gir godt med trykk fra seg, og går relativt dybt ned i frekvensene. Den har også ett ganske fint design etter min smak.

Les test av de to produktene her:
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... estid=1936
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =3104&p=62

Produktet finner du her:
http://surround.no/product/435394/__Dyn ... oofer.html

Som DVD og Blu-Ray spiller vil jeg anbefale PS3. PS3 fungerer utmerket som Blu-Ray spiller og gir skarpe, detaljrike bilder. Fargene er mette og det er ett bra dybdeforhold i bildet. En ting som er verdt å merke seg er at den har en vesentlig raskere oppstartstid en andre HD-spillere på markedet, mens andre HD-spillere bruker rundt minuttet; bruker PS3 ca 10 sekunder. DVD-delen er også bra og den oppskalerer dine vanlige dvdèr opptil 1080P. Den gjør som sagt en bra jobb, altså en like god jobb som DVD budsjett modeller, men kan ikke konkurrere med de i samme prisklasse nå. CD delen låter kanskje litt flatt, men helt greit. Den fungerer også godt som ett multimediasenter og lagre diverese media og spille av DivX OL. PS3 benytter seg av en 2.5" S-ata så harddisken kan lett byttes ut. Dette er en maskin som gir svært mye for pengene. Ellers har Samsung BDP-1400 falt mye i pris, den fikk karakter 6 i denne utgaven av "Hjemmekino" og virker som ett bra kjøp, men se litt an på dine behov.

Informasjon om Sony PS3:
http://www.hjemmekino.no/database/playe ... spx?id=144

Informasjon om Samsung BDP-1400:
http://www.hjemmekino.no/database/playe ... spx?id=167

Så for å gå over til valg av Prosjektor og lerrett Gir jeg deg to gode alternativer som er verdt å ta en nærmere kikk på i din prisklasse. Det er Epson TW-700 og Optoma HD-70, Optoma HD-70 er en DLP-prosjektor mens Epson TW-700 er en LCD-prosjektor, hva dette innebærer og hvilken type du burde velge kan du lese mer om her:
http://www.hjemmekino.no/guide/projektorguide.asp

Epson er mer flekibel å plassere, har en bedre pæregaranti og er mer lyssterk. Optoma gir svært mye for pengene og er ett meget godt valg hvis du har en god lyskontroll i rommet. Har ikke sett Epson sin prosjektor ennå, så kan desverre ikke si hvilken av de som er best, men ta deg en tur innom din nærmeste forhandler å se selv om du kan.

En test av produktene finner du her:
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =3760&p=68

Informasjon om produktene og pris finner du her:
http://www.hjemmekino.no/database/proje ... alognr=105
http://www.hjemmekino.no/database/proje ... alognr=100

Disse er HD-Ready prosjektorer, altså de kommer med en oppløsning på 1280*720P. Blu-Ray kan vise enn oppløsning på opptil 1920*1080P piksler, altså nesten en dobbel så høy oppløsning. Men poenget er at det er ikke like lett å skildre disse to oppløsningene fra hverandre, noen ganger er det faktisk helt umulig. Men dette kommer ann på skjermstørrelse og sitteavstand. Du må huske at det er andre faktorer som er vell så viktig, eller viktigere enn oppløsningen, kontrast, sortnivå, bildebehandling og støynivå er vell så viktig for den totale opplevelsen. Det har nå vært ett ganske kraftig prisfall på 1080P prosjektorer, helt ned til ca 12 tusen, men det er få tester av disse og har ikke sett de selv, så husk det jeg har nevnt angående kontrast og sortnivå. Helst dra å sammenlign selv å se om du kan se forskjell.

Om hvor stort lerret du bør ha så kommer dette ann på flere områder, først og fremst må du se på zoomforholdet til prosjektoren og hvor mye plass du har til rådighet, samt personlige foretrekninger.

Husk at HD og Blu-Ray ikke bare gir en høyere oppløsning og flere detaljer, men fargene er mettere og det er ett langt større dybdeforhold i bildet.

Tilkoblingsmessig vil det se slik ut:
HDMI fra BD/PS3 til reciver
VGA/DVI fra laptop til reciver
Optisk/RCA fra laptop til reciver
AV-kabel fra Wii til reciver
HDMI fra reciver til Prosjektor

Og strøm og høytalerkabler selvfølgelig

Grunnen til at det ikke er skrevet 100% nøyaktig hva du skal ha er at jeg ikke vet hva slags spesifikasjoner du har på PCèn og hva slags dekoder og utganger du har på Kabel-TVèn din.

Her har du ihvertfall ett oppsett som gir svært mye for pengene og som er fremtidsrettet ikke bare mtp høyoppløsig lyd og bilde, men også for fremtidige oppdateringer som feks effektforsterker eller ved kjøp av flere kilder som du kan koble til.

Vennligst si ifra hvis det er noe jeg skal forsklare nærmere-
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/21/2008 9:35:10 AM #3 av 10
Postet av: Illuminaughty
Takk skal du ha, Tommy! Kan ikke huske å ha fått så rask og dekkende hjelp på noe annet forum noensinne :D Du holdt deg også innenfor prisklassen jeg oppgav, noe som ikke ser ut til å være vanlig på forumet (skjønt for alle som ikke gjør dette skjønner jeg fristelsen med å anbefale noe litt for dyrt heller enn litt for billig)

Recieveren ser ypperlig ut, skjønt jeg ikke kan stort om dem. Høyttalerene ser også veldig bra ut. Jeg vet ennå ikke helt om jeg vil ha plass til gulvstående, da jeg ikke har fått flyttet inn i leiligheten ennå. Jeg flytter inn til sommeren, og må jobbe mesteparten av ferien for å kunne få råd til anlegget, og får nok ikke kjøpt det før til høsten (jeg innser at ting kan ha forandret seg i markedet innen den tid, så kan jeg sende deg en PM når den tid nærmer seg?)

PS3 høret ut som en god idé, skjønt jeg har hørt noe om at den ikke støtter alle formater, eller var det noe annet? Uansett, regner med at du vet hva du snakker om, og som gamer sier jeg ikke nei til en spillkonsoll med HD oppløsning i tillegg til pc'en og Wii'en :)

Når det gjelder prosjektor ser Epson mest fristende ut for øyeblikket, da det vil være en fordel å ha større frihet til plassering av prosjektoren, og siden jeg tviler på at jeg vil kunne få total kontroll på belysningen.

Når det gjelder dekoder og utgang på kabel-tv'en er jeg ikke sikker, da jeg ennå ikke har flyttet inn, så kan ikke svare på dette ennå. Jeg har ikke kjøpt PC'en ennå, og vil nok også vente et par måneder med dette, så ting kan endre seg. Men om jeg skulle kjøpe nå ville det kanskje blitt en XPS gaming-laptop fra dell (http://www1.euro.dell.com/content/produ ... l=no&s=dhs), muligens noe litt kraftigere (Er det noe galt i å bruke en laptop til hjemmekinoanlegget? Kan bli vanskelig å få inn en stasjonær pc med budsjettet mitt, da jeg uansett trenger en laptop til studiene)

Takk igjen for informativt svar :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/21/2008 10:42:10 AM #4 av 10
Recieveren ser ypperlig ut, skjønt jeg ikke kan stort om dem. Høyttalerene ser også veldig bra ut. Jeg vet ennå ikke helt om jeg vil ha plass til gulvstående, da jeg ikke har fått flyttet inn i leiligheten ennå. Jeg flytter inn til sommeren, og må jobbe mesteparten av ferien for å kunne få råd til anlegget, og får nok ikke kjøpt det før til høsten (jeg innser at ting kan ha forandret seg i markedet innen den tid, så kan jeg sende deg en PM når den tid nærmer seg?)


Har du flere spørsmål angående recivere er det bare å spørre her eller i "Kjøpe-gudien". Angående PM, det kan du selvfølgelig gjøre, men husk at det er mange andre kunnskapsrike hoder på forumet som også sikkert har noe å bidra med. Du kan da komme med nærmere informasjon når du bla har bestemt deg av hva som passer best av gulvstående eller bokstativ-høytalere.

Når det gjelder dekoder og utgang på kabel-tv'en er jeg ikke sikker, da jeg ennå ikke har flyttet inn, så kan ikke svare på dette ennå. Jeg har ikke kjøpt PC'en ennå, og vil nok også vente et par måneder med dette, så ting kan endre seg. Men om jeg skulle kjøpe nå ville det kanskje blitt en XPS gaming-laptop fra dell (http://www1.euro.dell.com/content/produ ... l=no&s=dhs), muligens noe litt kraftigere (Er det noe galt i å bruke en laptop til hjemmekinoanlegget? Kan bli vanskelig å få inn en stasjonær pc med budsjettet mitt, da jeg uansett trenger en laptop til studiene)


Ingenting som er galt i å bruke en laptop i hjemmekinosammengeng, men det er ikke like gunstig som en vanlig PC eller HTPC mtp prys iforhold til ytelse og videre påbyggningsmuligheter. Det er også svært få bærbare med mulighet for å sette inn en BD-spiller. Når det gjelder å få utnyttet potensiele av de nye høyoppløste lydformatene er dette foreløpig vanskelig, her er en god guide angående noen av disse problemstillingene samt noen alternativer på hva du kan kjøpe:
viewtopic.php?f=6&t=10717
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/21/2008 11:32:34 AM #5 av 10
Postet av: Illuminaughty
Ja, det er nok smart å poste igjen åpent for alle når tiden nærmer seg mer. Kan heller sende deg en PM som henviser til posten siden du alt har satt deg inn i min situasjon.

Når det gjelder BD-spiller til laptop er XPS serien til dell noen av de få laptopene der ute som kan komme med BD-spiller. Vil en slik laptop kunne fungere til å spille blu-ray DVD'er like bra som en Playstation 3? I så fall vil det være penger å spare her. Tanker?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/21/2008 11:49:22 AM #6 av 10
Postet av: teebee
jeg har kun dårlige erfaringer med dell, men det er vel andre der ute som liker dem siden de fortsatt produserer maskiner. uansett jeg ville aldri brukt penger på dell.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/21/2008 2:04:26 PM #7 av 10
"Illuminaughty" skrev: Når det gjelder BD-spiller til laptop er XPS serien til dell noen av de få laptopene der ute som kan komme med BD-spiller. Vil en slik laptop kunne fungere til å spille blu-ray DVD'er like bra som en Playstation 3? I så fall vil det være penger å spare her. Tanker?


Det er ikke noe jeg har personelig sammenlignet så vil helst ikke uttale meg der, men regner med at bildekvaliteten er relativ lik, men på lydsiden derimot kan det som sagt være noen problemer med å benytte seg av de nye høyoppløste lydformatene. Så sjekk dette ut nærmere-
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/21/2008 2:51:48 PM #8 av 10
Postet av: Illuminaughty
Til Teebee: Jeg vet at det er mange som har et dårlig forhold til dell, men har selv ikke hatt noen problemer med maskinene deres. Kan du begrunne hvorfor du misliker dem vil jeg gjerne høre.

Til Tommy: Jeg får vel spørre på et mer spesialisert del av forumet. Men om det viser seg at å bruke laptopen til filmer ikke er å anbefale, er det da strengt tatt nødvendig å ha BD-spiller på laptopen? Isåfall blir dette prosjektet dyrere enn jeg håpte.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/21/2008 7:29:25 PM #9 av 10
Postet av: teebee
i min jobb så må vi bestille enten hp eller dell. jeg var så uheldig å arve en dell. mitt problem med den er at den gir ut for lite strøm til usbportene så man kan ikke koble til usb disker som ikke har med ekstra strømkabel. så den har nedstrippa usb2 port. bluetooth finner ikke telefonen min. bluetooth driverne som følger med har en prøvetid på 30 dager eller noe. kommer rundt det med å ikke installere den og bruke windows egne drivere, men mye unødig jobb for å få en simpel innebygd dings til å virke.

har kjøpt to bærbare til andre brukere. disse har begge kommet med hardware feil. første funket ikke piltastene som de skulle. fikk først et nytt tastatur tilsendt, men dette løste ikke problemet. fikk så nytt hovedkort som fikset problemet. den andre kom med ødelagt bluetooth enhet. fikk ny og alt fungerte.

fått en rack server. den lot jeg ligge i esken en stund før jeg satte den i rack. selvfølgelig var da batteriet i den utladet og kunne ikke lades opp igjen. måtte få tekniker for å bytte batteri. det var kanskje min feil, men uansett utrulig at en server blit utladet av å ligge i eske ubrukt.

en bærbar har problem med batteriet. det blir ubrukelig på under 1 års bruk. har fått 2 nye, men den servicen stopper vel snart.

skulle bestille batteri til en gammel bærbar. finner ingen info på hjemmesiden om hvilket batteri som skal brukes. selv etter kontakte selger og fikk varenummeret traff den ikke på søk.

program som følger med slår av nettverkskortet når man kobler den av strømnettet. ikke alltid slår det seg på når man setter inn pluggen igjen. kan selvfølgelig omgås, men ekstraarbeid.

driveroversikten til dell er elendig. om du vil finne driverne til din maskin må du se igjennom alle driverene som er laget til den maskinen fra pre-beta til versjon 12. er vel 15 sider med drivere du må bla igjennom.

eneste jeg kan si er bra med dell er at supporten er bra, men det må den strengt tatt være da de ikke leverer et produktet som virker.

hver gang jeg må gjøre noe med dell så reiser nakkhårene seg. da har du det jeg husker som irriterer meg med dell. du får bestemme selv om du vil kjøpe, men jeg holder meg langt unna. 1år og 2 måneder siden jeg fikk denne jobben. over 1 år siden jeg sist bestillte dell. den dagen min bærbare kolapser blir en lykkens dag. dell vik fra meg!
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/22/2008 9:41:33 AM #10 av 10
Postet av: Illuminaughty
Takk for en mer informativ kritikk av dell, Teebee. Jeg skal seriøst revurdere hvilken laptop jeg skal kjøpe. Hovedgrunnen var at de er noen av de på laptopene som kan komme med BD, men om det ikke er til å anbefale å se filmer på prosjektor via laptop uansett kan jeg like så godt skaffe en laptop uten BD fra et annet sted, og heller kjøpe en PS3.

Hvordan er forresten Dynavoice F-6 sammenliknet med XTZ. Er tusen kroner mer, men inkluderer subwoofer.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar