Logo

Tips til komplett hjemmekino inkl. tv til max 30.000

Skriv et svar
2/12/2008 7:16:24 PM #1 av 11
Postet av: Ole2
Hei. Håpet jeg kunne fått noe ekspertise til kjøp av hjemmekino. Har sånn cirka 30.000 å bruke på det, og da ville jeg helst hatt tv, dvd-recorder og komplett lydanlegg inkl. forsterker.
Jeg bor i en blokkleilighet så jeg trenger ikke akkurat så kjempe kraftige høytalere. På den veggen jeg skal ha tven er det sånn cirka 3m til sofaen, hvis det skulle vært til hjelp. Utstyret skal først og fremst brukes til å se på film og spille videospill (xbox360 og wii). Noen som kan hjelpe meg?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/13/2008 8:44:33 AM #2 av 11
Selfølgelig skal vi hjelpe deg, men først noen spørsmål :wink:

Hvordan er lysforholdet i rommet ditt, og skal du koble TVèn til PC? Med din sitteavstand er vel 42" en passende skjermstørrelse, eller hvordan vil du forholde deg til dette? Hvor stort er rommet ditt?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/13/2008 10:36:11 AM #3 av 11
Postet av: Ole2
Takk, takk. For jeg føler meg virkelig utenfor på hi-tek fronten :)

Rommet hvor dette skal stå er ganske lyst, den ene langsiden er det vestvendte viduer hele veien, så på sommerstid vil solen steke på tv-skjermen fra morgen til litt ut på ettermiddagen, gjør vel ikke noe det? En 42" var det jeg hadde sett for meg, har vurdert en Panasonic TH-42PX70E, men er litt usikker på om jeg skal velge LCD eller Plasma. Jeg har ingen umiddelbare planer om å koble opp PC'en, men skal ikke se bort i fra at det skjer en dag, men egentlig håpet jeg at jeg kunne brukt harddisken på en hhd/dvd-recorder til å spille av mediafiler på tv'en, ved å koble opp en masselagingsenhet gjennom usb inngangen. Men etter å ha snust litt rundt på internett etter svar virker det ikke ut som at det går, i såfall hva er vitsen med en usb kobling på disse spillerene da?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/13/2008 12:05:05 PM #4 av 11
Plasma bruker en glassplate forran skjermen og dette skaper refleksjoner og bildet vil virke blasst og kontrastfattig i lyse omgivelser. Det finnes imidlertidig noen skjermer med forbedret antirefleksdisplay, men dette er ikke noe jeg har fått sett på ennå. Så du må vurdere om du bruker den mest på dagtid eller kveldstid, evt like mye. Plasma er bedre på vanlig TV og film, hovedsakelig grunnet ett høyere sort og kontrastnivå. Si litt mer om dette å vi kan hjelpe deg nærmere.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/13/2008 1:27:48 PM #5 av 11
Postet av: teebee
etter det jeg har forstått så er usb ingangen på spillere for å spille av musikk, bilder og video. men man kan ikke overføre data mellom disse to. om jeg tar feil får andre kloke hoder rette meg.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/13/2008 3:02:31 PM #6 av 11
Postet av: Ole2
Ettersom jeg jobber skift bruker jeg tv’en til alle døgnets tider, men mest brukt blir den nok om kvelden/natten i hvertfall når det gjelder filmtitting. Ellers så har jeg jo markiser, persienner og gardiner som skal gjøre jobben for en mørkere tilværelse.

"teebee" skrev:etter det jeg har forstått så er usb ingangen på spillere for å spille av musikk, bilder og video. men man kan ikke overføre data mellom disse to. om jeg tar feil får andre kloke hoder rette meg.

Ok, så man kan koble til en ekstern harddisk og spille av mediefiler altså, eller? F.eks, hvis jeg laster ned en film fra internett, lagrer filmen på en ekstern harddisk, tar med meg harddisken til stua og kobler den til hhd/dvd-recorder spilleren, vil den da klare å spille av den filmen jeg lastet ned?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/13/2008 3:06:32 PM #7 av 11
Postet av: teebee
jeg trur det. kan sjekke om min dvdrecorder har usb ingang. kan være problem med codecer. masse å velge mellom og usikkert hva de ulike merkene støtter. kommer med tilbakemelding når jeg har sjekket min spiller.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/13/2008 3:32:41 PM #8 av 11
"Ole2" skrev:Ettersom jeg jobber skift bruker jeg tv’en til alle døgnets tider, men mest brukt blir den nok om kvelden/natten i hvertfall når det gjelder filmtitting. Ellers så har jeg jo markiser, persienner og gardiner som skal gjøre jobben for en mørkere tilværelse.

¨

Da syntes jeg at den plasmaèn du har valgt ut er det beste valget i den prisklassen, Men husk at Panasonic kommer straks ut med nyere modeller, men disse vil nok være relativt dyre i starten.

Angående høytalere, foretrekker du bokstående eller gulvstående høytalere?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/13/2008 7:07:57 PM #9 av 11
Postet av: teebee
har ikke usb på min spiller så får ikke teste. så da må nok andre hjelpe deg med å rett svar :D
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/13/2008 7:32:05 PM #10 av 11
Postet av: Ole2
"Tommy(Actionchicken)" skrev:Angående høytalere, foretrekker du bokstående eller gulvstående høytalere?

Hmm… jeg har ikke så mye erfaringer så jeg vet ikke, men jeg hadde sett for meg gulvstående i front. Bak bør de stå på stolpe. Ser det også finnes trådløse høytalere er de noe tess? For det hadde igrunn vært kjekt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/14/2008 7:58:24 AM #11 av 11
Det utvikles stadig bedre trådløse høytalere, men helt trådløse er de jo ikke da man må ha strømkabler. Du får mer for pengene ved kjøp av høytalere med "tråd",det er også noe problemer med signaler på enkelte trådløse da de benytter seg av infrarøde signaler. Blir spennende å se hvordan utviklingen av dette blir.

Surroundpakken jeg foreslår består av følgende deler:
Dynavoice og XTZ to produkter som er blitt svært populære da du får mye for pengene, F6 fikk blant annet 10 av 10 mulige (budsjettklassen) i Lyd og Bilde`s årskavalkade i fjor. XTZ 99 W10.16 gir mye god bass for pengene, les test av begge produktene her:
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =3104&p=62
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... estid=1936

Produktene finner du her:
http://surround.no/?page=modules/product&id=435395
http://surround.no/?page=modules/product&id=428728

Pris: 5870 + frakt

En reciver som er meget bra er Onkyo 605, den har støtte for de nye høyoppløste lydformatene og har godt med krefter samt romkorreksjon. Den har imidlertidig ikke pre-out annet en til subfoower, dette vil si at du ikke kan koble til en effektforsterker hvis det ønskes. Les mer om produktet her:
http://www.hjemmekino.no/database/avamp ... alognr=148

Den har blant annet blitt kåret til reciver of the year av EISA, fått karakter 5 i Hjemmekino og 4 i Lyd og Bilde:
http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =3537&p=50

Så kommer TV og en passende DVD-opptaker ved siden av, les mer om dette her:
viewtopic.php?f=2&t=10443
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar