Logo

tips om bruk av prosjektor ønskes

Skriv et svar
7/27/2006 10:07:43 PM #1 av 4
Postet av: elsatani
Hepp, jeg har da fått prosjektoren i hus og vell fornøyd :)

Så sitter jeg å tenker.. Er det bedre å slå av prosjektoren en times tid, enn å la den stå på (når jeg uansett ikke bruker den), eller "sliter" det på pære (eller noe) å slå den av og på?

Mulig ett teit spm, men jeg lurer nå dog.. Og en ting til, jeg leste en plass at de hadde lagt inn programvare på pcen for å "kalibrere" prosjektoren bedre (feks for å prøve å skjule regnbuer), hvor finner jeg slikt og har det noe for seg? Regner med det bare kalibrerer signalet som jeg sender til den da..

Takker for alle tips, kom gjerne med flere elementære ting som jeg sikkert ikke har fått med meg...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/28/2006 2:13:39 AM #2 av 4
Postet av: Torja
Hvis du har på slått PJ lenge om gangen uten å bruke den vil det gå utover levetiden på lyspæren, ja.

Fjerne regnbuer er jeg redd ingen kalibrering kan fjerne, men optimalisere bildet så det på en måte blir mer korrekt med fine farger, godt sornivå med mange detaljer og mer lik slik de som lagde filmen hadde ment at bildet skulle se ut.
Kalibrerings disk kan du finne her:
http://www.avshop.no/catalog/product_in ... cts_id=407
Mer omfattende kalibrering med programvare finner du her:
http://www.avshop.no/catalog/product_in ... cts_id=686
En kalibrerings disk er sikker bra nok for ditt formål. Vil du spare, kan du eventuelt prøve THX optimalisering som du kan finne på en av de nyere Star War filmene eller i "Pirates of The Caribbean".
Det er spesielt kontrast og lysstyrke du kan oppnå forbedringer på. Til fargekalibrering trenger man spesielle blå, rød og grønn filtre som følger med i kalibrerings diskene.

I alle fall lykke til. :D
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/28/2006 9:34:28 PM #3 av 4
Postet av: elsatani
takker for svar! Joda, jeg skjønner jo at pærens levetid reduseres når den står på selv om "den ikke viser noe", men det jeg tenker på er om det er bedre at den står på 1 time enn at jeg slår den av og på en gang istedet? Om du skjønner problemstillingen :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/28/2006 10:03:09 PM #4 av 4
Postet av: Rune
Det er nok vanskelig å si noe spesielt der, men jeg tipper at det er omtrent hipp som happ. Pæren liker nok ikke å bli slått av og på igjen, men 1 time er nok til at den er helt kald slik at det på en måte blir som bruk 2 forskjellige dager. Tror ikke tapet i levetid er såpass mye som 1 time hver gang du slår den på. (men det blir bare gjetting)

Som tidligere repratør har jeg lært meg den (uvanen) at jeg aldri slår av annet en TV apparatet. Dette fordi at de fleste feilbeskrivelsene startet med: Apparatet ville ikke komme på. Virket fint dagen før :-)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar