Logo

Test: Store høyttalere visa små satteliter med sub.

Skriv et svar
11/28/2005 7:40:59 PM #31 av 36
Postet av: Flageborg
"akto" skrev:Eller tar jeg feil?


Hei. Nå har jeg dobbeltsjekket dine matematiske evner og det ser ut som du har bestått med GLANS !!! :D

MEN, problemet er at en 6,5" IKKE er 6,5" . Hvorfor? Fordi ALLE høytalerprodusenter har sin egen definisjon av "Hvordan måle en Diameter?"

Tilbake til matematikken så følger her en liten dokumentasjons-snutt som kan være grei å studere:

Utregning av sirkelareal

Arealet til en sirkel:
Ved utregning av arealet til en sirkel må vi finne ut hvor stor flate sirkelen dekker. Kanskje virker det lettere å regne ut areal av rette figurer som f.eks. rektangler eller kvadrat, men vi har en formel som vi kan bruke for sirkler, og da blir det ganske enkelt:
Areal = p · radius · radius
skrevet som:
A = p · r · r =p · r²
p kjenner du kanskje fra før. Denne greske bokstaven representerer tallet 3,14. Videre ser du at radius er forkortet til r. Når vi multipliserer radius med radius skriver vi r² og uttaler det «radius i andre». Dette er egentlig det samme som når vi multipliserer cm med cm og får cm² eller kvadratcentimeter som vi sier det..

Dette vil si at det eneste vi trenger å vite for å regne ut arealet av en sirkel er radien. Dersom vi har diameteren i sirkelen, kan vi finne radien siden diameteren alltid er dobbelt så lang som radien i en sirkel.

Utregning:
Nedenfor kan du se hvordan vi regner ut arealet av en sirkel:



Fra formelen for areal av sirkel har vi:
A = p · r² = pr²

På skissen ser du at r = 4 cm.
Da er det bare å sette inn i formelen:
A = 3,14 · (4 cm)² = 3,14 · 4 cm · 4 cm = 50,24 cm² » 50 cm²

Husk på at dette er kvadratcentimeter (cm²) og ikke centimeter (cm), siden vi multipliserer radius med radius, og radius har alltid benevning!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/28/2005 8:38:05 PM #32 av 36
Postet av: Atle Torp
Høres bra ut! Mattekunnskapen fra skolen begrenser seg fort nå i disse mobiltelefonkalkulatortider...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/28/2005 8:57:37 PM #33 av 36
Postet av: fhl
"Flageborg" skrev:
MEN, problemet er at en 6,5" IKKE er 6,5" . Hvorfor? Fordi ALLE høytalerprodusenter har sin egen definisjon av "Hvordan måle en Diameter?"


De måler vel på utsiden av elementet, stemmer bra med min definisjon.

Frode
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/28/2005 9:15:44 PM #34 av 36
Postet av: Toffy
"akto" skrev:Javisst, da er vi enige.... Men regnes ikke areal slik da:

Pi x r2

hvor r = 8,255cm (6,5"x2,54cm= 16,51 cm/2)

-------------->

3,14 x 68,15 (8,255 x 8,255) = 213,97 cm2

Eller tar jeg feil?


Joda. du regner riktig, men. Husk at du må trekke fra kanten som du skrur fast ellemente med. Den er nemlig i beregnet de 6,5".
Og den kanten varierer ganske mye, den kan være opp mot 1,5cm (halv ") og da må du regne 1" mindre mebra. Kanskje til og med mer.

Jeg har ikke regna på det slik, men kommet med ellement fabrikker's egene tall.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/28/2005 9:59:22 PM #35 av 36
Postet av: Flageborg
"Toffy" skrev:Joda. du regner riktig, men. Husk at du må trekke fra kanten som du skrur fast ellemente med. Den er nemlig i beregnet de 6,5".
Og den kanten varierer ganske mye, den kan være opp mot 1,5cm (halv ") og da må du regne 1" mindre mebra. Kanskje til og med mer.

Jeg har ikke regna på det slik, men kommet med ellement fabrikker's egene tall.


Så da kan man si at B&W med sin FST mellomtone er den eneste som ikke "jukser" med målene ?!! :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/2/2005 7:09:50 AM #36 av 36
Postet av: Audiophile-Arve
"pnerbye" skrev:
"Toffy" skrev:
Ta og les en gang til :wink:

Siden jeg nevner det som unødvendig med sub, når store høyttalere spiler høyere og dypere en sub..

Om en sub har avrulling ved 20Hz eller 16Hz vill du aldri høre noe til. Det du vil høre er om sub med 20Hz arulling med en effekt økning før avrulling. Altså du vill kunne hevde at denne spiller tøffere og dypere en den sub som faktisk spiller dypest.


Hvilke høyttalere spiller høyere og dypere enn en SVS PB12-Plus/2? :shock:


Til spørsmålet; det finnest ein del høgtalarar som rullar av -3dB på 20 Hz. Nokre har så lita driftseffekt og tåler så mykje watt at dei absolut må kunne seiast å spele høgre. (døme på subbar som overgår dette; Hartley-konstruksjonar og Velodyne)

I praksis er desse sidene ikkje så viktige. Lytterommet vil styre den djupaste frekvensgongen, og dermed bassattgjevinga i mykje større grad. Også dei dynamiske eigenskapane er ganske komplekse. Normalt er ein lettdriven høgtalar også i stand til å spele med stor dynamisk realisme, men ikkje alltid, og ikkje med alle slags forsterkarar.

Har du ein skikkeleg store hovudhøgtalar, vil desse vere i stand til å spele både djupt og dynamisk, og vere lettare å plassere enn eit system med sub. Men ein sub tilfører ofte meir realisme. Eit døme er bruken av Audio Pro Black Diamond saman med ACE2-bass. Systemet går ikkje særleg djupare med sub (iallfall om du har ein rå effektforsterkar), men realismen aukar når det gjeld det dynamiske, og faktisk også (etter mykje jobbing og under ideelle plasseringstilhøve) når det gjeld perspektiveigenskapar og rominformasjon.
Helsing Arve
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar