Logo

Test: Store høyttalere visa små satteliter med sub.

Skriv et svar
11/22/2005 7:48:34 PM #1 av 36
Postet av: Toffy
Har ofte blitt diskutert : Hva er best, noe her og masse andre steder.

Jeg kjørte en noget spessiel test på dette.

Jeg bygde meg 2 stk digre høyttalere med 1" diskant 8" mellomtone 15" bass.
Tunet til beste jeg kunne uten att kassa blei alt for diger, likevell blei kassa på 177L + massevis med avstivere, så ja. DIGERT. men avrulling start ved 30Hz og 25Hz -3db (simulering) og kjeller bassen som en i følge mange hi-fi butikker høres ned til -6db så spiler dette dypt

Og så bygde jeg satteliter og sub med samme ellementer. altså 1" disk. og 8" bass/mellomtone (ja, nytt delefilter, siden sattelit må spille dypere en bare mellomtone)
Og 2 stk 15" i sub valgte puch-pull og porta sub denne sub blei litt stor, men fikk plassert den under Tv (i tvbordet) Siden denne kasse typen tillater att magnetene kan monteres mot værandre så blir jo magnetfeltett elliminert.

Satteliter 22L med port tuning 48Hz -3 db
Sub 50L puch-pull med port. (kassa blir større siden innvendig kasse for mulig gjøre mangnet mot mangnet montering) tuning 18Hz -3db.


Forsterker store høyttalere: Denon avc a10 se kjørte mellomtone og diskant.
NAD 216 kjørte bass

Satteliter og sub. samme forsterkere, men nad kobla fra sub utgang.

Resultat store. Fyldig spennende og høyt spillende, akkurat hva du forventer av digre høyttalere, men overasket i åpenhet og tydelighet i mellomtone/diskant. flott lyd med tyngde.

Resultat sattelit med sub:
Ubeskrivelig dyp bass sammenlignet med de store. Og bedre pressisjon, dette overasket meg mest..

Mellomtonen kom vesentlig bedre ut av det. føltes mye varmere. Diskant ingen forandringer.
Vannvittig imponerende, siden sub ikke syns under TV'en. Ser ut som 2 små satteliter (20 X 25Cm) spiller alt uten hjelp.

Bytta ut NAD mot Hypex HS500 Enda bedre løft.

Jeg vill fra nå altid anbefalle små bra høyttalere og en god sub. (vet det er mot mine egne ord fra tidligere)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/25/2005 6:11:20 AM #2 av 36
Postet av: Audiophile-Arve
Det er normalt lettare å saume eit anlegg med berre to høgtalarar enn eit med sub, men av og til har ein full klaff. Likevel, for perspektiv og mikrodynamikk er det ofte betre utan subwoofer. Til kinobruk vil nok dei fleste ha nytte av ein sub, då perspektivet vert danna elektronisk likevel.
Helsing Arve
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/26/2005 12:03:50 PM #3 av 36
Postet av: Toffy
"Audiophile-Arve" skrev:Det er normalt lettare å saume eit anlegg med berre to høgtalarar enn eit med sub, men av og til har ein full klaff. Likevel, for perspektiv og mikrodynamikk er det ofte betre utan subwoofer. Til kinobruk vil nok dei fleste ha nytte av ein sub, då perspektivet vert danna elektronisk likevel.


Glemte å si: Dette er snakk om hjemme kino Denon AVC A10SE er en 5 kanals forsterker med THX ( 5 X 125W Nominel) Antagli viste du dette, men...


Men syns at dette spiller meget godt til musikk også, det kan ha noe med at jeg ikke har delt av sateliter der sub tar over. Prøvde deling ved 80Hz opp og ned, men fungerte best med kun deling i sub. (smak sak kanskje)

Jeg så det også mye lettere med 2 små høyttalere og en sub å plassere riktig, enn 2 digre stereo høyttalere. Trossalt mye lettere å flytte på 2 X 20L enn 2 X 177L kasser. Og sub på 50L er heller ikke så ille, selv om vekt på denne blei 105Kg. (passet også best under TV hvor dama sa den måtte stå)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/26/2005 2:30:22 PM #4 av 36
Postet av: pnerbye
Hva med store høyttalere og sub? ;)
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/26/2005 4:23:00 PM #5 av 36
Postet av: Toffy
"pnerbye" skrev:Hva med store høyttalere og sub? ;)


De store høyttalera blir ikke lettere å plassere selv om du kjøper sub. :P

Men du vill måtte ha enda større sub, for å kunne følge opp de store høyttalera.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/26/2005 6:36:49 PM #6 av 36
Postet av: Atle Torp
"Toffy" skrev:

Men du vill måtte ha enda større sub, for å kunne følge opp de store høyttalera.


Helt uenig, det kommer helt ann på applikasjonen de står i. Og først da kan man uttale seg om det!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/26/2005 7:30:27 PM #7 av 36
Postet av: fhl
"pnerbye" skrev:Hva med store høyttalere og sub? ;)


Det er det som er tingen! :)

Frode
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/26/2005 11:34:17 PM #8 av 36
Postet av: Toffy
"akto" skrev:
"Toffy" skrev:

Men du vill måtte ha enda større sub, for å kunne følge opp de store høyttalera.


Helt uenig, det kommer helt ann på applikasjonen de står i. Og først da kan man uttale seg om det!


Det sier seg selv att en må ha større sub til store høyttalere av sammemerke, enn med små høyttalere.

Men du syns det sikkert er greit med hovedhøyttalere med avrulling ved 25Hz og sub med avrulling på 30Hz er helt ok, og dele da opp og ned ved 80Hz for å få mer bass............

Veldig ofte så er også følsomheten faktisk høyere på store høyttalere, og dem ofte tåler mer effekt.
Altså enda viktigere med større sub, siden poenget med sub er mer bass.

Da bør sub gå lavere i frekvenser og ha lik følsomhet (eller høyere) Er følsomheten lavere så må sub være vesentlig mer effekttålig, og ha en vesentlig større forsterker en hva som blir brukt til hoved høyttalere.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/27/2005 9:54:13 AM #9 av 36
Postet av: pnerbye
"Toffy" skrev:Det sier seg selv att en må ha større sub til store høyttalere av sammemerke, enn med små høyttalere.

Men du syns det sikkert er greit med hovedhøyttalere med avrulling ved 25Hz og sub med avrulling på 30Hz er helt ok, og dele da opp og ned ved 80Hz for å få mer bass............

Veldig ofte så er også følsomheten faktisk høyere på store høyttalere, og dem ofte tåler mer effekt.
Altså enda viktigere med større sub, siden poenget med sub er mer bass.

Da bør sub gå lavere i frekvenser og ha lik følsomhet (eller høyere) Er følsomheten lavere så må sub være vesentlig mer effekttålig, og ha en vesentlig større forsterker en hva som blir brukt til hoved høyttalere.


Men hvis en har en aktiv sub som ikke ruller av før ved 16hz? ;)

Vet ikke hva slags høyttalere og sub'er du snakker om, men poenget med en sub blir jo liksom litt borte hvis den ruller av tidligere enn frontene (+/- 3dB). Kjøp deg en ny og bedre sub!

Men jeg kan godt endre litt på utsagnet mitt over: "Hva med store høyttalere og en SVS PB12-Plus/2?" :D
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/27/2005 10:38:42 AM #10 av 36
Postet av: fhl
"Toffy" skrev:

Det sier seg selv att en må ha større sub til store høyttalere av sammemerke, enn med små høyttalere.

Men du syns det sikkert er greit med hovedhøyttalere med avrulling ved 25Hz og sub med avrulling på 30Hz er helt ok, og dele da opp og ned ved 80Hz for å få mer bass............

Veldig ofte så er også følsomheten faktisk høyere på store høyttalere, og dem ofte tåler mer effekt.
Altså enda viktigere med større sub, siden poenget med sub er mer bass.

Da bør sub gå lavere i frekvenser og ha lik følsomhet (eller høyere) Er følsomheten lavere så må sub være vesentlig mer effekttålig, og ha en vesentlig større forsterker en hva som blir brukt til hoved høyttalere.


Så lenge det er snakk om aktive subber, betyr ikke følsomheten noe. Hvis det du sier stemmer, ville jo Klipscheiere ha stor problem med å finne subber.
Størrelsen på subben betyr heller ikke mye. Konstruksjonsprinsipp og valg av element/forsterker betyr mer. Velodyne og Sunfire er vel eksempel på at du kan få mye ut av en lten kasse. Det er selvsagt mye lettere/billigere å bygge god sub hvis ikke størrelsen betyr noe.

Frode
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/27/2005 2:36:56 PM #11 av 36
Postet av: Toffy
"pnerbye" skrev:
"Toffy" skrev:Det sier seg selv att en må ha større sub til store høyttalere av sammemerke, enn med små høyttalere.

Men du syns det sikkert er greit med hovedhøyttalere med avrulling ved 25Hz og sub med avrulling på 30Hz er helt ok, og dele da opp og ned ved 80Hz for å få mer bass............

Veldig ofte så er også følsomheten faktisk høyere på store høyttalere, og dem ofte tåler mer effekt.
Altså enda viktigere med større sub, siden poenget med sub er mer bass.

Da bør sub gå lavere i frekvenser og ha lik følsomhet (eller høyere) Er følsomheten lavere så må sub være vesentlig mer effekttålig, og ha en vesentlig større forsterker en hva som blir brukt til hoved høyttalere.


Men hvis en har en aktiv sub som ikke ruller av før ved 16hz? ;)

Vet ikke hva slags høyttalere og sub'er du snakker om, men poenget med en sub blir jo liksom litt borte hvis den ruller av tidligere enn frontene (+/- 3dB). Kjøp deg en ny og bedre sub!

Men jeg kan godt endre litt på utsagnet mitt over: "Hva med store høyttalere og en SVS PB12-Plus/2?" :D


Ta og les en gang til :wink:

Siden jeg nevner det som unødvendig med sub, når store høyttalere spiler høyere og dypere en sub..

Om en sub har avrulling ved 20Hz eller 16Hz vill du aldri høre noe til. Det du vil høre er om sub med 20Hz arulling med en effekt økning før avrulling. Altså du vill kunne hevde at denne spiller tøffere og dypere en den sub som faktisk spiller dypest.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/27/2005 2:39:14 PM #12 av 36
Postet av: Toffy
"fhl" skrev:
"Toffy" skrev:

Det sier seg selv att en må ha større sub til store høyttalere av sammemerke, enn med små høyttalere.

Men du syns det sikkert er greit med hovedhøyttalere med avrulling ved 25Hz og sub med avrulling på 30Hz er helt ok, og dele da opp og ned ved 80Hz for å få mer bass............

Veldig ofte så er også følsomheten faktisk høyere på store høyttalere, og dem ofte tåler mer effekt.
Altså enda viktigere med større sub, siden poenget med sub er mer bass.

Da bør sub gå lavere i frekvenser og ha lik følsomhet (eller høyere) Er følsomheten lavere så må sub være vesentlig mer effekttålig, og ha en vesentlig større forsterker en hva som blir brukt til hoved høyttalere.


Så lenge det er snakk om aktive subber, betyr ikke følsomheten noe. Hvis det du sier stemmer, ville jo Klipscheiere ha stor problem med å finne subber.
Størrelsen på subben betyr heller ikke mye. Konstruksjonsprinsipp og valg av element/forsterker betyr mer. Velodyne og Sunfire er vel eksempel på at du kan få mye ut av en lten kasse. Det er selvsagt mye lettere/billigere å bygge god sub hvis ikke størrelsen betyr noe.

Frode


Jeg skrev også det: Ved lavere følsomhet må sub ha større forsterker en hva hovedhøyttalere får.

Noe jeg burde nevne: Stor sub betyr ikke altid diger kasse :wink:

Jeg tenker da på effekt og avrullingen som stor (altså avrulling ved 20Hz er nødvendig på sub om du har store hovedhøyttalere)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/27/2005 3:18:31 PM #13 av 36
Postet av: pnerbye
"Toffy" skrev:
Ta og les en gang til :wink:

Siden jeg nevner det som unødvendig med sub, når store høyttalere spiler høyere og dypere en sub..

Om en sub har avrulling ved 20Hz eller 16Hz vill du aldri høre noe til. Det du vil høre er om sub med 20Hz arulling med en effekt økning før avrulling. Altså du vill kunne hevde at denne spiller tøffere og dypere en den sub som faktisk spiller dypest.


Hvilke høyttalere spiller høyere og dypere enn en SVS PB12-Plus/2? :shock:
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/27/2005 3:31:49 PM #14 av 36
Postet av: fhl
"Toffy" skrev:
Jeg skrev også det: Ved lavere følsomhet må sub ha større forsterker en hva hovedhøyttalere får.

Noe jeg burde nevne: Stor sub betyr ikke altid diger kasse :wink:

Jeg tenker da på effekt og avrullingen som stor (altså avrulling ved 20Hz er nødvendig på sub om du har store hovedhøyttalere)



De fleste vil vel oppfatte"stor sub" som en stor kasse, så du bør absolutt presisere hva du mener. Kanskje du kan forklare hva du mener med stor avrulling også?

Frode
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/27/2005 3:59:55 PM #15 av 36
Postet av: Toffy
"fhl" skrev:
"Toffy" skrev:
Jeg skrev også det: Ved lavere følsomhet må sub ha større forsterker en hva hovedhøyttalere får.

Noe jeg burde nevne: Stor sub betyr ikke altid diger kasse :wink:

Jeg tenker da på effekt og avrullingen som stor (altså avrulling ved 20Hz er nødvendig på sub om du har store hovedhøyttalere)



De fleste vil vel oppfatte"stor sub" som en stor kasse, så du bør absolutt presisere hva du mener. Kanskje du kan forklare hva du mener med stor avrulling også?

Frode


Stor avrulling er an fall på 12db istedet for normalt 24db.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar