Logo

Test av de siste flatskjermene. Kalibreringsstips m.m.

Skriv et svar
8/9/2007 5:08:45 PM #1 av 6
Postet av: AndreWerdenskrieg
Jeg tenkte jeg skulle gjengi noen av de resultatene svenske Hemmabio kom frem til da de testet flatskjermer i siste nummer.
Jeg har prövd å oversette så mye som mulig, men det er ikke alle ord jeg helt skjönner hva betyr.

Samtlige TV'er har blitt testkjört med DVD-spilleren Pioneer dv-989Avi over scart, Komponent og HDMI. Playstation 3 (både spill og Blu-ray) over HDMI og Pixel magic Mediabox over komponent og HDMI. En Apple Mac Mini med programmet SwitchresX brukes til å kobles mot data over DVI/HDMI og VGA. De kalibrerer fargetemperaturen mot studiostandard 6 500 Kelvin med programmet Colorfacts 6 og de bruker kalibreringsverktöyet Spyder 2. TV-signalet kommer fra de frie digitale marknettet samt Com Hem's analoge uttag i veggen. Kabler fra Monster og Supra.

Svartnivå over 1 candela pr kvadratmeter (cd/m2) betraktes som nesten grått. I et sterkt opplyst rom kan det väre vanskelig å se forskjell på svartnivå under 0.5 cd/m2.

Resultat, måling av kontrast og svartnivå:

Pioneer PDP-428DX: 2400:1 og 0.05 cd/m2

Panasonic TH42PX700: 600:1 og 0.25

Sony KDL-40D3000: 535:1 og 0.5 cd/m2

Samsung LE40M87(86)BD: 490:1 og 0.6 cd/m2

LG 42LY95: 280:1 og 0.9 cd/m2

Phillips 42PFL7562D/10: 245:1 og 1.0 cd/m2



Pioneer (10 av 10 mulige):Testvinner!
"Kanske bästa 42-tummaren någånsin!"
Pluss:
Bra fabrikkinnstillinger
Suverent bilde
Helgjuten produkt(?)
Minus:
Prisen kan väre avskrekkende

Kalibreringstips:

Fargetemperaturen for "varm" ligger litt lavt på 6 300 K med Hemmabio velger å ikke kalibrere, da det er en såpass bra måling med forbausende jevne fargekurver tilogmed i det dypeste svarte. Med Pioneer'en holder det med at man velger "lav" så har man så og si rett fargetemperatur.

Kontrast: 46
Lysstyrke. +1
Farge: +3
Fargetone: 0
Sharpness: -9
DRE-bilde: Av eller Lav
Svartnivå: Av eller På (av eller på, faktisk! Bra tips!)
Förbättringsläge: 2 eller 3
Gamma: 1 eller 2
Fargetemperatur: Lav
Färgutrymme: 2

Panasonic (9 av 10 mulige):
Bra Kjöp!
"En alldeles ypperlig film- och tevemaskin oavsett bildkälla"

Pluss:
Svartnivået og kontrasten
Gir kanonbilde uten å krangle
Minus:
Ingen nevneverdige bakdeler

Kalibreringstips:
"Varm" ligger omtrent på 6 800 K og kan ikke justeres.

Cinema
Kontrast: ca 70-78%
Sharpness: 0 til 50% avhengig av materialet.
Fragetemp: Varm
Brightness: La stå

Sony (9 av 10 mulige):
Bra bilde!
"Den i särklasse bästa LCD-teven i testet"
Pluss:
Höy kontrast og dypt svartnivå.
Sansade färger med få lcd-typiska problem
Minus:
Den kräver endel pysslande

Kalibreringstips:
"Varm 2" er den fargetemperaturinnstillingen som ligger best til og snitter på 7 200 K. Man kan ikke justere fargetemperaturen for egen hånd.

Standard eller Cinema
Bakr.bel.: 5 ( fritt etter rommet)
Kontrast: 85
Brightness: 59
Farge: 55
Fargetemp: Varm2
Sharpness: 5
Svartkorr.: Av
Gamma: Av
Klar hvit: Av
Färgomfång: Normal eller bred

Samsung (7 av 10 mulige):
"Visar så starka färger som möjligt"
Pluss:
Höy kontrast og dyp svartnivå
Maffigt insmickrande bild
Minus:
Mange bugger og betenkeligheter
Vanskelig å justere farge

Kalibreringstips:
Akkileshälen til M86/M87 er fremfor alt röde toner.
Panelet klarer ikke å gå tilrekkelig dypt uten å dra på med magenta eller oransje. Med fabrikkinnstillinger forvärres dette av at alle farger nådelöst öker. Det er også et problem med dårlig rekkevidde, grönt og gult. Etter kalibrering forsvinner fargestikket, men grunnproblemet er at TV'en ikke lengre kan gjengi alle nyanser som skal väre der.

Film
Kontrast: 90
Brightness: 52
Sharpness: 20
Farge: 58
Ton(?): 50
Fargetone: Varm 2
Bakgrunnslys: 7 (fritt etter rommet)
Just. av svart: Av
Dyn. Kontrast: Av
Gamma: -2
Hvitbalanse:
RO:13
GO:15
BO:9
RG:0
GG:15
BG:1
Fargeforbedring: Alle på 15
Kantforb.: Av
Fargeomfang: Wide
xvYCC: På
HDMI svart: Låg ifall du har videosvärta.
Normal ifall du har datorsvärta.

LG (7 av 10 mulige):
"Datoranslutningar fungerar galant"
Pluss:
Sterkt driv i bildet.
Minus:
Medioker svartnivå
Dempet belysning gir dårligere kontrast.

Kalibreringstips:
Fargetemperaturen "Varm" er noe for höy og ligger på ca 7 200 K. Man kan justere, noe som gir bedre svartnivå og hvitnivå. Kontrasten öker altså og LG er en TV som tjener på å kalibreres til 6 500 K. Bakdelen er at man får en hvitfarge som går i vaniljehvit i stedet for klar hvit.

Bruker
Kontrast: 40-100 avhengig av önket lysstyrke.
Lysstyrke: 45
Farge: 25
Sharpness: 20
Fargetone: 0
XD: Manuell/av/av/av/0
Röd: 37
Grön: 28
Blå: -40
Svartnivå: Låg för videosvärta, Hög för datorsvärta (endast HDMI).

Phillips (7 av 10 mulige):
"Phillips visar att de gjort det här förut"

Pluss:
Enkel og rett på sak.
Allaroundkvalitet på lyd og bilde.
Minus:
Dårlig kontrast.

Kalibreringstips:
Fargetemperaturinnstillingen "Varm" ligger ganske närme 6 500 K, men er ikke helt balansert. "Normal" ligger for höyt, omtrent ved 8 500 K. Fargegjenvinningsegenskapene er forholdsvis bra. Hemmabio tok seg tid og gjorde en kompromiss med 7 500 K. Det er for mye blått, men TV'en trives bedre med dette. Resultatet oppleves som litt bedre, spesielt ved mörkere scener.

Kontrast: 80
Brightness: 53
Farge: 48
Sharpness: 2
Fargetone: Varm, eller Personlig for 7 500K med:
R-WP: 127
G-WP: 114
B-WP: 96
R-BL: 6
G-BL: 4
Pixel plus: Av eller På
Dynamisk Kontrast: Av
Active Control: Av


Full HD eller ikke?
" I testet är det två tv-apparater med 1024 x 768 pixlar, två med 1366 x 768, "hd-ready" och två med full hd om 1920 x 1080 pixlar. Eftersom samtliga är på 40- eller 42-tum har vi fått ett rejält tillfälle att jämnföra hur viktigt det är med "rätt" upplösning. Är det nogon skillnad på bilden? Ser vi mer detaljer med full hd än med de andra upplösningarna?

Svaret er nej!

Vi ser väldiga skillnader mellan de olika teveapparaterna men det handlar om faktorer som kontrast, färgåtergivning, bildbehandling och andra egenskaper. Kliver vi innom tre meter från TV-en kan vi ana en del detaljskillnader. Men vad som skapar den skillnaden är fortfarande en väldig öppen fråga. Men talar vi om typiskt vardagsrum med 3.5 till fyra meter mellan ögon och teve: Nej!

I den här storleken är antalet pixlar den kanske minst viktiga faktorn för bildkvalitet. Om du nu inte planerar att sätta dig två meter framför teven vilket ändå inte är en god idé eftersom du får problem med betraktningsvinkeln hos lcd-teve och tydligt ser gittermönstret från plasmatevens ljuspulskontroll."


Håper dette kan väre til hjelp for flere der ute, for dette var jaggu endel arbeid å skrive inn. =)
__________________
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/9/2007 5:41:02 PM #2 av 6
Postet av: Rune
Super innsats.

Testen viser jo så veldig godt hvor villedende disse kontrasttallene er. Er dog litt overrasket over at PX700 hadde så dårlig kontrast. For Hjemmekino har jo målt PV60 til ca 2500:1. Forklaringen ligger sikkert i målemetoden, og hemmabio er enda strengere.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/9/2007 5:45:09 PM #3 av 6
Postet av: AndreWerdenskrieg
Overraskende stor forskjell fra Panasonic til Pioneer's kontrast. Og Pioneer's svartnivå er jo også utrolig i forhold til de andre.
Panasonic har dobbelt så bra svartnivå som Sony, mens Pioneer har mangedobbelt så bra svartnivå som Panasonic igjen. Eller er det jeg som regner feil her?
Jeg har inntrykk av at målemetodene varierer. Det som er viktigst er å se hvor store forskjeller det faktisk er.
Jeg vet at Panasonic TH43PV30 ble målt til 7000:1 av et tysk blad, så det er nok målemetodene.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/9/2007 6:37:28 PM #4 av 6
Postet av: Rune
Kan ikke se at du har regnet feil. Sortnivået virker som det er ca 5 ganger bedre på Pioneer enn Panasonic. (og tidligere var Panasonic minst 5 ganger bedre enn Pioneer)(hvis man ser på 507 f.eks)

Slike tester gjør meg bare mer sugen på å få min 508. Men det er tydeligvis ikke så enkelt å skaffe nok av denne skjermen.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/11/2007 9:41:35 AM #5 av 6
Postet av: AndreWerdenskrieg
Har oppdatert innlegget med et kapittel om Full HD kontra lavere oppløsning.

Håper du får skjermen din snart, Rune. Ser frem til å høre dine synspunkt på denne. Det er ihvertfall det beste TV-bildet jeg noensinne har sett og jeg føler jeg har sett endel. :D
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/12/2007 4:28:33 PM #6 av 6
Postet av: orso
Ja nå er Pioneer kongen på haugen når det gjelder sortnivå (og på andre områder også). Fikk ikke Sony 40D3000 bedre kontrast målt i hjemmekino enn PX70? Her har derimot Panasonicen bedre sortnivå. PX700 og PX70 har jo samme panel.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar