Logo

Svindyre høytalerkabler -> svinbra lyd??

Skriv et svar
3/23/2006 3:26:41 AM #1 av 16
Postet av: wavetracks
Hvis man går til butikker som Hifi Center og spør etter høytalerkabler, blir man overrøst med vanvittig dyre høyttalerkabler. Noen er så dyre at i mange tilferller ville tilstrekkelig antall meter bli like dyrt som resten av komponentene i anlegget.

Jeg hadde en gang en lærer på NISS (lydteknikerutdanningen, fullførte ikke vel å merke) som skapte stor diskusjon blant klassens audiofile da han påsto at det kun var tykkelsen på kabelen som var viktig, og at avstand mellom forsterker og høyttaler burde bestemme hvor tykk kabel man trengte.

Den samme læreren hadde i mine øyne veldig god kompetanse innenfor området elektroteknikk og lydutstyr, siden han i lang tid jobbet i NRK og har installert og faktisk bygget urstyr der. Han BURDE vite hva han prater om.

Jeg fulgte hans prinsipp da jeg satte opp min hjemmekino for ca ett år siden. Jeg kjøpte da 25 meter passe tykk kabel på biltema til et sted mellom 150-200 kr. Jeg synes det låter bra. Dette tør jeg ikke nevne til ansatte i hifi center-kjeden av frykt for å bli kjeppjaget ut av butikken.

Mine spørsmål til dere er: Kan noen forklare meg med gode ord hvor stor forskjell det er mellom en billig kabel og en dyr fra hifi-butikk? Og er den forskjellen virkelig hørbar for "normale" mennesker? Er forskjellen virkelig verdt de tusentallskronene det koster ekstra?

Har aldri fått sammenliknet direkte selv, men stolte bare på NISS-læreren uten å blunke.

PS: jeg er musikknyter, og ikke glassmester eller lyspæreskifter på heltid.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/23/2006 9:15:34 PM #2 av 16
Postet av: nutts
Du er i ferd med å kaste en fakkel ned i ett basseng med bensin nå, he he.
Du vil nok få svar fra de som har kjøpt seg dyre kabler att de hører forskjell.
Du vil også få høre svar fra de som har vært litt mer forsiktige med valg av kabler att det ikke er noen forskjell.
Det finnes mange med lang fartstid innen elektronikk og lyd som sier att det holder lenge med normale kabler, som verken koster masse eller ser fansy ut, faktisk er det mange som mener att vanlig lampett ledning er nok i massevis.
Den andre leieren er like stor, de som mener att de hører forskjell. Mitt råd til deg vil nok være att du kansje bør få lånt med deg noen kabler hjem for å teste, å hvis det faktisk er forskjell, så bør jo butikken låne deg noen kabler, for hvis det er forskjell så kjøper du dem jo garantert.
Jeg hadde gått for en pris som du kan leve med, for jeg mener att HVIS det er forskjell, så er den så minimal att den ikke er værdt 10øre mer pr meter enn det rimelige normale kabler koster.
Jeg blåser i hvordan kablene ser ut, for det er ikke de jeg skal se på når jeg er i min kino.
Nutt's DVD samling http://home.no/tagstatus/
( under arbeid )

http://www.lmbk.no ( modellbiler )
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/24/2006 12:07:57 AM #3 av 16
Postet av: turbo1979
Jeg har dyre kabler og kan bekrefte at ikke det er noe lydforskjell i det hele tatt. De som hører forskjell må ha superører.
Prøv to like lange kabler av forskjellig\merke kvalitet. En på hver høyttaler. Hvis lyden blir merkelig da, ja da vil jeg påstå at noe er forskjellig. Men å høre på en kable, for så å bruke 5 min på å bytte om deretter å høre på nytt på de andre kablene, da klarer man ikke å sammenligne. Man klarer ikke sitte inne med sanseinntrykkene så lenge!! Men men, hver sin smak. Jeg innrømmer at jeg kun har dyre kabler fordi det ser fett ut og fordi jeg kjøpte de til en brøkdel av nyprisen brukt.
Oppgraderer kontinuerlig min hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/24/2006 8:03:44 PM #4 av 16
Postet av: Stone-
Uten at jeg er noen ekspert, så tørr jeg å påstå at kobber er kobber. Og kobber kommer nok sikkert som alt annet, i haugevis av forskjellige legeringer med forskjellige egenskaper. Jeg tror ikke dette har så alt for mye å si for lyden. Har ikke prøvd å hørt selv, men jeg gidder værtfall ikke å legge masse penger i kablene, å kjøper helt ordinære høytalerkabler fra biltema el. Det jeg har lest om dyre kabler, er at dem leder lyden med renere bølger enn billigere kabel. Jeg tror at hvis man skal få bedre lydkvalitet, så må man få en kabel av sølv hele veien gjennom. Og dette blir dyrt! Men så spørs det jo hvilke komponenter man har. Har man ett anlegg til flere hundre tusen, så kanskje man kan høre forskjell... Men tror ikke jeg gjør det på mitt anlegg til ca. 15 tusen...
| Pioneer VSX-1016 | Yamaha NS-777, NS-444 og NS-333 | Teac DV-3000 | Sony CDP-CX335 |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/24/2006 9:33:28 PM #5 av 16
Postet av: orso
Når det gjelder høyttaler kabler, tror jeg det er snakk om veldig små forskjeller. Har skiftet høyttaler kabler en gang, og jeg hørte ingen umiddelbar forskjell. Signal kabler derimot mener jeg det er større forskjeller. Jeg hører i hvert lett forskjell på mine ulike RCA og XLR kabler. Det er et tweak som kan gjøre den siste finpussen, men man bør nok også ha et habilt anlegg for å høre forskjellene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/22/2006 3:13:56 PM #6 av 16
Postet av: Ladejarlen
Gå inn på tema: "Lyd generelt" og diskusjon "Flate høyttalerkabler!"
;)
Forsterker: Arcam A80
CD-spiller: Arcam CD73T
Høyttaler: System Audio SA1550
Kabler: Nordost Flatline
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
5/10/2006 7:44:31 AM #7 av 16
Postet av: hubian
Her er en bra artikkel om hvor mye/lite en god høyttaler-kabel betyr:

http://sound.westhost.com/cables-p2.htm#spkr-leads

En anbefaling for å redusere induksjon er å bruke dobbel 75ohm koaks-kabel:
"Another popular method of minimising inductance is to use a pair of coaxial leads (e.g.75 Ohm TV/video coax or similar). The inner conductor of one and the outer conductor of the other are joined to make the +ve lead, and vice-versa for the negative. A good quality coax has a relatively low capacitance, and by interconnecting in this way, inductance is also reduced by a very worthwhile margin"

Noen som prøvd dette?
Hvordan skal en evt koble indre leder fra den ene kabelen sammen med ytre fra den andre?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
5/10/2006 1:20:17 PM #8 av 16
Postet av: nilsos
Hva mener du med svindyre kabler? Mere enn 1000 kr, eller mere enn 10.000 kr? Kablene er sikkert overpriset, men kobber er ikke kobber, som en her skriver. Renheten på kobberet spiller også inn. Det samme gjelder sølv. Jeg har det mange mener er dyre kabler, 5K-7K, forsåvidt et dyrt anlegg også, moderat priset etter egen mening,(Bladelius Thor/Freja) og har ingen problemer med å høre forskjell på komponenter og kabler. Jeg nyter musikken og har etterhvert utviklet min smak på hvordan jeg vil at lyden skal være. En god kabel skal helst bare slippe musikken gjennom uten å tilføre/tilsløre for mye. Ingen kabler greier det fullt ut, samme hvilken pris, så her blir det snakk om matching. Det er ofte i mellomtonen at det feiles mest. Tilbaketrukken mellomtone vil gi inntrykk av friskere diskant og mere bass. Imponerende til å begynne med, kanskje men...Høyttalerne mine er tungdrevne (Infinity Renaissance 90), og da må det mere strøm til for å få god lyd, noe som oftest betyr større tverrsnitt enn lampettledning. Har ikke prøvd CrystalCable høyttalerkabler, men signalkablene er veldig bra. De er veldig tynne, og dyre. Som en annen debattant påpeker, er det vanskelig å høre forskjell på kabler ved å bytte på hele tiden. I hvertfall noen lunde likt prisede kabler. Kablene må være tilkoblet noen dager mens du lytter, slik at du er blitt vant til lydsignaturen, og så bytte. Da vil det være lettere å høre eventuelle forskjeller. Det samme gjelder for så vidt også andre komponenter. Og har du et komplett surroundanlegg til 5000 kr greier det seg nok med bare litt bedre enn lampett-ledningen :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/20/2006 12:01:02 AM #9 av 16
Postet av: bsveian
Jeg kjenner en om har brukt cat5-kabler (nettverksledning) på anlegget sitt. Man bruker da to kabler til hver høytaler og kobler sammen alle ledningene i en. Dette gir et tverrsnitt på 4 mm2 (8x0,5 mm2). I tillegg er kobberet noe renere i disse kablene da de brukes til dataoverføringer.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/22/2006 4:38:22 PM #10 av 16
Postet av: pnerbye
Bare det at diskusjonen har gått hett for seg siden 70-tallet er et bevis på at eventuelle forskjeller er minimale.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/22/2006 6:46:31 PM #11 av 16
Postet av: tskjaerpe
Du kan trygt satse på rimelege kablar. Sjølsagt vil Hi-fi forretningar selge deg kostbart utstyr (i tillegg trur dei som mange andre at dyre kablar høyrest betre ut). Alle blindtestar som er gjort viser at det ikkje er høyrbar forskjell på kablar av rimeleg tjukkelse (t.d. 16 amp. kablar) og svært dyre kablar. Vær merksam på at blindtestane må vere rett utført, dvs. av korkje testdeltakar eller testledar må vite kva slag utstyr som blir testat. Det er ingen poeng i å betale meir enn 30-50 kr meteren.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/22/2006 6:53:39 PM #12 av 16
Postet av: tskjaerpe
PS
Eg skal garantere deg at Nilsos (eit par innlegg ovanfor) ikkje ville høyrt forskjellane han snakkar om i ein skikkeleg blinda test. Alle som skriv om slike forskjellar (les: Ei rekke audiotidsskrift) gjer aldri slike blindtestar. Dei same gjeld ublinda/blinda forsterkartestar.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/5/2006 6:31:46 PM #13 av 16
Postet av: viking
"nutts" skrev:Du er i ferd med å kaste en fakkel ned i ett basseng med bensin nå, he he.
Du vil nok få svar fra de som har kjøpt seg dyre kabler att de hører forskjell.
Du vil også få høre svar fra de som har vært litt mer forsiktige med valg av kabler att det ikke er noen forskjell.
Det finnes mange med lang fartstid innen elektronikk og lyd som sier att det holder lenge med normale kabler, som verken koster masse eller ser fansy ut, faktisk er det mange som mener att vanlig lampett ledning er nok i massevis.
Den andre leieren er like stor, de som mener att de hører forskjell. Mitt råd til deg vil nok være att du kansje bør få lånt med deg noen kabler hjem for å teste, å hvis det faktisk er forskjell, så bør jo butikken låne deg noen kabler, for hvis det er forskjell så kjøper du dem jo garantert.
Jeg hadde gått for en pris som du kan leve med, for jeg mener att HVIS det er forskjell, så er den så minimal att den ikke er værdt 10øre mer pr meter enn det rimelige normale kabler koster.
Jeg blåser i hvordan kablene ser ut, for det er ikke de jeg skal se på når jeg er i min kino.


Dette er det nok mye rett i ja.... :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/4/2007 5:03:37 PM #14 av 16
Postet av: Blueflame
Jeg har drevet mye med elektronikk og data. Har 4 års utdanning innen elektronikk og automatikk.

Er selv musikkelsker og kresen person på kvalitet.

Når det gjelder dette med kvalitets forskjell på kabler, så er det faktisk forskjell. MEN, kobber er kobber. Derimot hvor mye oksygen det er i kobberet kan spille en rolle. Altså kvaliteten på kobberet....

Det å kjøpe en billig kabel fra Europris eller biltema, joda det funker og du får bra lyd. Teknologien idag ved produksjon av kobber er ikke slik den var for 20 år siden. En hver fabrikant kan enten selv lage det eller kjøper inn god kobber.

Men det å gå og kjøpe en Monster kabel på 2 meter til 800 kr ser jeg på som latterlig. Da vil jeg bare si at du er blitt lurt. Kabelen er i seg selv bedre enn en ordinær kabel, og den er lagd på profesjonelt vis. Men for ingen nytte til deg, bare for at de skal tjene gode penger.

Å kjøpe en ordinære kabel hos Elkjøp eller Clas Ohlson er der du får kabel for pengene dine. Disse kablene er mer enn bra nok skjermet og kobberet er 99,99% oksygenfritt.

Selv har jeg alt fra Tara Labs og Hama til Clas Ohlson kabler.

Det dyreste er ikke bestandig det beste.

Kjøp det du føler er mest fornuftig og ikke det reklamen sier er best for hjemmekinoen din.
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/4/2007 7:16:34 PM #15 av 16
Postet av: AndreWerdenskrieg
Min bror har drevet med hi-end i over 15 år.
Her snakker vi platespillere, cd-spillere, forsterkere og høyttalere, alle i 100.000 kroners klassen. Når man har holdt på med lyd på det nivået og har et så nådeløst avslørende og detaljert anlegg, er det enklere å høre forskjeller. Bytter jeg kabler på mitt eget anlegg, vil jeg tro at jeg overhode ikke kan høre forskjeller. Men da jeg var med på en lytteseanse for flere år siden sammen med min bror, hørte jeg tydelig forskjell på en Cardas-kabel (tror jeg det var) og en annen som jeg ikke husker navnet på. Diskanten kom mye bedre frem og hele lydbildet ble mere detaljert. Forskjellen var såpass fremtredende at placebo kan utelukkes.
Jeg vet at min bror har hatt kabler som passet så dårlig til hans oppsett at han ikke klarte å høre på anlegget.

Jeg tror det er få som klarer å høre forskjell på kabler, spesielt hvis de ikke vet hva de skal høre etter. Samme når man ser på TV. Min andre bror ser ikke forskjell fra komponent til scart på TV'en, noe jeg ser tydelig forskjell på.
Krell | Marantz | XTZ | Swans | Mirage | Pioneer | ViaBlue
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar