Logo

Surround til ca 15.000

Skriv et svar
6/29/2008 10:51:30 PM #1 av 9
Postet av: bloom87
Jeg ser det er en del tråder som er nesten like som denne. Men jeg velger å starte en ny i håp om mest mulig hjelp :)
Virker som folk her inn har peiling. Noe jeg ikke har :S

Jeg startet for en stund siden med ett budjett på under 10K, men dette virket umulig. Og jeg tenker som så, skal jeg først bruke en del å hjemmekino, så er det bedre å styppe inn litt ekstra og bli fornøyd.

Litt info.
TV: Panasonic TH-42 (PX/PV husker ikke helt, kjøpt for snart 1 år siden.)
Ting som skal kobles til: PS3, wii, parabol (DM800), PC (muligens gjennom PS3 som medie senter) +++
Budjett: hadde håpet og ikke komme for mye over 15K
Bruksområde: Fest og film. Jeg er alt-etende av musikk, så de må kunne spille den meste fint. Men kino lyden er viktigest.
Bor i Bergen, i en relativt liten leilighet, stuen ser ca slik ut:

6m (Ingang til stue.)
--------------------//----|
---TV etc-------------- / / 2.5m
---------------------------| (bad)
---------------------//---|
--------------| (Sov)
vin----------|
du-----------|
----sofa-----| 3.5m
------vindu--|
3m

// = dør

Høytalere:

Jeg har som sikkert alle andre sett på JBL ES pakken fra soundgarden:
Pakkeløsninger | Høyttalere | Soundgarden

Så også på dynavoice M-65 pakken, fra surround.no
men disse blir kanskje litt spinkle ?

Har også sett på Dali consept 6 pakken fra HiFi-Klubben:
Høyttaler - Høyttalersystem | Hi-Fi Klubben: DALI Concept 6 Høyttalersystem

Har også vert innom tanken på Klipsch. Men dette blir kanskje i dyreste laget. Men bør vel alikevel høre på de om jeg har mulighet, er det noen som forhandler Klipsch i bergen?


Som reciver har jeg sett på:

H/K AVR255:
Surroundreceivere | Hjemmekino | Soundgarden

Eller

H/K AVR350:
Surroundreceivere | Hjemmekino | Soundgarden

Eller

yamaha RX-V863 fra surround.no (fikk ikke den siden til å virke nå men..)


Ellers er jeg veldig åpen for gode forslag
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
6/30/2008 12:00:22 AM #2 av 9
Postet av: Mawerick
Heisann

Spørsmålet er om du ønsker å ha absolutt alt til denne prisen, eller om du vil ha komponenter til å starte med.

Jeg satt ovenfor dette dillemmaet for ca et halvt år siden. Endte da opp med å kjøpe meg noe til langt over mitt budsjett, som var en god del lavere enn hva du har her.

Uansett, jeg havnet på følgende oppsett:
- Receiver: Yamaha RX-V661 til ca 5000 kr -> Koster 3990 på surround.no nå
- Fronthøytalere: Dynavoice F6
- Bakhøytalere: Dynavoice F6
- Centerhøytaler: Dynavoice C4
Høytalerne kom på ca 2600 + frakt.
- Sub: XTZ 99 W8.16 -> ca 1700. (8")
- DVD Spiller -> Yamaha S661 -> Ca 1500

Kommer da på 10-11000. I tillegg trenger man kabler, og så må man betale endel for frakt.

Dynavoice F6 høytalerne fikk toppscore hos Lyd og bilde. Og de er meget rimelige. Jeg er så langt fornøyd. Suben som er nevnt her er i posten, så har ikke fått den montert opp enda. Men det er nydelig lyd i Dynavoice høytalerne. Meget bra diskant og mellomtone. Men, bassen er ikke så framtonende. Dog, dette blir neppe noen problem når man får subwoofern på plass.

Når man ser på hva du har valgt her, så har jeg sett mange bra artikler om disse. Dynavoice M65 har fått bra kritikker i tester, og er nok et av de aller beste kjøpene i den prisklassen. Dali Concept 6 har jeg også hørt mye bra om. Hele høytalersystemet får du til 9000 hos Hifiklubben inkl sub. Og kjøper du da en Yamaha V863, kommer denne på ca 8000. Dvs, at budsjettet ditt blir overskredet noe. Men da har du til gjengjeld et meget bra system.

Kom over en annen tråd der det kom noen anbefalinger. Du kan sjekke denne her: viewtopic.php?f=21&t=10995

Lykke til.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
6/30/2008 7:54:22 AM #3 av 9
Postet av: bloom87
Takk for svar, skal lese i den tråden :)

Det som er litt dumt med dynavoice, er at de må bestilles over nett, så jeg får ikke hørt de før ett evt. kjøp, eller tar jeg feil?
Hva med JBL pakken da med H/K AVR 255? Har hørt de spiller godt ilag, dette vil bli litt over budjette mitt till slutt. Men om det er enn helt knall pakke, så er det jo verdt det. Ser den JBL ES pakka har blitt satt en del ned i pris i det siste, under 10K...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
6/30/2008 10:31:26 AM #4 av 9
Postet av: polygon
Eg tror at JBL ES pakken (http://www.soundgarden.no/shop_item.cfm?path=0&id=809) kan være et godt kjøp. Eg hørte på de hos Soundgarden (eller tidligere da det het Hi-fi Center) i Bergen og de låt veldig bra. De har ikkje en helt nøytral lyd i forhold til Dali Concept 6, som eg har. Har skjønt det sånn at JBL generelt "farger" lyden en del og passer bra til rock og pop. Tror de passer bra sammen med Harman/Kardon AVR350 (http://www.soundgarden.no/shop_item.cfm?path=252&id=1198).

No har de fått et tilbud på Pioneer VSX-LX50 (http://www.soundgarden.no/shop_item.cfm?path=192,197&id=754) også her kan du få mye for pengene..
Hvis du vil gå over de 15k med 2k :)
JBL høytalere i fronten e litt tyngre å drive en Concept 6, men tror ikkje det e en kjempeforskjell der.
Anbefaler å dra til byn å høre på de med den forsterkeren som du vil ha, du får mer hjelp hvis du er der litt tidlig på dagen :wink:

Lykke til!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
6/30/2008 1:49:33 PM #5 av 9
Postet av: bloom87
Takk for tipsa!

Ja, jeg skal stikke innom soundgarden en dag og høre på de JBLene. Er jo stort sett pop og rock det går i av musikk da, men det som er viktigest er at det blir bra lyd når jeg ser på film!

Så uavhengi av pris, vil dere si: JBL ES pakka > Dali concept 6 pakka

Ser begge pakkene kommer med ein 10" sub. Tror jeg må prøve og høre med en 12" istede, viktig med nok trøkk i de harde senene!

Har lurt litt på en ting. Om jeg tar den JBL pakka, så går jo 10" suben alene for 4.495 (på soundgarden). Så om jeg selger den videre ubrukt, bør jeg få 3.500 for den. Så bare bestiller jeg meg en XTZ 99 W12 til 3.490. For det er vel en bedre sub selv om prisen sier noe anet ??
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/8/2008 6:22:38 PM #6 av 9
Postet av: bloom87
Da kom jeg nettopp hjem fra soundgarden, skulle bare innom en tur og høre. Endte opp med og handle til godt over budjette. Ble JBL ES pakken med H/K AVR 255, og en masse kabler. Skifta suben fra ES150P 10" til ES250P 12" (for ett tillegg på 1300 kr) og bakhøytalerene skifta eg også fra JBL ES20 til JBL ES10 (for ett tillegg på 500 kr), disse skulle det vær helt lik lyd i, bare mye letter/finere og henge på veggen.

Jeg syntes dette hørtes utrolig bra ut i forretningen, håper bare det blir like bra hjemme når de kommer over helgen :D

Er det noen spesiell måte å spille de inn på og vil det ta lang tid, eller er de "sett to go" rett ut av esken ? (glemte å spørre om det da jeg var der)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/8/2008 6:41:41 PM #7 av 9
Postet av: Torja
"bloom87" skrev:Da kom jeg nettopp hjem fra soundgarden, skulle bare innom en tur og høre. Endte opp med og handle til godt over budjette.

Over budsjett, næh, aldri hørt den før.. :wink:
Høres ut som at du har fått det du skulle. Lykke til. Innspilling av høytalere er bare spill fletta av dem som du vil fra første stund. Men jo lengre de spiller, jo bedre høres det ut. Best å ha dem spillende i ett så lenge som mulig, for all del på lavt volum. Etter vært som du har spilt dem inn vil høytalerne høres bedre ut. Altså, ingen begrensinger, men høytalerne høres bedre ut ettervært som de er spilt inn..
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/8/2008 9:01:32 PM #8 av 9
Postet av: bloom87
hehehe, ja har intrykk av at de aller fleste sprenger budjette når de går til innkjøp av slike ting :P
Ok, takk skal du ha! Gleder meg til og få prøvd de skikkelig ut hjemme :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/20/2008 1:11:29 PM #9 av 9
Postet av: extremil
"bloom87" skrev:Ble JBL ES pakken med H/K AVR 255, og en masse kabler.


Var det noen grunn til at du valgte AVR 255 i stedet for AVR 350? Er AVR 350 en eldre modell? Den er jo ikke å finne på Harman/Kardons produktside.

Lurer litt på om jeg skal kjøpe med JBL ES pakka jeg også, men er litt usikker på valg av receiver. Er AVR255 sterk nok til å drive JBL ES pakka? Jeg har lest at man gjerne bør bruke minst like mye på receiveren som på høytalerne. Vurderer Pioneer LX50en. Passer pioneer bra med JBL høytalere?

Lagt til:
Synes også Yamaha 663 og 863 ser spennende ut. Noen som har erfaring med kombinasjonen Yamaha JBL? Veldig viktig for meg at jeg får fullt utbytte av lyden fra Blue Ray spilleren (planlagt PS3, har ikke funnet noen konkurrenter til denne ennå).

Hilsen hifi-newbie
HTPC-oppsett Breaking news! Fungerende link
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar