Logo

Surround Back høyytaler

Skriv et svar
4/6/2006 2:58:46 AM #1 av 6
Postet av: bloddoping
Hei.
Ser på forsterkeren min NAD T763v2 at den har en høyttalerutgang merket surround back. http://207.228.230.231/info/NAD_T763.pdf
Denne er kun merket + og -
Hva er det meningen man skal koble til der ?
Slik jeg har det i dag er :

Front : DALI AXS10K
Center : DALI Suite C0.8
Sub : DALI Suite S1.5
Bak : DALI Concept 6

Noen som har noen formening ?
For a minute there I lost myself.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/6/2006 4:14:50 AM #2 av 6
Postet av: dvdjan
Det er for 6.1 lyd det da. Dvs en "center" i midten bak :) Du får kjøpe deg en DALI Concept 6 til og plugge inn der.
Mine HD DVD og Blu-Ray filmer

Panasonic AE4000, Samsung LE46A866, Yamaha RX-V 1800, Toshiba HD A1, Toshiba HD-EP 35, PS3 (250 Gb), Samsung BD-P 1500, Lerret : DreamScreen V2 DynaGrey CineScope 2,35:1 265cm/ 114"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/6/2006 4:16:27 AM #3 av 6
Postet av: bloddoping
Men vil det bli noe bra lyd ut av en center i midten bak ?
M.a.o er det noe vits ?
For a minute there I lost myself.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/6/2006 8:03:50 AM #4 av 6
Postet av: xtri
Kaster meg inn i diskusjonen her jeg! 6.1 lyd er egentlig ikke noe stort "must", MEN, når man har filmer med DTS 6.1 lydspor, så skal jeg si deg du kommer til å merke forskjell!!! Og det er jo veldig gøy å gjøre alt hva forsterkeren er god for...:D
Super natural sound
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/8/2006 11:52:34 AM #5 av 6
Postet av: Vector
6.1 er ikke noe jeg ville satsa på med det første. Da ville jeg heller spart pengene til noe annet morsomt. Men da jeg testa 6.1 så merka jeg fort forskjellen fra 5.1 til 6.1. Den ene ekstra høyttaleren ga en del ekstra detaljer bakfra. Men fordet, så ville jeg spart de pengene til noe annet morsomt, 5.1 holder for meg.
Mvh Vector
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
6/30/2006 11:27:14 AM #6 av 6
Postet av: superskurk
Som det fremgår av denne tråden er det delte meninger om effekten av en ekstra høyttaler bak. Hvis en tar utgangspunkt i at poenget med kringlyd er å kunne panorere lyden slik at du får et dynamisk inntrykk av lyd og bevegelse også der du ikke ser, trenger du strengt tatt ikke mer enn fire høyttalere for å oppnå dette. Da må du riktignok sitte pinnstift i midten av disse nøyaktig innstilte høyttalerne for å nyte illusjonen. En bedre løsning er selvsagt å legge til en senterhøyttaler, og, etter min mening, så mange høyttalere forsterkeren og omgivelsene for øvrig, tillater.

Særlig etter å ha sett - og hørt - filmer som star wars med fantastisk 7.1 lyd er jeg blitt oppmerksom på hvor mye lyden fra disse bak-høyttalerne kan ha å si for filmopplevelsen.

Lyd er gøy, og jo flere høyttalere desto mer lyd, og desto mer gøy...

Til min daglige dose av fransk-vietnamesiske samproduksjoner i svart/hvitt, hvor dialogen så vel som lyden som sådan er begrenset til det minimale, har imidlertid dette lite å si...
every man has his own way to betray the revolution; this is mine
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar