Logo

spørsmål om BI-Amping

Skriv et svar
1/24/2011 2:02:44 PM #1 av 13
Postet av: fancypantz
Har en onkyo forsterker hvor det er Bi-amping støtte, og lurer indelig på hva det gjør førnoe :P
Noen som har løst å ta seg tid å forklare meg hva det er ? :)
Samsung 40" LCD-TV LE40B535, Onkyo TX-SR607EB , XTZ 99 W12.16 Sort Matt , jvc surround høytalere
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/24/2011 8:54:00 PM #2 av 13
Postet av: teebee
kan ikke så mye om dette, men siden ingen kloke hoder har talt så prøver jeg meg.
man bi-amper for å få mere watt til høyttalerne for å drive elementene og dermed kan høyttalerne spille kraftigere\høyere. hver høyttaller utgang på reciever har en max watt grense dermed får man mer watt når man bi-wire.

så er det bare å vente på de kloke hodene til og bekrefte, utfylle eller avkrefte mine påstander :D
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/25/2011 3:31:45 AM #3 av 13
Postet av: runefalk
Bi-amp betyr at du kan bruke 2 utganger fra forsterkeren (eller to forsterkere) til hver høyttaler istedenfor 1. Den deler da opp frekvensene til bass/mellomtone og overtoner i de to forskjellige kablene, og du får teoretisk dobbelt så mye kraft / renere lyd. :smile:
Samsung 63" 3D Plasma-TV PS63C7700--Onkyo TX-NR809-Vincent SP-331-Sherbourn PA 2-160- Klipsch RF-82II/RC-64II/RS-52II/RB-51II-2stk SVS PC12-NSD DSP-Antimode-PANASONIC 310-PS3-Logitech Harmony One-Get Hd Pvr-Monster-Xindak-Proson-VAN DEN HUL
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/25/2011 1:52:24 PM #4 av 13
Postet av: fancypantz
Tusen takk for svarene , vet nå endeli hva det er fornoe :D
Det hørtes ut som noe jeg skal prøve meg på :) et spørsmål før jeg går i gang, er det sånn at jeg må ha likens kabler eller e det ettfett?
Samsung 40" LCD-TV LE40B535, Onkyo TX-SR607EB , XTZ 99 W12.16 Sort Matt , jvc surround høytalere
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/27/2011 11:23:59 AM #5 av 13
Postet av: Torja
"fancypantz" skrev:Tusen takk for svarene , vet nå endeli hva det er fornoe :D
Det hørtes ut som noe jeg skal prøve meg på :) et spørsmål før jeg går i gang, er det sånn at jeg må ha likens kabler eller e det ettfett?

Effekten går ikke opp når du biamper. Eventuell økning i effekt er i praksis marginal, biamp i den sammenheng / på den måten du vurderer å gjøre er primært for å gi bedre lyd. Forskjellen er vel forøvrig marginal også der. Nå er det også slik at når man biamper gjennom en forsterker på den måten man kan gjøre med denne onkyoen, så fores effektforsterkerne fortsatt med et fullrangesignal og sender det videre ut til høyttalerne, da delefilterne er etter forsterkerne (i høyttalerne). Det begrenser ytterligere en eventuell mulighet til effektøkning.
Poenger er at så lenge du bruker en forsterker i bi-amp så blir det ikke noe mer effekt av den grunn. Det endrer seg litt viss du plusser på en ekstern effekt forsterker. Da avhenger det av hvor kraftig denne er.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/29/2011 4:08:13 PM #6 av 13
Postet av: fancypantz
"Torja" skrev:
"fancypantz" skrev:Tusen takk for svarene , vet nå endeli hva det er fornoe :D
Det hørtes ut som noe jeg skal prøve meg på :) et spørsmål før jeg går i gang, er det sånn at jeg må ha likens kabler eller e det ettfett?

Effekten går ikke opp når du biamper. Eventuell økning i effekt er i praksis marginal, biamp i den sammenheng / på den måten du vurderer å gjøre er primært for å gi bedre lyd. Forskjellen er vel forøvrig marginal også der. Nå er det også slik at når man biamper gjennom en forsterker på den måten man kan gjøre med denne onkyoen, så fores effektforsterkerne fortsatt med et fullrangesignal og sender det videre ut til høyttalerne, da delefilterne er etter forsterkerne (i høyttalerne). Det begrenser ytterligere en eventuell mulighet til effektøkning.
Poenger er at så lenge du bruker en forsterker i bi-amp så blir det ikke noe mer effekt av den grunn. Det endrer seg litt viss du plusser på en ekstern effekt forsterker. Da avhenger det av hvor kraftig denne er.


Har ikke en effekt forsterker liggende , så bi amping trur jeg ikke prøver meg på (enda)
Men har lagt merke til at dynavoicen dynamite 10 paret (som jeg har da) har en Bi-wiring-terminal. Satt og studerte litt på det der , men ingen som har hørt noe spesiell forskjell på lydgjenngivelsen etterpå. Har litt lyst og teste det på dynavoicene for og se om lyden blir noe annerledes, gjør det noe om at jeg bruker 2 forskjellige kabler? har opplevd forsterkern har skrudd seg av i lignende tilfelle, bare ikke bi-wiring.
Samsung 40" LCD-TV LE40B535, Onkyo TX-SR607EB , XTZ 99 W12.16 Sort Matt , jvc surround høytalere
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/1/2011 1:05:52 PM #7 av 13
Postet av: Torja
To forskjellige kabler vil jeg ikke tro har noe spesielt å si. Hvis du ikke personlig har sterke meninger om høytaler kabler. Bare husk å fjerne metall platen bak på høytaleren mellom terminalene.

Har du prøvd, å ble det bedre lyd?
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/1/2011 2:29:40 PM #8 av 13
Postet av: teebee
jeg trodde det var forskjellig utgangseffekt på de ulike utgangene på recievere. mer effect på fronter enn f.eks senter og bak.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/1/2011 6:47:20 PM #9 av 13
Postet av: Torja
"teebee" skrev:jeg trodde det var forskjellig utgangseffekt på de ulike utgangene på recievere. mer effect på fronter enn f.eks senter og bak.

Tenk etter. Hvis man avgir for å gjøre det enkelt, 100 w til en høytaler, så må dette deles mellom bass og mellomtone/diskant, typisk nok krever bass mest effekt. Kansje 90 %? resten er til mellomtone/diskant. Når du Bi-amp fra samme receiver avleverer man nå 100 w til bassen og da 100 w til mellomtone/diskant. Altså bassen får en økning på 10 w, ikke mye. Mens mellom tone og diskant får mye mer enn før. Altså ikke 100 + 100. Men kun 100 w som før. Men spesielt frekvenser høyt oppe får mer overskudd. Altså mer kraft(strøm reserver) overskudd. Det kan gjøre at høytaleren låter bedre, men den får altså ikke 200 watt, kun 100 watt, men de fordeler seg på en måte bedre.

Jeg er ingen ekspert på dette, men jeg har forstått dette slik.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/4/2011 9:14:34 PM #10 av 13
Postet av: fancypantz
"Torja" skrev:To forskjellige kabler vil jeg ikke tro har noe spesielt å si. Hvis du ikke personlig har sterke meninger om høytaler kabler. Bare husk å fjerne metall platen bak på høytaleren mellom terminalene.

Har du prøvd, å ble det bedre lyd?



Nei , har ikke prøvd det enda, mulig at jeg drar å finner meg noen bi-wiring kabler imorgen.
Sir ifra om jeg hører noe forskjell på lyden :)
Samsung 40" LCD-TV LE40B535, Onkyo TX-SR607EB , XTZ 99 W12.16 Sort Matt , jvc surround høytalere
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
2/10/2011 6:38:33 PM #11 av 13
Postet av: fancypantz
Hørte absolutt ingenting forskjell. litt waste..
Samsung 40" LCD-TV LE40B535, Onkyo TX-SR607EB , XTZ 99 W12.16 Sort Matt , jvc surround høytalere
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/17/2011 9:13:34 PM #12 av 13
Postet av: tce team
bi amping utgjør ikke så mye forskjell , men ein effektforsterker derimot er verdt det...jeg kjøpte meg nylig ein rotel rb-1562 nye sereien , av rotel effektforsterkerene og det ble så mye meire løft i stereo , strammere bass , bedre diskant og dobbel så bra kontroll i stereo...jeg skrudde ganske høyt opp her tidligere i dag og det var deilig og høre lyden , og det var ikke tegn til sliting i det heile tatt...så jeg er glad jeg investerte i ein effektforsterker , det var verd pengene :)
samsung ue46b7070-yamaha rx-v 767-rotel rb-1562 effektforsterker- ps3 slim-grundig dtr mhp 8740-bærbar samsung ns150-klipsch synergy f20 surround sett-2 stk xtz w99 12.16 subwoofere-htc sensation-d-link trådløs
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/21/2011 5:51:50 AM #13 av 13
Postet av: tce team
"tce team" skrev:bi amping utgjør ikke så mye forskjell , men ein effektforsterker derimot er verdt det...jeg kjøpte meg nylig ein rotel rb-1562 nye sereien , av rotel effektforsterkerene og det ble så mye meire løft i stereo , strammere bass , bedre diskant og dobbel så bra kontroll i stereo...jeg skrudde ganske høyt opp her tidligere i dag og det var deilig og høre lyden , og det var ikke tegn til sliting i det heile tatt...så jeg er glad jeg investerte i ein effektforsterker , det var verdt pengene :)
jeg skal bi ampe selv jeg og men det blir i effektforsterkeren , har hørt det blir stor forskjell fra reciver enn fra effektforsterker
samsung ue46b7070-yamaha rx-v 767-rotel rb-1562 effektforsterker- ps3 slim-grundig dtr mhp 8740-bærbar samsung ns150-klipsch synergy f20 surround sett-2 stk xtz w99 12.16 subwoofere-htc sensation-d-link trådløs
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar