Logo

Sliter med valg av høytalere. (B&W/Dali)

Skriv et svar
1/12/2006 7:52:28 PM #1 av 16
Postet av: kid
Var en tur på HiFi klubben i dag og kikket på følgende høytalere:
Dali Ikon 7
B&W DM604 S3
Dali Concept 8/10

Ble introdusert med f.eks Tracy Chapman. Først og fremst må jeg si at service'n var veldig god, så fort man viste at man hadde stor interesse for dette. Fikk et godt inntrykk og veldig fornøyd med HiFi klubben etter første besøk.

Men sliter litt eller veldig med valget av høytalere. Skal enten kjøre høytalere opp mot Denon 3806 eller Vincent sin stereoforsterker til ti tusen. (Har ikke bestemt meg for stereo eller surround oppsett enda)

Høytaleren som utmerket seg mest i mine ører der og da, var Dali Ikon 7 som var en veldig åpen høytaler som spilte både høyt, dynamisk og pent. Ikke minst holdt den forventningene lavt også. Men likevel synes jeg ikke at den gir meg det jeg ønsker i denne prisklassen. Trolig kan mye skyldes HiFi klubben sitt store lokale på over 100m2, håper det eventuellt blir myee bedre hjemme på mitt kinorom. Manglet den punchen i bassen jeg ønsket, men håper at sub'en min tar seg av den oppgaven. Vis ikke kjøper jeg en SVS.

B&W var en veldig pen høytaler, som jeg synes passer godt inn i et hjemmekino oppsett. Her er det også mulig med en veldig fin pakke som falt i min smak etter både pris og utseendet. Inntrykket jeg fikk der og da, var veldig vanskelig å tolke. Minte meg litt om mine gamle kraftige "disco" høytalere, men likevel følte jeg at det var noe ekstra i lyden som jeg kunne lære å like. Spørsmålet er bare om denne gir meg nok glede for pengene den koster.

Concept serien til Dali synes jeg passer best til stereo oppsett på gutterom\partyrom der det skal spilles høyt og danses. Ikke en lyttehøytaler man sitter å smiler i hele annsiktet av i sweetspot. Men selvfølgelig, en høytaler som gir mye for pengene og god bass. Et godt alternativ for dem som ønsker Cerwin Vega kraft i penere lydformat.

Men jeg hadde egentlig ikke tenkt til å sitte her å skrive opp alle mine erfaringer og meninger, problemet mitt er det store valget. B&W/Dali? Har noen meninger/erfaringer angående dette? Hva ville du blitt mest fornøyd med?

(Hjelp en stakkar i nød, som klør i hendene etter å handle!)
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/12/2006 9:57:26 PM #2 av 16
Postet av: orso
Ville ha kjøpt Ikon 7 hvis du prioterer musikk. Detaljert og luftig, men krever en skikkelig forsterker. Den går også veldig dypt. B&W DM604 S3 er mer en høyttaler for hjemmekino. Spiller høyt, mye punch og bass. Gøy på film, men ikke så veldig musikalsk.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/12/2006 11:28:52 PM #3 av 16
Postet av: kid
Vis jeg satser rent stereo oppsett blir det kjørt mot Vincent SV-233 forsterker. Denne leverer varene sine med min underskrift under, hørt den i aksjon og sett hva kassen inneholder. Lignende får du ikke for under 18-20 lapper iallefall etter min mening! Derimot vis det blir surround oppsett, faller valget på Denon 3806 - Eventuellt ef. forsterker på frontene: Vincent SP-331. Så selve drivkraften tror jeg at jeg skal klare nokså bra. Likevel, sliter jeg med valget mellom disse to høytalerene. Ikke lett.

Takk for tilbakemelding, kom gjerne med mer.
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/13/2006 12:16:45 AM #4 av 16
Postet av: boly
Hør om du får låne med deg høytalerene hjem for og prøve der. Ingen ting høres likt ut i butikk og hjemme.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/13/2006 8:34:43 AM #5 av 16
Postet av: orso
"kid" skrev:Vis jeg satser rent stereo oppsett blir det kjørt mot Vincent SV-233 forsterker. Denne leverer varene sine med min underskrift under, hørt den i aksjon og sett hva kassen inneholder. Lignende får du ikke for under 18-20 lapper iallefall etter min mening! Derimot vis det blir surround oppsett, faller valget på Denon 3806 - Eventuellt ef. forsterker på frontene: Vincent SP-331. Så selve drivkraften tror jeg at jeg skal klare nokså bra. Likevel, sliter jeg med valget mellom disse to høytalerene. Ikke lett.

Takk for tilbakemelding, kom gjerne med mer.


Vincent forsterkeren er oppgitt 2*200W og det er mulig det holder på Ikon 7, men det er ikke mere enn hva du trenger. Ikon 7 krever skikkelig krefter. Jeg prøvde den med Thule IA150B (2*150W) og det var ikke nok.
Det ligger tester av Ikon 7 og Concept 8 på audiophile.no.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/13/2006 8:15:32 PM #6 av 16
Postet av: Rune`s hjemmekino
HEI!

Alle de høytalerene du nevnte er glimrende modeller.

B&W er velkjent for sine flotte kvaliteter over det meste av verden.

Eg for min del kjører med Denon 3805 koplet med Dali Concept 10 i front og Concept 6 som bakhøytalere.

Skal love at det trøkker så det holder i min stue (22 kvm)
En veldig homogen og oppløst lyd på både musikk og film.

Når Andreas Vollenweider spiller sin magiske harpe, så tror man på det!

Men - prøv og lytt til ulike oppsett. Lykke til :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/14/2006 4:44:08 PM #7 av 16
Postet av: Vector
Dali Ikon uten tvil!
B&W er også en veldig flott høyttaler. Men til prisen er Dali Ikon mye bedre spør du meg...Min mening om B&W, er at du må litt opp i pris for og få noe brukbart, så jeg ville ikke kjøpt de B&Wene du har kikket på. Dali Ikon er en mye bedre høyttaler i mine ører :)
Mvh Vector
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/15/2006 7:14:05 PM #8 av 16
Postet av: kid
Lund er en vìs mann i mine øyne :wink:
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/16/2006 5:36:03 PM #9 av 16
Postet av: kid
"bomholt" skrev:
"kid" skrev:Vis jeg satser rent stereo oppsett blir det kjørt mot Vincent SV-233 forsterker. Denne leverer varene sine med min underskrift under, hørt den i aksjon og sett hva kassen inneholder. Lignende får du ikke for under 18-20 lapper iallefall etter min mening! Derimot vis det blir surround oppsett, faller valget på Denon 3806 - Eventuellt ef. forsterker på frontene: Vincent SP-331. Så selve drivkraften tror jeg at jeg skal klare nokså bra. Likevel, sliter jeg med valget mellom disse to høytalerene. Ikke lett.

Takk for tilbakemelding, kom gjerne med mer.


Vincent forsterkeren er oppgitt 2*200W og det er mulig det holder på Ikon 7, men det er ikke mere enn hva du trenger. Ikon 7 krever skikkelig krefter. Jeg prøvde den med Thule IA150B (2*150W) og det var ikke nok.
Det ligger tester av Ikon 7 og Concept 8 på audiophile.no.


THULE Spirit IA150B er i mine øyne en vare som ikke leverer varene sine på langt nær så godt som Vincent sin modell, selvom den er rimeligere. THULE'n du nevner er en boks de har pakket mye inn i, med en mild vekt på bare 13 kg og diverse duppeditter. For meg er Vincent sin 17kg's modell i en helt annen klasse. Mulig jeg tar skikkelig feil her, men likevel synes jeg nesten ikke disse to modellene er sammenlignbare. Vincent'en leverer en ren forsterker med 16 Tosiba High-Speed utgangstransistorer, 1000VA trafo (ringkjerne) ++.. Vis du åpner selve Vincent forsterkeren kontra Thule du nevner.. ser du forskjeller! Mine kunnskaper innen lyd er vel ikke på High-End nivå, så mulig jeg tar katastrofalt feil! Isåfall bøyer jeg meg i støvet med mine påstander, men inntil det motsatte er bevist - sier jeg at Vincent er en mye bedre forsterker!

Jeg er sikkert litt eplekjekk i den uttalelsen :wink:
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/16/2006 5:38:44 PM #10 av 16
Postet av: kid
forelska :wink: sv233big-open.jpg sv233big-open.jpg ( 107.7587890625 KB) Vist 1453 ganger
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/16/2006 5:43:53 PM #11 av 16
Postet av: orso
Mulig du har rett i det. Prøvde Ikon 7 med nevnte Thule IA150B og Denon PMA-2000AE. Testet forsterkerne mot B&W 704 og 703 også. Thulen var overlegen i mine ører. Vincent kjenner jeg ikke til.

Tror du blir veldig fornøyd med Ikon 7, utrolig gode høyttalere til prisen. B&W 604 S3 ville jeg kun ha vurdert hvis du utelukkende skal bruke anlegget til film.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/16/2006 6:39:14 PM #12 av 16
Postet av: kid
Er jo kino som ligger i huet da.. Men likevel elsker jeg musikk. Så derfor problemet mitt er der egentlig. Mye kan tyde på at det kan bli Ikon surround, var veldig fornøyd med den største senteren i ikon serien og. Men valget er vanskelig..Må ganske høyt opp i pris med reciever for å bli fornøyd med Ikon i surround :)
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/17/2006 6:18:29 PM #13 av 16
Postet av: Vector
B&W spiller ikke bedre kinolyd en hva Ikon 7 klarer! Det er jeg helt sikker på!
Bare at Ikon spiller enda bedre en B&W på musikk igjen ;)
Mvh Vector
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/23/2006 9:41:20 PM #14 av 16
Postet av: Torja
Jeg kan kun svare på Dali consept 8, som jeg har selv med consept 6 som bakhøytalere i sorund. Dette er en veldig bra kombo med Denon 3805. Men først og fremst i hjemmekino. Ønskser man først og fremst, sterio, så er Dali Ikon 6 eller 7 første valget.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/24/2006 7:59:40 PM #15 av 16
Postet av: Jimmern
Flere hevder at ikon7 MÅ sprites opp med eff.forsterker, men jeg vet at den lokale HiFi-klubben har levert flere oppsett med feks Denon 3806 og Ikon7 som fronter - og dette har funket utmerket. Det enkleste er nok å dra på lyttetur :) Jeg er i samme "båt" selv - valget mellom ikon 6 eller ikon 7 med 3806 som motor... Jeg skal i allefall ha sub uansett om det blir ikon7 - og da er jeg hellig overbevist om at svspb10 funker som bare det :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar