Logo

Skal kjøpe projektor, hva skal jeg se etter?

Skriv et svar
1/8/2005 2:19:33 PM #1 av 4
Har lite peil, men lånte en projektor i julen, og ble heltent. Lånte en infocus screenplay . Synes denne bråkte endel. Hva skal jeg se etter når jeg bestiller?

Jeg skal bruke den til dvd og tv fremvisning, men skjønner ikke hva ansi lumen og oppløsning, svga, xga, lcd og alle de spesifikasjoner står for. Tenkte lenge å bestille en benq 6200, men ble skremt av alt snakket om regnbue effekt, hav er det? kan jeg bli fornøyd med en benq vs en infocus. Er LG noe å satse på?

Som dere skjønner går det i surr for meg om hva jeg skal bestille..

Lars Petter :lol:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/8/2005 4:19:38 PM #2 av 4
Postet av: grindvik
lurer på det samme jeg ogå, fordi jobben til mutter'n skal kjøpe prosjektor!
så får hun ha den hjemme, å da vill jeg selvfølgelig ha en bra en :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/8/2005 4:58:35 PM #3 av 4
Postet av: Granberg
hvis projektoren skal brukes til film er kontrastforholdet det viktigste og oppløsning nest viktigst.
kontrastforholdet bør være så høyt som mulig, helst over 1500:1. jeg har selv en projektor med bare 700:1 i kontrastforhold. det er litt lite men absolutt brukbart.
oppløsningen må være minst 854*480. helst mer, men 854*480 fungerer bra.
støynivået oppgis i dB og bør helst være under ca 30dB.
lysstyrken oppgis i ANSI lumen og bør være runt 600 til 1000.
XGA er 1024*768
SVGA er 800*600

så var det dette med regnbueeffekkten da.. regnbueeffekten er en fargeforstyrrelse som oppstår på enkelte DLP-projektorer med "trege" fargehjul og få segmenter.
det er ikke alle som er følsom for regnbueeffekten, og noen er bare litt følsom men de fleste er ikke følsom i det hele tatt.

i prisklassen runt 10.000 er bl.a BenQ5120, Infocus 4805, Toshiba TDP-MT 200 og LG RD-JT92 bra projektorer.

Lykke til med projektorkjøpet! :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/8/2005 5:56:06 PM #4 av 4
Nå begynner det å demre for meg på spesifikasjonssiden, og disse projektorene er noen av de jeg har luktet på de siste dagene!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar