Logo

Skal kjøpe ny TV, 40-46"

Skriv et svar
1/10/2008 3:46:27 PM #1 av 6
Postet av: humm
Hei.
Skal kjøpe ny tv og trenger litt hjelp..

Størrelse:
ca 40" vet ikke helt hvor langt fra jeg kommer til å sitte fra tven, 2-3 meter.

Prisklasse:
10-14000

spesifikasjoner
LCD/plasma, HD-ready/FullHD, 2-3x HDMI, helst 100Hz, 1:1 pixelmapping, lyd er ikke viktig da jeg bruker anlegg, 24fps.

Hva slags kildesignal har du?
Rikstv

Hva annet enn tv skal du bruke den til?
Xbox 360 og PC

Har sett på Panasonic plasma til rundt 10000kr, Toshiba REGZA 42Z3030D, Samsung LE40M87 og Sony 40V3000..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/10/2008 7:48:37 PM #2 av 6
Angående din skjermstørrelse kommer dette mye ann på personlige preforanser og hvilke kilder du skal koble til. Har du bare vanlig Analog-TV på din sittavstand blir det kanskje litt kornete, mat den med digitale kilder og det skal gå fint.

Hvilken Tv du skal velge kommer mye ann på ditt bruksområde og lysforholdet i rommet ditt. Hvis du ser du mye på tv i dagslys og har en del vinduer er LCD å foretrekke da plasma bruker en glassplate forran skjermen; noe som skaper refleksjoner å bildet vil virke blasst og kontrastfattig. Ser du mest på tv om kvelden og skal bruke den til Tv og film, er Plasma å foretrekke da de har ett høyere kontrast og sortnivå samt en bredere synsvinkel. Hvordan plasma er til PC-bruk er jeg ikkes sikker på da jeg ikke har prøvd dette ennå, noen sier det går greit, mens andre ikke. Så velg det du mener er best for deg og ditt bruksområde.

Så det evige spørsmålet om Full-HD eller ikke, Full-HD i denne skjermstørrelsen er ikke noe å bry seg om da du ikke vil klare å skildre Full-HD kontra vanlig HD-Ready. Det er andre faktorer som kontrast, sortnivå og fargegjengivelse som er viktigere. Hvis dere ikke skal bruke den som PC derimot kan det være en forddel med Full-HD da du får større arbeidsrom på skrivebordet

Så må jeg sette spørsmålstegn over ditt krav om 100Hz.Altså Hertz er antall svingninger per sekund; noe som skal forhindre flimmer i bildet. Jeg har ikke klart å skildre en tv med og uten 100hz og tviler sterkt på at andre klarer det også. På noen tvèr fungerer dette også mot sin hensikt, men det er det få tilfeller av. Hvis det er etterslep og hakking du vil forhindre er det en lavest mulig MS, bildebehandling og 24FPS som gjelder. 24FPS betyr "Frames Per Second" eller også kalt bilder per sekund er den hastigheten filmene er spillt inn i og sørger for en jevnere avspilling, dette merker man ganske godt på panoreringer.

Håper du utifra dette fikk ett bedre utganspunkt på hva du skal velge, si ifra hva du tror er best for deg å ditt bruksområde så skal jeg komme med anbefalinger.

Lykke til!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/13/2008 1:38:44 PM #3 av 6
Postet av: humm
Tror jeg går for en Toshiba REGZA 42Z3030D..

Noen som har noe negativt og si om denne?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/13/2008 3:26:23 PM #4 av 6
Ser ut som ett godt valg, gi gjerne en tilbakemelding om hva du syntes om den.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/13/2008 4:24:24 PM #5 av 6
Postet av: humm
Finner ingen norske tester, og lite norske erfaringer av den.

Men trustedreviews skryter litt av den.. Er jo oppfølgeren av X-serien som de skrytte mye av..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/1/2008 8:10:40 PM #6 av 6
Postet av: Komkong
Har hatt Toshiba REGZA 42Z3030D i en uke nå og må bare si den er fantastisk! Så igjennom mange typer og merker før jeg falt for denne og etter litt kalibrering er bildet blitt helt suverent. Jevne farger (ingen rød eller grønn som hopper ut), dyp svart og ren hvitfarge og den beste 3-d gjengivelsen jeg har sett!! Anbefales på det sterkeste!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar