Logo

Skal kjøpe men usikker på størrelse.

Skriv et svar
7/1/2007 8:33:24 PM #1 av 14
Postet av: eCo
Skal investere i TV i løpet av noen uker, og har bestemt meg ut Samsung PS(42)Q97HDX. Etter å ha vinglet frem og tilbake har jeg konkludert med et kjempebilde til veldig grei pris.

MEN: Jeg vet ikke hvilken størrelse jeg skal kjøpe. Jeg har ca 3,5 til 4 meters avstand dersom vi tenker vegg til vegg (TV`en skal opp på veggen med en gang).

Personlig så ønsker jeg meg en 50", men min tidligere kollega fra Expert fraråder det, sier det blir for stort. Derfor blir jeg veeeldig usikker.

Hva sier dere? Er klar over at dette er en vane sak, og en "ta-det-på-feelingen" sak, men vil allikevell gjerne høre erfaringer.

Skal brukes til HD-DVD, Media Senter (HDMI kobling), Xbox (Component) og Kabel - TV med digital Tuner...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/1/2007 8:44:38 PM #2 av 14
Postet av: Zleepyme
En gylden regel sier ca 10 tommer pr meter fra sitteposisjon. 3,5-4 meter vil det passe med en 37" eller 42". En 42" vil gi kinoopplevelse på denne avstanden, mens en 37" vil gi et mer diskret tv... men der er det litt smak og behag. Hadde selv valgt 42" fra Samsung=)
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/1/2007 9:38:20 PM #3 av 14
Postet av: orso
Er avstanden så mye som 4m fra øynene til skjermen, ville jeg ha valgt 50".
Kommer forøvrig litt ann på hva skjermen skal brukes mest til. Til film så er større jo bedre, men til dagsrevyen stiller det seg annerledes. Sitter selv 2,5m fra min 42". Synes det er for lite til film, men av og til litt for stort til vanlig TV.
Forøvrig så er Panasonic et hakk bedre enn Samsung ifølge tester.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/1/2007 10:32:34 PM #4 av 14
Postet av: Zleepyme
Har selv sammenlignet Samsungs nye 42q96 med Panasonic sin 42pv70. Syntes faktisk at samsungen hadde bedre sortnivå... Men dette er mye smak og behag... Sjekk ut disse i butikker og bedøm selv. tester kan kun gi deg en pekepinn...
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/2/2007 5:28:25 AM #5 av 14
Postet av: eCo
"Zleepyme" skrev:Har selv sammenlignet Samsungs nye 42q96 med Panasonic sin 42pv70. Syntes faktisk at samsungen hadde bedre sortnivå... Men dette er mye smak og behag...


Her er jeg faktisk helt enig med deg. Var i butikk (vet at butikk ikke er ideelt, men allikevell...) og såg de to atmed hverandre...Der kom Samsungen best fra det..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/2/2007 5:35:23 AM #6 av 14
Postet av: MindWaste
MEN: Jeg vet ikke hvilken størrelse jeg skal kjøpe. Jeg har ca 3,5 til 4 meters avstand dersom vi tenker vegg til vegg (TV`en skal opp på veggen med en gang).


Jeg sitter 2,5 m fra 42" og trives med det :wink:
50" tror jeg blir bra ved 3-4 meters avstand
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/2/2007 7:35:25 AM #7 av 14
Postet av: orso
Vil tippe at Samsungen imponerer litt mer i et lyssterkt butikk lokale med litt utstikkende farger. Men for all del, det er veldig bra skjerm og den har et bedre design enn Panasonic. DU går ikke feil med noen av dem. Selv hadde jeg valgt 50" på den avstanden. Synes 42" er passelig på 3m avstand.
En test av begge her:
http://forbruker.no/digital/tester/tv/a ... 820155.ece
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/2/2007 9:32:14 AM #8 av 14
Postet av: Zleepyme
Veldig mange som kjører ganske store skjermer på ganke korte avstander her=) Bare merk at hvis du kjører 50" på 2,5-3meters avstand bør du ha digital tv signaler. Dvd-HD dvd og pc, ingen problem på denne avstanden=) Få butikken til å demonstrere hvordan bildet blir på vanlig analog kabel-tv(Hvis dette er tv signalene hjemme). Forskjellene er enorme! Kan hende man blir skuffet hvis man ikke sjekker dette først og kjøper for stor skjerm, og har for dårlg bildekvalitet fra signalkilde i forhold til avstanden man sitter fra tven.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/2/2007 11:51:14 AM #9 av 14
Postet av: eCo
"Zleepyme" skrev:Veldig mange som kjører ganske store skjermer på ganke korte avstander her=) Bare merk at hvis du kjører 50" på 2,5-3meters avstand bør du ha digital tv signaler.


Pr.dags dato analog kabel-tv ja, men kommer til å investere i digital dekoder så snart tv`en er i hus. Er klar over forskjellen ja ;)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/2/2007 11:53:21 AM #10 av 14
Postet av: orso
"Zleepyme" skrev:Veldig mange som kjører ganske store skjermer på ganke korte avstander her=) Bare merk at hvis du kjører 50" på 2,5-3meters avstand bør du ha digital tv signaler. Dvd-HD dvd og pc, ingen problem på denne avstanden=) Få butikken til å demonstrere hvordan bildet blir på vanlig analog kabel-tv(Hvis dette er tv signalene hjemme). Forskjellene er enorme! Kan hende man blir skuffet hvis man ikke sjekker dette først og kjøper for stor skjerm, og har for dårlg bildekvalitet fra signalkilde i forhold til avstanden man sitter fra tven.

Her var det snakk om 3,5-4m. Digitale signaler har vel alle snart. Mål gjerne opp mer nøyaktig avstand fra øyne til skjerm. Har du nærmere
4m, ville jeg ikke stusset (valgt 50"). Er det ca. 3,5 m er det mer en smakssak og bruksområde som bestemmer.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/2/2007 4:37:52 PM #11 av 14
Postet av: eCo
Kan tenke meg at det er nærmere 3,5 dersom ein tenker fra displayet på tv`en til der hodet kommer til å være (sånn ca)...

Trur jeg har bestemt meg for å gå for 42"...

Takker så mye for brae innspill...Kjempe greier :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/6/2007 9:12:41 AM #12 av 14
Postet av: eCo
Ja igår fikk jeg TV`en i hus. Samme TV som nevnt tidligere i innlegg i størrelse 42.

MEN: Det første jeg tenkte når jeg hadde plassert den på stereobenken var: "Skal den være så liten?". Jeg lot det være med det, tenkte at det kanskje var en tilvenningssak. :oops:

MEN IGJEN: Når min samboer kom hjem senere på kvelden og jeg med stolthet skulle vise hun, så uttbryter hun: "Herregud, er det den? Er den ikke større?"

Så....Nå er jeg like langt igjen. Jeg har vært innom å bestilt meg en 50" som jeg får bytte i. Men jeg blir sterkt advart mot det av min tidligere kollega som driver butikken. Han mener den ikke vil ta seg bra ut på veggen. At den gjør for mye av seg. Jeg kan ikke helt se dette, men det går nok på smak kanskje? Skal nevnes at leiligheten er 54kvm2. Jeg syns 42" en ble unormalt liten.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/6/2007 12:05:54 PM #13 av 14
Postet av: orso
He-he. Du må høre på oss vet du. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/6/2007 2:13:46 PM #14 av 14
Postet av: eCo
Ja det er ikke noe tvil om det. Men var så mange hold som kom med 42" at gruppepresset tok overhånd :P

Men nå er den iallefall bestilt, ankommer mest sannsynlig onsdag...HD-DVD`en ankommer sikkert i starten av neste uke, så dette kan bli bra...

Bare Onkyo TX-SR605 som gjenstår da så er "innredningen" komplett :D 8) :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar