Logo

Sharp LC46X20, godt kjøp?

Skriv et svar
1/9/2008 12:22:12 AM #1 av 6
Postet av: IImilleniumII
Ser at netshop har denne tv'en til 15 000. Dette må vel være ett rimelig godt tilbud vel?

Alternativet er å kjøpe en 32" tatung (mcak) for rundt 5 000 og ha den til man får kjøpt en enda bedre tv når utviklingen har gjort sitt om 4-5 år.

Tv'en vil bli brukt til xbox 360 og tv-titting (50-50). Budsjettet strekker seg til 15 000.
Ett annet alternativ er sony w3000, men jeg føler at jeg får mye mere for pengene på sharp modellen.

Noen som har tips? Vanskelig å bestemme seg i tv-jungelen :?
Takker for alle inspill på forhånd!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/9/2008 7:05:46 AM #2 av 6
Hei!

Hvilken Tv du skal velge kommer mye ann på ditt bruksområde og lysforholdet i rommet ditt. Hvis du ser du mye på tv i dagslys og har en del vinduer er LCD å foretrekke da plasma bruker en glassplate forran skjermen; noe som skaper refleksjoner å bildet vil virke blasst og kontrastfattig. Ser du mest på tv om kvelden og skal bruke den til Tv og film, er Plasma å foretrekke da de har ett høyere kontrast og sortnivå samt en bredere synsvinkel. Hvordan plasma er til PC-bruk er jeg ikkes sikker på da jeg ikke har prøvd dette ennå, noen sier det går greit, mens andre ikke. Så velg det du mener er best for deg og ditt bruksområde.

Så det evige spørsmålet om Full-HD eller ikke, Full-HD i denne skjermstørrelsen er ikke noe å bry seg om da du ikke vil klare å skildre Full-HD kontra vanlig HD-Ready. Det er andre faktorer som kontrast, sortnivå og fargegjengivelse som er viktigere. Hvis dere ikke skal bruke den som PC derimot kan det være en forddel med Full-HD da du får større arbeidsrom på skrivebordet

Så utifra dette kan du se hva som passer deg og ditt bruksområde. Alltid forddel å vente, da teknologien stadig utvikler seg. Nye skjermteknologier som OLDED, SED og Laser-TV, les mer om dette her:
viewtopic.php?f=8&t=10260

Så spørsmålet er; hvor lenge vil du vente?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/9/2008 11:06:47 AM #3 av 6
Postet av: IImilleniumII
Så utifra dette kan du se hva som passer deg og ditt bruksområde. Alltid forddel å vente, da teknologien stadig utvikler seg. Nye skjermteknologier som OLDED, SED og Laser-TV, les mer om dette her:

Jeg har allerede utsatt flat tv kjøp i ett år så er lei av å vente igrunn :)
Virker som LCD er mest aktuelt. Vurderer å kjøpe en billig tatung inntil flat tv'ene blir bedre. Alternativet er i så fall en sharp 46" til 15 000. Men da bør den være holdbar i minst 10 år.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/9/2008 12:03:22 PM #4 av 6
Tatung er helt klart ett godt valg i den skjermstørelsen, ihvertfall til prisen. Jeg har sett noen tvèr fra Sharp, blant annet XD-1E. Men har ikke sett den du viser. Skal ikke tro at den er noe dårligere, ser ut som en meget god skjerm til prisen. Lav responstid, godt utstyrt og gode fine farger.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/9/2008 4:00:45 PM #5 av 6
Postet av: IImilleniumII
"Tommy(Actionchicken)" skrev:Tatung er helt klart ett godt valg i den skjermstørelsen, ihvertfall til prisen. Jeg har sett noen tvèr fra Sharp, blant annet XD-1E. Men har ikke sett den du viser. Skal ikke tro at den er noe dårligere, ser ut som en meget god skjerm til prisen. Lav responstid, godt utstyrt og gode fine farger.


Når du så på den, hakket bilde litt da? Vet ikke om det er noe forskjell på XD1 og XD-1E som du refererer til, men LCX20 er visst oppfølgeren til XD1 og skal være litt bedre. Den skal visst støtte 1080p/24 (hva nå enn det betyr) og har 3 hdmi uttak i stedet for 2 som er på XD1, den har også slim design. Ellers kan jeg ikke se de store forskjellene.

Hva anbefaler folket her inne da? Tror dere at sharp lcx20 46" til 15 000 holder mål for de neste 10 årene? Hvis ikke går jeg for en tatung og har den i 5 år for å så kjøpe en ny tv.

Linken jeg fikk der det stod om fremtidens tv'er virket interessang. Tror dere at lcd tv'ene har en del begrensninger i seg som tvinger tv-produsentene til å bruke andre teknologier? Vil prisene være like ustabile og synke like mye som de forige 1-2 årene?

Takker for alle svar så langt, de har vært nyttige :)

Angående responstiden er den jo oppgitt til 4 ms så den bør vel være bra utifra det, men på hdtvtest.co.uk skrev de at sharp faktisk slet litt med responstiden. Spørs kanskje på øyet som ser og hvor kritisk man skal være..?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/9/2008 5:59:54 PM #6 av 6
Jeg har ikke sett så mye på den til å uttale meg med 100% standhaftighet og vurderingen tas det med hensyn til pris. HD1 mente jeg, beklager feil. Ihvertfall så var bildene på PS3 fine og skarpe, lysforholdet er var også meget fint. Så på noen HD-klipp med noen fly i ørkenen og det var ett meget godt detaljnivå, alle ting kom til syne. Det var også meget gode farger til LCD å være. Den hadde nok noen svakheter blant annet på sortnivå, det var lite synlig etterslep i bildet; men syntes at Sharp egentlig er ett merke som ikke helt har fått den oppmerksomheten som de fortjener. Som du sier er dette en nyere modell så den burde være noe bedre. 1080P/24 Betyr at den kan vise en oppløsning på 1920*1080, 24FPS eller bilder i sekundet er den hastigheten filmene er spillt inn og dette sørger for en jevnere avspilling. Hvis du da lurer på hva forksjellen mellom 720P, 1080i og 1080P er så skriver jeg det likesågodt nå:

720P har en oppløsning på hovedsakelig 1280*720 pixler, P står for progressiv. Det vil si at bildet oppdateres med en progressiv opptegning av bildet da slipper man linjeflimringen som kan oppstå med linjefletting. Da tegnes nemlig bildets antall linjer opp i én sekvens, i stedet for to.

1080I har en oppløsning på 1920*1080 pixler, i står for intrelaced. Her avtegnes den første, tredje, femte osv linjen tegnes opp i en sekvens, deretter tegner den andre, fjerde osv. Altså istedet for og oppdatere hele bildet samtidig, så hopper den over annet hvert punkt nedover for å så gjøre dette i neste omgang. Grunnet denne linjeflettingen så bruker den like stor båndbredde som 720P.

1080P er det samme som 720P, bare med en oppløsning på 1920*1080.

Som sagt er tvèn godt utsyrt med nok tilkoblingsmuligheter, blant annet nyeste versionen av HDMI V1.3. Hovedsakelig så er den eneste forddelen med å ha det på tvèn at du får automatisk lipsyn via en HD-DVD eller Blu-Ray spiller. Les mer om dette i guiden.

Det beste er om du kan se skjermene i en butikk selv, men det ser ut som at sharp leverer en god tv til en behagelig pris. Jeg vet ikke hvor lang sitteavstand fra tv du har?


Bra du likte posten min, både Plasma og LCD har sine svakheter; som jeg har forklart over. Men teknologien er i stadig utvikling og begge to nåværende parter har blitt kvitt mange av sine "bardomssykdommer". Hovedproblemet til LCD er å framvise svart, grunnen til dette er at LCD bruker ett baklys som på en måte lyser opp krystallene, når apperatet skal vise fargen sort så må de utvalgte krystallene stenge for lyset og det oppstår som oftest en del lyslekasje; altså noe av lyset kommer igjennom å fargen blir ikke sort, men snarere lyst sort eller mørke grått. Men dette har blitt bedre. Disse nåværende svakheter hos dagens skjermteknologier er "hull" som de kommende skjermteknologiene lover å fylle. Så nå får vi se hvor lang tid det tar før de kommer på markedet, men det som er sikkert er at dem må imponere med meget god bildekvalitet til en konkurransedyktig pris.

Lykke til!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar