Logo

Råd ved kjøp av projektor (PT-AE700E vs. BenQ PB6200)

Skriv et svar
12/12/2004 11:19:34 AM #1 av 5
Postet av: TA
Jeg er litt "fersk i faget" og skal kjøpe en projektor som skal benyttes 80% til film og 20% til datapresentasjoner. Til film skal den brukes i en kjellerstue med gode muligheter for å justere belysningen. Til data skal den benyttes til presentasjoner ute hos forskjellige kunder der mulighetene til justere lysforholdene naturlig nok er varierende.

Jeg har blinket ut to projektorer hvorav den ene er DLP-basert og har sin styrke på data og den andre er LCD-basert og har sin styrke på film:

-BenQ PB6200
-Panasonic PT-AE700E

Jeg må jo bare akseptere at jeg ikke får i pose og sekk med noen av projektorene, men jeg må finne ut hvilke styrker/svakheter som er utslagsgivende for mitt endelige valg. Jeg har derfor følgende spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg med å svare på/kommentere:

Panasonic PT-AE700E
-Fungerer Panasonic PT-AE700E i det hele tatt som en projektor for datapresentasjoner eller må jeg bare slå fra meg tanken ?

Hvis ja.. :) :
-Er 1000 ANSI lyssterkt nok til å fungere greit i normalt opplyste rom ?
-Er det vesentlig kvalitetstap ved visning i 4:3 format ? (Jeg ønsker å kjøre 1024x768 presentasjoner og da kan vel ikke projektoren kjøre native oppløsning..)


BenQ PB6200
-Er 1700 ANSI så lyssterkt at jeg får vesentlig svekket kvalitet ved filmvisning i forhold til Panasonic?
- Dette er vel i utgangspunktet en 4:3 projektor. Vil visning av film i 16:9 svekke bildekvaliteten vesentlig?
Projektoren har ingen digitalinngang og er vesentlig mer støyende enn Panasonic....


Jeg har hele tiden innstilt på BenQ PB6200, men jeg har lest så mye bra om Panasonic'en i det siste at jeg vil vurdere om dette er et godt alternativ. Den virker jo å være suveren til film. Spørsmålet er om den i det hele tatt kan benyttes til datapresentasjoner og om den er god nok til å dekke mine behov på dette området...

Ut fra mine behov; hva ville dere lagt mest vekt på og hva ville dere valgt ?

Takker for kommentarer/svar


Trond[/b]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/12/2004 12:44:26 PM #2 av 5
Postet av: Granberg
hei
vil tro at pt-ae700 er det beste kjøpet. jeg har selv en projektor med 1000 ANSI lumen og kan få opp til ca. 100" bilde når det er mye lys i rommet. pt-ae700 vil få en oppløsning på 960*720 i 4:3.
Både lysstyrke, 4:3 oppløsning, viftestøy, manglende digitalinngang på BenQ PB6200 gjør at den er lite egnet for hjemmekino.
BenQ PB6200 er litt bedre til presentesjon men pt-ae700 er mye bedre til hjemmekino og fungerer også bra til prenentasjon.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/12/2004 9:06:34 PM #3 av 5
Postet av: Linebacker
"Granberg" skrev:prenentasjon.

Å din grise gutt :lol:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/13/2004 1:25:46 PM #4 av 5
Postet av: Granberg
ups.. hehe skrev litt feil der ja :lol:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/17/2004 7:28:26 AM #5 av 5
Postet av: Puckern
Kjenner ikke til Panasonicen, men jeg har sjøl hatt Benq 6200 i et par mnd. før jeg solgte den og kjøpte 7800. Var fornøyd med 6200 til det meste, men opplevde regnbueeffekten som sjenerende i noen tilfeller. Det er noe man alltid må ha i bakhuet ved kjøp av "billige" DLP projektorer!!!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar