Logo

Romperister spørsmål??

Skriv et svar
1/1/2005 8:37:54 PM #1 av 12
Postet av: Bombadil
Jeg lurer på noen generelle ting angående rumperister.
jeg har sett på en http://www.avhifi.no/main.php3?PI=11&PNO=11110 og vil koble denne til resten av anlegget
Jeg har sett at mange bruker en ekstra forsterker når de bruker en romperister. Er det helt nødvendig å bruke en forsterker?? Eller kan jeg bare splitte subwoofer signalet med denne http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=122699&cks=ACC.

Hvis man må bruke en forsterker har dere en billig en å anbefale. (Har lite penger :wink: :wink: )
Eller må man bruke en For forsterker?

Fint å få noen svar på dette takk på forhånd :twisted:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/1/2005 8:42:40 PM #2 av 12
Postet av: Jan A M
Du må ha en forsterker til å drive rumperisterne ja, holder ikke med bare lydsignalet nei. Ser det er mange som bruker "Zachry D-250", vet ikke hva prisen på den er nå men den selges nå på ljudia iallefall. Uansett, det er sikkert noen "rumperister guruer" her som kan gi deg bedre tips. :wink:
[url=http://min.hjemmekino.no/JanAM/][b][color=black][u]Min Hjemmekino[/u][/color][/b][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/1/2005 8:46:43 PM #3 av 12
Postet av: Jesus
jeg har nad t753 og den har to subutganger, kan jeg da koble rumperister til den utgangen jeg ikke bruker? Leste en plass at de kom med halv meters kabel, hvordan gjør jeg da når jeg trenger mer?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/1/2005 9:05:37 PM #4 av 12
Postet av: mariusm
bruker du naden får du jo bare signalet, ettersom forsterkeren ikke har innebygd subforsterker..

jeg har også sett at det er mange som bruker zachryen. prisen på den er 2180 ,-

det er kanskje litt dyrt da... som en midlertidig løsning kan du bruke en forsterker fra ett gammelt stereoanlegg eller noe sånt....
Mvh
Marius
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/2/2005 11:20:25 AM #5 av 12
Postet av: Henning
Du må ha en forsterker på rumpe.r. Dette er en helt "vanlig" høyttaler som lager vibrasjoner i stedet for lyd... Signalet får du fra f.eks. fra sub-utgangen, men du trenger da også litt krefter. Kjøper du f.eks. en sub-forsterker har du muligheten til å styre volumet direkte fra denne forsterkeren, veldig kjekt! Har du derimot en effektforsterker kan du også bruke kreftene fra en av kanalene til å drive rumperisteren.

Det finnes mange brukte og billige forsterkere og effektforsterkere ute på markedet, forsterkeren trenger jo ikke å være 2005 modell for å få liv i rumperisteren...

-Henning
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/2/2005 11:32:08 AM #6 av 12
Postet av: Bombadil
Denne subforsterkeren her var mer i på mitt prisnivå http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/ ... 0&cart_id=

Hvilke innganger er det man da bruker? Hvor kobles subsignalet fra forsterkeren inn og hvor kobler man inn romper risteren??

takk for alle svar.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/2/2005 12:25:39 PM #7 av 12
Postet av: mariusm
den forsterker er egentlig for innbygging hvis man skal bygge aktiv sub. men den kan sikkert brukest
Mvh
Marius
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/4/2005 8:58:11 AM #8 av 12
Postet av: perbear
For å koble tar du subutgangen fra AV forsterkern til linjeinngangen på RR forsterkeren.
For å spare penger kan du bruke en gammel forsterker fra loftet hos slekt eller venner. Gi litt penger til flomofre så får du den gratis :wink: Eller en billig forsterker fra Fretex eller loppemarked. Du trenger kun en kanal som virker :D

Dersom du er plaget av at signalet fra AV forsterkeren inneholder høye frekvenser som du hører fra RR, så kobler du et enkelt lavpassfilter inn på linjesignalet. Bl.a. Biltema selger slike. Men jeg tror ikke du trenger det fordi RR vil neppe gjengi høye frekvenser.

Dette vil være det absolutt billigste. En subwoofer forsterker er nok det mest profesjonelle, men er mye dyrere.

Keep shakin' 8)
Slepp'kje ud den magiske røygen...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/31/2006 8:27:00 PM #9 av 12
Postet av: Zarge
Jeg har kjøpt to http://www.avhifi.no/main.php3?PI=11&PNO=11110 men er ikke helt fornøyd (enda) syns ikke di rister nok.. enda jeg har på max volum.
Den ene er montert i en 2seter sofa og andren skal jeg montere i 3seteren.

Forsterkeren jeg bruker er en North A400.
Output power stereo 8ohms 100w + 100w
TA 1KHz THD<0,1% 4ohms 150w + 150w
BRIDGE 2ohms
8ohms
4ohms
PARALLEL 2ohms
1ohms

Power consumption half power 8 ohms 140W

(ehm... er mye å skrive opp her, si fra om jeg trenger å skrive opp mere om noen kan hjelpe meg.. )

Hva er Ground lift switch? det er en switch bakom forsterkeren.

Har et spørsmål til, MÅÅÅ romperisteren monteres slik at skruen peker opp på en måte? jeg har montert den med skruen ligger vannrett. dvs romperisteren står på en måte.. håper dere forstår hva jeg mener!

En kompis av meg har North A800. og der rister det som bare juling og enda har han ikke på full guffe.

Har jeg for liten forsterker?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/31/2006 10:39:50 PM #10 av 12
Postet av: Stone-
"Zarge" skrev:Jeg har kjøpt to http://www.avhifi.no/main.php3?PI=11&PNO=11110 men er ikke helt fornøyd (enda) syns ikke di rister nok.. enda jeg har på max volum.
Den ene er montert i en 2seter sofa og andren skal jeg montere i 3seteren.

Forsterkeren jeg bruker er en North A400.
Output power stereo 8ohms 100w + 100w
TA 1KHz THD<0,1% 4ohms 150w + 150w
BRIDGE 2ohms
8ohms
4ohms
PARALLEL 2ohms
1ohms

Power consumption half power 8 ohms 140W

(ehm... er mye å skrive opp her, si fra om jeg trenger å skrive opp mere om noen kan hjelpe meg.. )

Hva er Ground lift switch? det er en switch bakom forsterkeren.

Har et spørsmål til, MÅÅÅ romperisteren monteres slik at skruen peker opp på en måte? jeg har montert den med skruen ligger vannrett. dvs romperisteren står på en måte.. håper dere forstår hva jeg mener!

En kompis av meg har North A800. og der rister det som bare juling og enda har han ikke på full guffe.

Har jeg for liten forsterker?

Forsterkeren din er nok i det helt nedre effektnivået som denne RR trenger for å gi en skikkelig effekt. Det står spesifisert at RR jobber best mellom 150 - 250 W (100 W RMS), og din forsterker blir da i det helt nederste sjiktet. Kan nok tenke meg at slike rumperistere trekker en god del strøm, så kan nok lønne seg med en strømsterk forsterker til dette.

Når det gjelder monteringen, så vil en loddrett montering gi loddrette bevegelser av sofaen, og vannrett montering vil gi vannrette bevegelser. Hva som er best vet jeg ikke, men kanskje noen andre vet? Hvis ikke så er det jo bare å prøve seg fram. Og hvis du skal dra den helt ut, så monterer du begge rumperisterene på den sofaen du bruker å sitte i, så har du en loddrett og en vannrett, så dekker du begge aksene...

Den ground lift switchen er der for å fjerne en jording, om du har både jord fra strømnettet og fra signalkildene. Hvis du har begge deler, så kan det oppstå støy om jordingene har forskjellig spenningspotensiale. Husk at du alltid burde ha EN jording.
| Pioneer VSX-1016 | Yamaha NS-777, NS-444 og NS-333 | Teac DV-3000 | Sony CDP-CX335 |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/31/2006 11:16:08 PM #11 av 12
Postet av: Zarge
Takk for et bra svar.. Da må jeg vel bytte til feks den 800 forsterkeren.. Trur det er en 800W forsterker. ekke helt sikker! Ja har hatt lyst å ha begge i den ene. men kjipt om jeg har noen venner for å se film her og di får ikke noe risting. Trur du det hadde gått å slengt på en rompe riste til da? om jeg har den på 800W...

Og det med jordingen, jeg har ikke jordet kontakt. Er det nødvendig?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/1/2006 3:23:01 PM #12 av 12
Postet av: Stone-
Så lenge du har en kraftigere forsterker, så vil du få mer ut av rumperisterene. Kjenner ikke til de forsterkerene du nevner, men tviler på at den "800" saken er på 800W, med tanke på at den 400 saken er langt under 400W. Men nok om det.
Du kan selvfølgelig koble på flere rumperistere om du har en kraftig nok forsterker. Men en enkel sak for å finne ut hvor mange Watt forsterkeren din MAX kan levere, så ser du bak på strømforsyningen. Der skal det stå hvilken spenning og frekvens forsterkeren skal ha, og det står en Watt verdi, som er maks hvor mye forsterkeren skal trekke fra strømnettet. Og en forsterker kan ikke levere ut mer enn du mater inn, uansett hvor mange watt det står i bruksanvisningen at forsterkeren din skal levere.

Og hvis du ikke har noe støy fra forsterkeren din, så ikke bry deg om den ground lift knappen!
| Pioneer VSX-1016 | Yamaha NS-777, NS-444 og NS-333 | Teac DV-3000 | Sony CDP-CX335 |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar