Logo

Receiver til KEF 3005 og Pioneer 5080XA

Skriv et svar
11/25/2007 11:21:39 PM #1 av 9
Postet av: Bjørnto
Heisann!

Er fullstendig uerfaren innen området, har krøpet ut av hiet etter mange år. I stua står fortsatt mine ESS høyttalere og NAD'en med brokoblede kraftforsterkere fra glansdagene før ungene kom.

Det er på tide å oppgradere TV'en - Sony'en på 36" er blitt for svær - i følge kona, den veier nesten 100 kg og er like dyp som bred.

Jeg har alltid vært opptatt av kvalitet, og etter å ha lest på disse flotte forum sdene ble jeg forbauset over å finne ut at jeg faktisk skulle ha en plasma TV. Jeg trodde at det var LCD som var greiene nå, men den gang ei! Det blir en 50" Pioneer, og siden jeg skal ta HD signaler fra Altibox/Lyse, skulle en XA være tilstrekkelig. Det blir DVD en sjelden gang, ellers TV. Etter å ha hørt KEF 3005 er jeg også overbevist på høytalere. Men kan noen anbefale en høvelig receiver som går godt til KEF? Spiller ikke ekstremt høyt, men liker brukbar kvalitet.

Ser forresten at Pioneeren kan kjøpes for 27995 på nettet. Er dette helt kurant? Hva gjør en i forhold til service dersom evt. feil skulle oppstå?

Som sagt, jeg er ny i gamet, og er svært takknemlig for svar!

Bjørn
Fritida er for verdifull til å kaste bort en dårlig skjerm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/26/2007 6:57:13 AM #2 av 9
Og velkommen til forumet!

Først må jeg si at det er ett meget godt tv valg.

Hvilken prisklasse vil du forholde deg til ved kjøp av reciver?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/26/2007 8:23:07 AM #3 av 9
Postet av: orso
Regner med du skal bruke KEF pakken først og fremst til hjemmekino og det gamle anlegget til musikk? I så fall er det et bra valg hvis du skal ha små høyttalere.

Du trenger ikke så veldig mye effekt til disse småtassene, ser at det er anbefalt 10-100w (greit å ligge nærmere 100w). Det er som oftest Yamaha og Pioneer som gir mest for pengene. Denon er også et bra merke, men koster litt mer siden de selges kun hos Hifi Klubben. Onkyo er heller ikke dumt, spesielt hvis det skal brukes til musikk. Harmon Kardon er typisk amerikansk med ekstra trykk og morofaktor. Tror egentlig det er litt hips hvilke merke du velger. Du bør også vurdere om den skal takle de nye HD lydformatene, men da koster det noe mer. Du kan bruke produktsøk for å finne de som har dekoder for HD lydformatene. Skal jeg anbefale deg et merke, så må det bli Yamaha. Kommer alltid bra ut i tester og gir mye for pengene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/26/2007 10:40:59 AM #4 av 9
Postet av: petre2006
Har to kamerater av meg som har kombinasjonen KEF og NAD, noe som fungerer veldig veldig bra. Varm lyd og en stilfull pakke. Har selv KEF og Onkyo, og dette fungerer også veldig bra sammen. Greitt, dette er en 7.1 kanals Onkyo 604 med fem høyttalere + en passiv SUB med egen amp.

Så, blir litt sånn stikke fingeren i været, men her er mine forslag:

1. NAD
2. Onkyo
3. Harmann / Kardon

Jaja, neida så.. ;-)

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/26/2007 11:56:34 AM #5 av 9
Postet av: orso
"petre2006" skrev:Har to kamerater av meg som har kombinasjonen KEF og NAD, noe som fungerer veldig veldig bra. Varm lyd og en stilfull pakke. Har selv KEF og Onkyo, og dette fungerer også veldig bra sammen. Greitt, dette er en 7.1 kanals Onkyo 604 med fem høyttalere + en passiv SUB med egen amp.

Så, blir litt sånn stikke fingeren i været, men her er mine forslag:

1. NAD
2. Onkyo
3. Harmann / Kardon

Jaja, neida så.. ;-)

Petter

Har NAD fikset problemet med støy som de slet med sine surround receivere? Det er i hvert fall viktig å finne ut av hvis man skal velge NAD.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/26/2007 9:57:19 PM #6 av 9
Postet av: Bjørnto
Takk for svar!

Kjenner godt NAD og H/K :D

Av de merkene jeg er minst bevandret i, kan dere gi en anbefaling på modellstørrelse av Yamaha, Pioneer og Onkyo?

Bjørn
Fritida er for verdifull til å kaste bort en dårlig skjerm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/26/2007 10:12:05 PM #7 av 9
Postet av: orso
Mener denne fra Yamaha holder til de høyttalerne:
http://www.hjemmekino.no/database/avamp ... alognr=130
Ikke sikkert det er noe poeng å kjøpe noe dyrere til så små høyttalere, men det er vanskelig å si før man har testet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/27/2007 7:33:54 AM #8 av 9
Postet av: petre2006
@bomholt: Nei, det vet jeg lite eller ingenting om faktisk. Men regner da med siden det visstnok er en kjennsgjerning at NAD har problemer i produktene sine at de faktisk retter dette og ikke fortsetter på selge feilvarer.. .Blir vel enn gjennsidig part ettervert, litt sånn store skarer med misfonøyde kunder og et merkbart synkende salg for NAD sin del. Tipper problemene evt. er løst.

@Bjørnto: Av Onkyo sine produkter vil du klare deg veldig bra med budsjettbomben til Onkyo som heter TX-SR605. Dette er en forbedring av den jeg har (TX-SR604E), dvs, den klarer HD lydformatene og har en ekstra HDMI inngang, ellers den samme. Meget positivt omtalt i rekke tester og skriv.

Forøvrig: http://www.hjemmekino.no/database/avamp ... alognr=148

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/27/2007 7:36:53 AM #9 av 9
"petre2006" skrev:@bomholt: Nei, det vet jeg lite eller ingenting om faktisk. Men regner da med siden det visstnok er en kjennsgjerning at NAD har problemer i produktene sine at de faktisk retter dette og ikke fortsetter på selge feilvarer.. .Blir vel enn gjennsidig part ettervert, litt sånn store skarer med misfonøyde kunder og et merkbart synkende salg for NAD sin del. Tipper problemene evt. er løst.

@Bjørnto: Av Onkyo sine produkter vil du klare deg veldig bra med budsjettbomben til Onkyo som heter 605. Dette er en forbedring v den jeg har, dvs, den klarer HD lydformatene og har en ekstra HDMI inngang, ellers den samme. Meget positivt omtalt i rekke tester og skriv.

Petter


For test av 605 se:
http://www.lsound.no/webedit_files/83/2 ... xsr605.pdf

Og

http://www.lydogbilde.no/index.php?cat= ... =3537&p=50
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar