Logo

Røntgenbilder fra PC til LCD-TV.

Skriv et svar
11/10/2007 12:07:28 AM #1 av 6
Postet av: Kolkri
Advarsel- sært og langt spørsmål.
Har prøvd å finne ut av dette ved å vende meg til div. spesialister, prøver nå på dette forum der det tydeligvis er mange med stor innsikt.
Jobber på en røntgenavdeling som er fulldigitalisert. Bildene vurderes på monokrome Eizo- eller barcoskjermer. Hver morgen har vi såkalt rtg.demonstrasjon der gårsdagens bildeproduksjon vises for de ulike avdelingene. Vi har 2 projektorer (Optoma) for dette formål. Skal nå trolig skifte til LCD-skjermer. Må være minst 50 tommer og bør/skal henge i portrettformat. PC'en er en dedikert Sectra (leverandør av software til røntgensystem)-PC som er utstyrt med dedikerte skjermkort- 3-skjermsløsning der 2 av skjermene, som viser selve rtg.bildene er Barco 2 MP (1600 x 1200 eller omvendt) monochrom (husker ikke modellnr, men skal finne dette, om nødvendig). Det samme som vises på disse to skjermene skal vises på hver sin LCD-TV som henger på veggen. Barcoskjermene står i portrett og det samme må LCD-TV'ene på veggen gjøre, og dermed henge på høykant (dette for best å utnytte bildeflaten til å vise den type bilder som krever mest oppløsning- eksempelvis bilder av lunger, som er i "portrettformat"). Vi tenker da å splitte signalet fra hver utgang (kun DVI utgang på Barco-kortet) til hhv Barco-skjerm og LCD-TV. Spøesmålet er om dette enkelt lar seg gjennomføre med en standard eksempelvis 52 tommer full-HD-TV. Vi har tenkt å få låne en noe mindre, full-HD TV av lokal forhandler for å prøve ut, men jeg tenkte i første omgang å forhøre meg her om hvilke problemer vi kan møte på. Har en mistanke om at dette med 1:1 pixelmapping er et sentralt punkt i problemstillingen- vil f.eks. pixlene dras ut i den ene retningen? 16/9 "krasjer" jo med 4/3- er det mulig å løse dette med å legge sorte felt øverst og nederst på LCD-TV'en?
For ordens skyld- røntgenbildene som skal vises er stort sett sort/hvitt. Ingen filmer, men av og til scroller vi gjennom en stabel av stillbilder. Ingen lyd.
På forhånd takk for konstruktive bidrag.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/10/2007 10:58:09 PM #2 av 6
Postet av: Kolkri
Prøver igjen.
Ser at det ble en lang historie om noe som koker ned til følgende:
Hva skjer når jeg sender et 1600 x 1200 (portrett) signal (via DVI eller VGA) til en 52 tommer LCD-TV (med 1080p oppløsning) som står på høykant? Vesentlig stillbilder, ikke film. Forutsetter at tv'en støtter 1:1 pixelmapping, som jeg nå har forstått er vesentlig i denne sammenheng.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/11/2007 12:54:19 PM #3 av 6
Postet av: Rikky
Med 1:1 pixelmapping vil et slik bilde få sorte striper på to sider, mens de to andre sidene vil bli kuttet litt. Merk at selv om en TV støtter 1:1 pixelmapping er det ikke dermed sagt at den gjør det på alle oppløsninger, sjekk dette før evt kjøp.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/12/2007 10:22:22 PM #4 av 6
Postet av: Kolkri
Takk skal du ha. Er jo egentlig ganske innlysende når jeg tenker meg om.
De sorte stripene kan vi leve med, men ikke at bildet kuttes i den andre retningen. Så vi må finne en annen løsning.
Alternativt fortsetter vi med projektorer (må uansett skifte siden den ene er havarert), men vi trenger da projektorer som på en enkel måte kan settes opp i portrett. Noen forslag? (ser at dette blir feil topic, men prøver likevel).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/13/2007 5:44:01 AM #5 av 6
Postet av: Rikky
Hvordan gjør dere det med dagens projektorløsning?

Er disse bildene så detaljerte at man er avhengige av detaljer på pixelnivå og dermed 1:1 pixelmapping?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/13/2007 8:47:01 PM #6 av 6
Postet av: Kolkri
Ja og nei. Vi ønsker å presentere bildene for klinikerne i så høy oppløsning som mulig på veggen, men selve diagnostikken gjøres jo på skjermen ved arbeidsstasjonen. Grunnen til at jeg tenkte på 1:1 pixelmapping var at jeg trodde dette måtte til for å unnga at pixlene dras ut i en av retningene.
Vi har nå 2 stk takopphengt Optoma 757 som projiserer på hvert sitt lerret ved siden av hverandre. Projektorene er for så vidt OK, men kan ikke takle høyere oppløsning enn 1280x1024 (som har vært et problem fordi vi samtidig ønsker å sende høyoppløst- 1600x1200/1200/1600 eller mer- til korresponderende skjerm), og som nevnt er den ene havarert. Vi synes også de er trege med å starte opp- bortimot et minutt på det verste (hørte fra noen at ASK 160/180 starter opp på et par sekunder, forstår ikke helt hvordan de får til dette).
Vi vurderer nå Ask 240, evt en litt heftigere Optoma enn de vi har.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar