Logo

PS3 som avspiller

Skriv et svar
3/21/2009 11:23:44 PM #1 av 15
Postet av: VingeFaan
Hei,

Jeg skal kjøpe nytt hjemmekinoanlegg, type kompakt. Har en PS3 og Pioneer LX5090 fra før, og har derfor vært av den oppfatning at jeg ikke trenger noen avspiller og slikt sett forsåvidt irritert meg litt at jeg i det fleste tilfeller må kjøpe med avspiller i komptaktanlegg, men dette er vel logisk antar jeg og uansett ikke grunnen til denne posten.

Var på Elnor i Oslo i dag og så på LX03 og LX01. Sistenevnte koster det samme for den gamle versjonen og den nye med Blue Ray (!!!), og prisen er 25k så litt over hva jeg håper å bruke. LX03 uten BR koster 7k, med koster den 16k. Han på Elnor maste fælt om at BR-spilleren som var med spiller mye bedre enn PS3, men er det verdt 9k ekstra tenker jeg? Må si jeg er meget skeptisk til det. Et argument er jo såklart at jeg har lagt mye penger i TV, og da må jeg ha kilder som lever opp til dette.

Litt rotete innlegg, men har noen innspill?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/21/2009 11:40:48 PM #2 av 15
Postet av: Torja
Hvorfor ikke komponere sammen ditt eget anlegg? Høytalere finner du her:
http://www.surround.no/
En god receiver er f.eks disse:
http://www.lsound.no/index.php?side=web ... bgroup=744

Du kan lese her om hva du trenger å se etter:
viewtopic.php?f=30&t=10936
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/22/2009 5:41:14 AM #3 av 15
Postet av: Jerome
Helt enig med Torja her !

Kjøp løse komponenter med bra kvalitet fremfor en alt-i-ett pakke som skal koste deg mye og blir vanskelig å oppgradere.
Crown | Klipsch | SVS | Yamaha | Sony
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/22/2009 2:51:17 PM #4 av 15
Postet av: VingeFaan
Takk for innspill. Jeg kan si mine argumenter for å kjøpe kompaktanlegg.

1. Størrelse. Jeg ønsker små høyttalere, størrelse BOSE og anlegg nevnt tidligere. Jeg solgte unna et Proson-anlegg når jeg flyttet fra Trondheim til Oslo av denne grunn. Min oppfatning er at jeg ikke får så små høyttalere om jeg kjører komponent.

2. Stil. Med årene har jeg blitt mer opptatt av at det skal se bra ut, dette henger jo sammen med størrelse. Prosonanlegget som jeg hadde var stort og kult å ha når jeg var student, men jeg vil ikke lenger bruke plass på dette i leiligheten. LX01/03-anleggene kommer jo i samme stil som TVen min også.

For å nevne bruksområder, så er det hovedsaklig TV og film, samt noe musikk. Så TV/film er det klart viktigste samt å kunne trøkke på med noe festmusikk i ny og ne. Men sitter sjelden/aldri og lytter til krevende musikk og ut fra dette bedømmer kvaliteten på anlegget.

Edit: Denne pakken jeg solgte unna: http://www.surround.no/product/424671/_ ... _sort.html
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/22/2009 4:04:08 PM #5 av 15
Postet av: orso
Det finnes muligheter med separate komponenter selv om du ønsker mindre høyttalere. KEF har en pakke som har fått gode tester og som jeg selv ble meget imponert over. Virker som meget gode elementer i disse høyttalerne.
http://www.lydogbilde.no/test-kef-kht-3 ... 2.lbt.html
http://www.lydogbilde.no/test-kef-kht30 ... 2.lbt.html

Jeg har sett flere Expert butikker selge KEFene, men her en en nettbutikk som ha de:
http://www.elgiganten.no/PartDetail.asp ... 1;r:kelkoo

Da trenger du en surround receiver i tillegg. Hvilke som passer best, tør jeg ikke uttale med om. Men man går sjelden feil med Yamaha. Gir mye for pengene og har en lydsignatur som passer de flestes smak og høyttalere. Du finner mange gode bruktkjøp av receivere.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/22/2009 4:13:30 PM #6 av 15
Postet av: VingeFaan
Knalltips, tusen takk. Muligens litt stiv pris, blir raskt 20k med alt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/22/2009 4:23:09 PM #7 av 15
Postet av: orso
Det blir fort 20k, men denne pakken gir nok en helt annen lydkvalitet enn mange andre alt i ett små høyttaler pakker du finner rundt om i butikker. At den har vunnet EISA, er et kvalitetsstempel. Du kan som sagt spare noe ved å kjøpe en brukt receiver. Enkelte folk skifter jo receivere som underbukser, men kjøp deg en som takler de nye HD audio formatene.

Enda mer lyd for pengene hadde du nok fått med denne pakken:
http://www.surround.no/product/467203/_ ... e_5.2.html
Men den blir for stor regner jeg med og krever muligens enda kraftigere receiver.

Lykke til og husk og gi en tilbakemelding med hva du ender opp med.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/22/2009 4:27:11 PM #8 av 15
Postet av: VingeFaan
Ja har sett på den pakken der, virker litt for stort for meg.

En annen grunn til at jeg har villet gå for kompaktanlegg har vært at jeg ville ha det enkelt, slippe å lete etter matchende elementer i komponentløsninger og slikt. :)

Forresten, hva med det jeg egentlig spurte om? PS3 som Blue Ray-spiller? :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/22/2009 5:33:55 PM #9 av 15
Postet av: Kim René
Jeg kan ikke si jeg merker noen forskjell på PS3 og Sony S550/S350 iallefall. Begge er jo laget av Sony, så spørs om det ikke er mye likt der. Personlig hadde jeg holdt meg til PS3 og heller brukt pengene som er "til overs" på KHT3005. SINNSYKT rått anlegg. En som nevnte Expert-butikker, men Elkjøp fører de også (hvis du vil høre lyden). Ellers burde vel dedikerte hifi-butikker ha det utstilt også.
42PV70, QLN 604mkII, 602mkII, 601mkII. Velodyne CHT-10. Pioneer LX-51.
Infocus SP4800 =/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/22/2009 5:40:54 PM #10 av 15
"Kim René" skrev:Jeg kan ikke si jeg merker noen forskjell på PS3 og Sony S550/S350 iallefall.


Enig i det Kim Rene sier her, har selv både PS3 og S350. S350 er noe bedre på DVD og er mer stillegående. Ellers ville jeg beholdt PS3 inntill videre om økonomien er stram. Bruk pengene heller på Kef-settet.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/22/2009 5:58:22 PM #11 av 15
Postet av: VingeFaan
Godt å høre :-)

Bør få meg en demonstrasjon av KEF-anlegget da antar jeg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/8/2009 11:15:44 PM #12 av 15
Postet av: Runem
Jeg har KEF 3005 settet satt opp sammen med Yamaha 663.
Først hadde jeg PS3 som billedkilde og var svært fornøyd men leste meg blind på tester og begynte å irritere meg over viftesuset fra PS3 en og ville ha bitstream lyd fra filmene med HD lyd og tro til med Denon 1800 bd spilleren til 5000 i januar og pensjonerte PS3 til kjellerstueanlegget

Igår og idag har jeg hatt fri fra barn og samboer og satt spillerne opp i parallel og testet de mot hverandre.
jeg trodde det skulle bli lett match for Denon spilleren
På min 3 år gamle JVC 37 tommer som kun er HD ready ser jeg faktisk ingen forskjell fra sofaen på hverken Bluray eller DVD.
Går jeg nært innbiller jeg meg en liten forskjell i form av mer "riktig" bilde fra Denonen på DVD uten at jeg kan si hva som egentlig er forskjellen.
Lyden fra Cder blir også litt anderledes (over HDMI kabel), Litt åpnere og større med Denonen men mer behagelig fra PS3en.Konklusjonen min ble at bortsett fra at PS3en suser endel mer men til gjengjeld er raskere så er det ingen praktisk forskjell fra sofakroken på en HDready TV. Lyden på Bluray filmer er en anelse mer detaljert fra Denonen innbiller jeg meg men ikke noe jeg ville lagt merke til uten hard nilytting i parallell oppsettet. HDLyden fra PS3 via PCM holder i massevis. Det viktigste er bedringen fra vanlig dolby digital
Så jeg skulle nok heller brukt pengene på en større Full HD skjerm enn å bruke dem på en "bedre" Bluray enn PS3
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/9/2009 7:43:39 AM #13 av 15
Postet av: orso
Hehe. Full HD skjerm på sitteavstanden du har ville du heller ikke sett forskjell på.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/9/2009 12:08:26 PM #14 av 15
Postet av: Runem
Nei det begynner å gå opp for meg at de finere forskjellene Hjemmekino og lignende blader finner på Bluray spillere er helt marginale og uten praktisk betydning i hverdagen.
Det er klart en 50" Kuro gir en bedre filmopplevelse enn gammel 37 " LCD og et KEF 3005 gir bedre lyd enn et kompaktanlegg til 3000 men man må ikke lese seg blind og døv på detaljer i testene.

Det jeg savner er tester der utstyr settes opp "blindet" for amatører og så sjekker man om amatøren klarer å se noe forskjell i bildet fra de forskjellige spillerne eller skjermene eller høre forskjell på høyttalerne. Det hadde gitt en test et snev av objektivitet.

Melder meg frivillig til å være med på slike tester :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/9/2009 5:00:04 PM #15 av 15
Postet av: Rune
"Runem" skrev:Nei det begynner å gå opp for meg at de finere forskjellene Hjemmekino og lignende blader finner på Bluray spillere er helt marginale og uten praktisk betydning i hverdagen.


Hvis du leser Norges største Blu-Ray spiller test så konkluderer også Hjemmekino med at det ikke er noen forskjeller på Blu-Ray bildet mellom PS3 og de andre spillerene.
http://www.hjemmekino.no/insider/archiv ... 2008&no=11
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar