Logo

Projektor og Lerret

Skriv et svar
5/23/2010 9:15:24 PM #1 av 4
Postet av: Hebbelille01
hei jeg er ganske fersk og har ikke al verdens kunskap om alt dette og fant ikke noe bedere sted og poste dette.

jeg skal nå gå til innkjøp av projetor og Lerret, og klarer ikke helt og finne ut hva jeg skal gå får.

har sett på følgene projektorer.

BENQ W5000 DLP-projektor Full-HD VS/ BENQ MP782ST DLP-projektor WXGA 2500 ANSI denne er 3D ready.

og så har jeg lurt lit på Lerret, der er det jo mye og velge i. eneste jeg vet er at det blir et ramme Lerret men vilke format skal jeg velge? hva er å anbefale av 16:9 eller 2.35:1 blir i str 100" - 129" alt etter vilke format jeg velger.

men vet ikke om jeg er helt med på den 3D bølgen enda, er det noe jeg abselut bør tenke på når jeg nå skal bygge hjemmekino? tenker liksom lit på at det ikke er helt kommet på markedde enda og lurt og avente lit med det.


Håper noen kan komme med sine synspunkter og erfaringer om både lerret og projektor osv.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
5/25/2010 9:53:17 AM #2 av 4
Postet av: Torja
Dette med 3D prosjektor, vær klar over at dette kun gjelder spill, ikke de nye 3D filmene på BD, nei :evil:
3D på prosjektor er ennå litt inn i framtiden. Den BenQ 5000 du viser til først skal være et trygt første gangs PJ kjøp. Anbefaler 16:9 i første omgang når det gjelder lerret. 2,35:1 krever en anamorfisk linse som gjerne koster like mye som prosjektoren. Har du ikke full lyskontroll i rommet(total blending for dagslys, sorte vegger og tak) så anbefaler de fleste et grått lerret.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
5/25/2010 3:44:44 PM #3 av 4
Postet av: Hebbelille01
Takker for infoen torja.

men da blir det et 16:9 lerret og trolig en BenQ 5000 første gangs PJ, men om jeg skulle tatt stege videre ka vil da være en
anbefalig av en PJ?

har også sett på en del lerret etter jeg postet den første posten her, og har da set at noen anbefaler buet lerret istede for et flatt, dette får og få mere av den kino følelsen, og at bilde vil bli mer lys sterkt hele veien ut til kanten, dette på grunn av at linsa også er buet og at kaste lengden blir ca lik hele veien både på mdten og på kantene.

Er det også noe jeg bør tenke på?

så har du da noen lerret som har Lydtransparente duker, dette gjør det bedere med at du da kan ha senter og L/R høytaller bak lerret og vil da får en bedere filmopplevelse og mere riktig lud, med at lyden da kommer fra bilde og ikke over, under eller ved sidenav.

men grå lerret til rom som ikke er helt lys tette og helt hvite til rom som er helt mørke?

dette er kansje en del smak og behag, men greit og forhøre seg før man har byget og det er forseint og snu.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
5/25/2010 4:52:48 PM #4 av 4
Postet av: Torja
Ikke gjør det for komplisert, tro meg, når jeg første gangen opplevde min første film på stort lerret i min egen stue var haka nede i kjelleren..
Det var rett og slett lekkert, og siden har jeg ikke sett meg tilbake. Film hører hjemme på det store lerretet.

Skulle jeg valgt en ny prosjektor i dag kommer man ikke utenom Sony sin VPL-HW15 http://avforum.no/forum/dybdetester-produkttester-artikler-video/92510-dybdetest-sony-vpl-hw15.html
Man kan også vurdere epson tw5500 http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10508275;c:100468
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar