Logo

Problemer med yamaha rx-v465

Skriv et svar
12/5/2011 8:53:54 PM #1 av 9
Postet av: Esbandos
Hei.. Er rimelig fersk innen hjemmekino, men har da litt over gjennomsnittet peiling på diverse..
Men ang dette problemet er jeg helt satt ut.. Skjønner ingenting..

Problemet er som følger:

Når jeg spiller musikk, gjerne ofte på fest, da går det ofte i høyere volum, og når jeg spiller høyt, kan jeg gjerne spille slik på samme volum og samme sang i en halvtime, (tiden varierer), før forsterkeren slår seg av..
Har hatt dette problemet helt siden jeg kjøpte forsterkeren, og har nå byttet frontsett til noe med litt mer kraft (Dali 909), men den slår seg av på samme volumnivå som på det forrige frontsettet jeg hadde som var mye mindre.. (Yamaha NS-555)..

Har prøvd med YPAO høyttalerkalibrering uten hell..

Sendte forsterkeren inn til rep. via garantien, og fikk den tilbake med melding om at jeg måtte sjekke impedansen (ohm) på høytalerene, og at det var samme innstilling på forsterkeren??

Er jo da ikke så mye å justere på forsterkeren igrunn, annet enn EQ, men det går jo mer på øret som hører det, og ikke at forsterkeren skal slå seg av..
Er ingen "ulyder" i form av vrenging etc i høytalerene før den skrur seg av..

Noen som kan hjelpe meg???
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/6/2011 10:19:38 PM #2 av 9
Postet av: Esbandos
bump...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/6/2011 11:57:44 PM #3 av 9
Postet av: Torja
Du trenger en effekt forsterker..
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/7/2011 2:34:00 PM #4 av 9
Postet av: Esbandos
Selv på de små yamaha høytalerene??
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/8/2011 7:12:27 PM #5 av 9
Postet av: Runner
på alle Yamaha er det en meny som man kan gå inn i ved og slå av forsterkeren med "master" bryteren. Så holdes en bestemt knapp inne (på min forsterker er det "straight effekt", men du trykker inn igjen master strømbryteren. Der inne kan du justere impedansen, i forhold til det høyttalerne dine oppgir. Sjekk brukermanualen din for korrekt knappe kombo.
Mvh Rune
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/8/2011 7:14:18 PM #6 av 9
Postet av: Torja
Det var ikke for å være ubehagelig, bare et vennlig forslag. :D
Yamaha v465 er en billig og enkel receiver. Den har ikke mye krefter. Noe måtte jo bli spart inn på i forhold til de dyrere modellene. Ja, jeg vet på papiret det skal avgi så, så mye watt. Dette kan du trygt ta med en klype salt eller to. Denne receiveren evner ikke å spille høyt, når jeg tenker meg om har den muligens ikke pre-out en gang, my bad, beklager den.
Den skal kobles med en subwoofer. En du like gjerne kan dele høyt. Minst ved 80 Hz, foreslår så høyt som 100 Hz. Da vil den aktive subben fikse de dype basstonene under dette og receiveren har mer krefter til resten.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/9/2011 5:24:40 PM #7 av 9
Postet av: Esbandos
"Runner" skrev:på alle Yamaha er det en meny som man kan gå inn i ved og slå av forsterkeren med "master" bryteren. Så holdes en bestemt knapp inne (på min forsterker er det "straight effekt", men du trykker inn igjen master strømbryteren. Der inne kan du justere impedansen, i forhold til det høyttalerne dine oppgir. Sjekk brukermanualen din for korrekt knappe kombo.


Dette funka ikke for meg. Har googla etter det du sier, men ser ikke ut for at dette er et alternativ på min forsterker. :\
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/9/2011 5:27:10 PM #8 av 9
Postet av: Esbandos
"Torja" skrev:Det var ikke for å være ubehagelig, bare et vennlig forslag. :D
Yamaha v465 er en billig og enkel receiver. Den har ikke mye krefter. Noe måtte jo bli spart inn på i forhold til de dyrere modellene. Ja, jeg vet på papiret det skal avgi så, så mye watt. Dette kan du trygt ta med en klype salt eller to. Denne receiveren evner ikke å spille høyt, når jeg tenker meg om har den muligens ikke pre-out en gang, my bad, beklager den.
Den skal kobles med en subwoofer. En du like gjerne kan dele høyt. Minst ved 80 Hz, foreslår så høyt som 100 Hz. Da vil den aktive subben fikse de dype basstonene under dette og receiveren har mer krefter til resten.



Jeg har en sub som jeg spiller med, men synes den gir for lite lyd fra seg i forhold til lydnivået på diskantene.. Er innstilt på ca 100hz.
Jeg har pre-out ja.. Eller Audio Out som det så fint står.. Funker vel fint å koble en effektforsterker til denne utgangen??
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12/11/2011 10:41:45 AM #9 av 9
Postet av: Torja
Jeg beklager men du må nok lese manualen nøyere. På side 16 står det i den engelske manualen at Audio-Out skal brukes for å sende et lyd signal til en tv, CD-spiller eller annen form for ekstern apparat med forforsterker(ikke til en effekt forsterker). Det er Pre Out som kan sendes til ekstern effekt forsterker(se side 11). Der kan det kun kobles til en subwoofer og ekstern effekt forsterker til to ekstra bakkanaler. Du kan altså bygge receiveren din ut til en 7.1 receiver. Hvis subben gir for lite lyd ut i fra seg er dette bl.a. et rom-kalibreringsproblem. Prøv å flytt subben litt rundt om og juster face og nivå. Om du har slike muligheter. Juster evt nivå i receiveren(prøv her først før du justerer nivå på selve subben). En god ide er å spille musikk med mye bass i og få en kompis til å justere fasen mens du sitter og lytter i sweet spoten. Beste er med en lydtrykksmåler og test toner.
Lykke til med prøving og feiling. :mrgreen:

I verste fall er subben din for liten/enkel?
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar