Logo

Plasma tv, hvor bra er de egentlig ?

Skriv et svar
11/29/2004 2:26:14 PM #1 av 5
Postet av: Jon H
Må vel først si at jeg har veldig liten greie på flat tv`er. Så til spørsmålet ; Hvor bra er egentlig slike tv`er sammenlignet med gode CRT tv`er og sammenlignet med bildet fra en god projektor på riktig lerret i et mørkt rom? Har jo skjønt at en slik bildekilde har sine fordeler ved at den tar opp liten plass, kan henges på veggen, fungerer i et opplyst rom i motsetning til hjemmekinoprojektorer osv. men må si at de flat tv`ene jeg har sett så langt ikke på langtnær er verdige som f.eks bildekilde i en hjemmekino. (Dette har vel stort sett vært litt eldre typer) Så hvor bra er bildet på f.eks en billig 20.000 kroners og en mere påkostet 40-50.000 kroner flatskjerm, gjerne sammenlignet opp i mot en topp CRT tv ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11/29/2004 3:41:00 PM #2 av 5
Postet av: Rune
Det vil alltid være litt problematisk å sammenligne CRT TV og Plasma TV. Spesielt grunnet at utvalget av CRT apparater i samme størrelse er forsvinnende liten.

Mange kommenterer f.eks at plasma har så kornet bilde på TV titting. Dette kommer i stor grad av at man har så mye større bilde enn på vanlig TV og ikke pga av teknologien. Men det som er klart er at tradisjonelle apparater har betraktelig bedre fargegjengivels en Plasma apparater. Geometri vil alltid være bedre på plasma. Hvis man sammenligner en 36" CRT og 32" plasma (omtrent samme størrelse) så vil nok de fleste si at CRT er best.

I forhold til en god projektor i et mørkt rom med et godt lerrett, vil bildet på projektoren bli en del bedre.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/2/2005 10:49:44 PM #3 av 5
Postet av: NoFi
Her på jobb henger det noen Pioneer plasma tv'er de begynner vel å nærme seg et par år, og de er av den dyre sorten (80-100K). Kan si det samme om dem, de er 42" men du skal på noen meters avstand før du synes at korningen gir seg. På min 32" crt, så må man stikke trynet helt inn i skjermen for å se de rgb-strekene.

I tillegg så bruker plasma tv'er noe sinnsykt med strøm. Det går jo med en 400-500w på enkelte apparater. Det er jo 6 ggr. mer en crt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/3/2005 11:06:06 AM #4 av 5
Postet av: turbo1979
Ang strømforbruk på plasma; de gir en del varme fra seg, så da må vel det trekkes av regningen for oppvarming av huset :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/3/2005 7:02:04 PM #5 av 5
Postet av: Trond B
Strømforbruket har stadig gått nedover. Pioneer PDP-435-HDE bruker ca. 335W (295W skjerm + 40W Media receiver). Men det er fortsatt et stykke igjen før de er nede på CRT-nivå (ihvertfall når det gjelder strømforbruk). Når det gjelder billedkvalitet, så tviler jeg på at en 43" CRT skjerm (hvis de hadde eksistert) hadde hatt noe bedre bilde. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar