Logo

paralellkobling/seriekobling

Skriv et svar
3/29/2005 9:16:14 PM #1 av 4
Postet av: pnerbye
Noen som har noen linker til info om hva slags lyd jeg kan forvente hvis jeg paralellkobler eller seriekobler høyttalere?

Har hørt at variasjonene i impedansen kan gi merkelige resultater ved slike koblinger og at lyden kan oppføre seg uforutsigbart. Noen som kjenner til dette?
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/31/2005 2:19:18 PM #2 av 4
Postet av: pnerbye
Etter å ha undersøkt litt her og der er jeg kommet til at paralellkobling kan bli litt for belastende på forsterker. Ved seriekobling blir forsterkeren litt svak.

Ved å heller bruke pre-out på senter, y-ledd og 2 monoblokker får jeg kapasitet til overs i de andre kanalene samtidig som jeg forer 2 sentere med tilstrekkelig kraft.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
3/31/2005 4:40:31 PM #3 av 4
Postet av: Typhoon7
"pnerbye" skrev:Ved å heller bruke pre-out på senter, y-ledd og 2 monoblokker får jeg kapasitet til overs i de andre kanalene samtidig som jeg forer 2 sentere med tilstrekkelig kraft.


Høres fornuftig ut :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
4/5/2005 7:42:38 PM #4 av 4
Postet av: Lassesen
Halverer du impedansen ved paralellkopling vil forsterkeren også halvere sin dempefaktor. Dette er evnen til forsterkeren å holde kontroll på elementet. Blir det for lav impedans mister forsterker rett og slett kontroll.

Er det flere høyttalere inne i bildet? Hva slags utstyr?
Hvis det er to par som skal koples til en to-kanals forsterker, så går det som regel greit å paralellkople men vær obs, hvis høyttalerene er 4ohm (dette er den nominelle impedans ved 1000Hz) og paralellkoples til 2ohm, vil også dette bli lavere ved lavere frekvenser, kanskje t.o.m under 1ohm!!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar