Logo

PAL og NTSC kompatibel eller.......?

Skriv et svar
1/10/2005 12:50:42 PM #1 av 7
Postet av: sigurdlk
Hei!

Jeg er for tiden på jakt etter ny TV og oppdaget raskt mine begrensninger når det gjelder jungelen av ord og uttrykk. Prismessig har jeg ikke mulighet til å 'kline til' akkurat nå, så jeg ser etter en rimelig 32'' WS i prisklasse 5-7.000 kr.

Rent konkret har jeg støtt på problemstillingen om TV'er støtter NTSC eller ikke. Jeg har en sonefri DVD-opptaker (Philips) og ønsker således å kunne se Sone 1 DVD-filmer på den TV'en jeg kjøper. Jeg lurer derfor på om TV'en jeg kjøper må støtte NTSC? Eller er ikke dette en relevant problemstilling i det hele tatt? (Her er jeg som dere sikkert skjønner helt grønn.....)

Jeg tar også gjerne imot tips om gode TV'er i prisklassen som nevnt ovenfor!

På forhånd takk!

:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/10/2005 12:59:26 PM #2 av 7
Postet av: arntos
Om jeg ikke tar helt feil, så tror jeg at 99.9% av 32" som selges i dag vil kunne vise sone 1 film fra sonefri dvd spiller. Har vært borti mye rart av Tv er men ingen som ikke har støttet sone 1 filmer fra sonefri dvd spiller. Så det trenger du ikke være bekymret for.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/10/2005 1:11:48 PM #3 av 7
Postet av: Rune
Som arntos sier så er 99.2% av alle apparater som selges kompatibelt med NTSC. Dette gjelder iallfall alle widescreen apparater. Hvis du går på en 14" eller 21" så er det færre som har støtte.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/10/2005 1:21:18 PM #4 av 7
Postet av: flabbe
Hei!

Dette har faktisk jeg også lurt på, i og med at jeg vurderer å kjøpe en 32" som nå selges på Elkjøp. Dette er Philips 32PW8609. I produktspekken står det at den støtter PAL og SECAM mem ikke NTSC, noe som de fleste andre modellene jeg har sammenlignet med gjør. Dette gjør meg usikker.

Hilsen en noe forvirret kar

:lol:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/10/2005 1:47:40 PM #5 av 7
Postet av: Rune
Grunnen til at det står PAL og SECAM er at tuneren til TV'n støtter dette systemet. Men via SCART så støtter den den NTSC.

DVS at hvis du tok med deg TV'n til USA, koblet til en bordantenne så vil den ikke virke.

Hvis du ser i følgende PDF fil så bekreftes det :
http://www.dealersupport.se/imagebank/pdf/1108.pdf
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/10/2005 2:44:44 PM #6 av 7
Postet av: sigurdlk
Tusen takk for nyttige svar så langt! :idea:

Jeg har faktisk også merket meg Philips 32PW8609 på Elkjøp. Jeg ser at dette er en 100 HZ tv og mener jeg har hørt at man må et stykke opp i pris før en 100 HZ tv skal bli bedre enn en 50 HZ. Lurer derfor på om man vil komme bedre ut av det ved å kjøpe f.eks. Philips 32PW6518 (som koster 2.000 kr mer og ifølge Elkjøp sine sider er 50 HZ)? Jeg bruker nok TV'en fortsatt mer til 'vanlige programmer' fremfor DVD, selv om sistnevnte er økende.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
1/10/2005 2:51:28 PM #7 av 7
Postet av: Rune
32PW6518 vil gi et bedre og skarpere bilde. Du slipper også etterslep.

Personlig så foretrekker jeg 100Hz nesten uansett siden jeg misliker flimmer, men når det gjelder 8609 så er den ikke flimmerfri da den flimrer velig mye med horionstale striper.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar