Logo

Optoma EP-739 For høy lysstyrke?

Skriv et svar
7/21/2006 6:34:50 PM #1 av 14
Postet av: elsatani
Heisan Godtfolk :)

Jeg har bestilt meg en slik en:

http://www.idmusikk.no/index.php?main_p ... cts_id=720

Men etter å ha lest her:

http://www.hjemmekino.no/guide/projektortips.asp

Lysstyrke
Lysstyrken til en projektor har betyning for hvor lyst det kan være i rommet for at bildet blir for dårlig. I et rom med god lysskontroll hvor man har mulighet til å begrense alt annet lys er det optimale lyssnivået på ca 700 ansi lumen, men opp til 1000 går bra. Blir lysstyrken over dette blir lysstyrken for kraftig slik at bildet får dårlig kontrastnivå.


Så lurer jeg på om denne er SVÆRT lite egnet til hjemmekino? Pga den har en lysstyrke på 2500 ansi lumen...

Mulig det er jeg som har vært litt teit nå. Er det kanskje soleklart at man kan stille ned lysstyrken?

edit: Jeg begynner å lure på om en "billig" projector av denne typen kanskje blir ett dårlig kjøp pga regnbueeffekten...

Ikke enkelt dette!


Tips mottas med stor takk! Og hvordan tror dere denne er?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/21/2006 8:32:26 PM #2 av 14
Postet av: arntos
Til hjemmekino hadde ihvertfall jeg kjøpt en projektor med 16:9 oppløsning. Der er det vel 1280*720 som er det vanligste i dag. Den du har bestilt ser mer ut som en data framviser mtp 4:3 oppløsning og høy lysstyrke.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/21/2006 10:12:21 PM #3 av 14
Postet av: elsatani
Ble litt spontant kjøp pga grei pris. Tror dere det blir ubrukelig å bruke i en liten hybel?

Den blir 95% bare brukt til film, men det er vel bare å kjøre det ut i 16'9 format og heller blåse opp bildet? Så blir det jo så stort man vil ha det... Eller?

Optoma EP-739

Dette er en vinner når det gjelder lysstyrke og pris. EP-739H har DLP teknologi, er HD-ready, meget stillegående, lang levetid på pæra (5000 timer). Dette er en projektor som dekker de fleste behov og er et glimrende valg i de fleste situsjoner. Vi leverer også alle typer braketter og fester for montering til denne modellen. Her får du mye for pengene.



True 1024 x 768 XGA resolution

Bright 2500 lumens rating

Superior 2000:1 contrast ratio

Amazing 5000 Lamp Hours

Fully HDTV compatible with DVI w/HDCP

5 Preset Mode: PC, Game, Movie, sRGB, User



Mer info om den står om dere går inn på linken øverst, og velger prosjektorer, og trykker på den som står i emnefeltet..

Edit: Må bare presisere at jeg ikke er ute etter noe hightech-overkill-greier, bare noe som en vanlig dødlig finner brukbart ;)

Edit2: ny link, det som står der lover jo bra: http://www.jbs.as/visartikkel.asp?art=112
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/22/2006 7:01:23 AM #4 av 14
Postet av: Torja
PJ som har så høyt lysutbytte pleier å være framvisere for kontorer, møterom og konferanser. Ikke noe for hjemmekinoen. Bildet blir for lysterkt. Svart blir grått og lite dybde i bildet. Gir et utvasket bilde. Ville heller tenkt LCD PJ, hvis pris er viktig. Mer bruker venlig og ekte 16:9. Er du ikke følsom for RGB flimmer foreslår jeg LG AN110 DLP.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/22/2006 8:36:56 AM #5 av 14
Postet av: arntos
Ta en titt på http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=316633 Z4 fra sanyo skal være en meget god projektor med ekte 16:9 oppløsning. Og til en laveren pris en den du har oppgitt koster.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/22/2006 11:48:03 AM #6 av 14
Postet av: elsatani
Okai. Takker for tips da!

Selger påsto at man kunne stille ned lysstyrken, men det blir vel ikke det samme å bare stille ned brightness..

Menmen, får se hvordan det funker og får prøve å returnere den/selge den om det ikke svarer opp til forventningene da :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/27/2006 8:25:49 PM #7 av 14
Postet av: elsatani
Nå er ikke jeg kresen, så må si at prosjektoren svarte opp til forventningene :D Jeg har det ikke helt mørkt i rommet, så jeg syns det fungerer over all forventning å se film... Nå legger jeg litt merke til den regnbueeffekten, så får se hvordan det blir å irritere meg da.. (men hadde jeg ikke lest om det hadde jeg sikkert ikke tenkt over det heller)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/28/2006 1:48:28 AM #8 av 14
Postet av: Torja
Lykke til med ny PJ, 42" flatskjerm blir bare så liten i forhold til et projektorbilde. :D
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/28/2006 8:18:05 PM #9 av 14
Postet av: Erik N
Jeg tror du har gjort et kjempevalg. Har selv en EP731 som jeg kjøpte for 2 år siden. Problemet nå er at jeg må skifte pære ( levetid 2000 timer), og det er ikke billig. At EP739 har pære med 5000 timers levetid er et absolutt pluss.
Apropos format. Jeg ser at EP739 kan lese både 4:3 og 16:9 format. Det er absolutt en fordel. Jeg har et lerret som er 160 cm bredt. Når jeg ser vanlig TV format, utnytter jeg hele bredden, dvs bildet blir på ca 100". Husk at hjemme er det som regel bredden som er begrensningen. Jeg antar det ikke er mulig om prosjektoren bare er i 16:9 format. At vanlig TV bilde da vises med begrenset bredde, og dermed redusert størrelse
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/28/2006 9:38:39 PM #10 av 14
Postet av: elsatani
Jeg har ikke satt meg helt inn i 4:3 16:9 visning, så den står på 4:3 nå og det virker som det er det som gir korrekt bilde. Med 16:9 så blir en widescreenfilm veldig strekt? Men det er sikkert mye jeg ikke har satt meg inn i enda...

Det med levetiden på pæren var absolutt avgjørende for valget, for jeg ser jo at timene ryr fort på ;)

Forresten, hva koster en ny pære til denne prosjektoren?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/28/2006 11:36:38 PM #11 av 14
Postet av: Erik N
Jeg holder på med å sjekke nå. Prisen ligger på ca 3800,- for en pære som varer ca 2000 timer.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/29/2006 6:09:18 AM #12 av 14
Postet av: Rune
Nå er denne projektoren en 4:3 projektor og det er nok det største ankepunktet for meg ved å velge denne. (Siden "alt" av DVD er 16:9, og mer og mer av TV sendingene er 16:9 (fra 16.9 er vel storst sett alt av NRK 16:9))


DVS at ved 16:9 vil man bare benytte deler av projektorens oppløsning akkurat som på gamle TV apparater. Man vil bruke 1024 x 576 pixler av denne.

Hensikten med 16:9 instillningen på projektoren er for å presse sammen 16:9 tilpasset materiale til 4:3 oppløsning. Hvis du setter DVD spilleren til 16:9 TV/projektor(selv om du ikke har det) vil DVD spilleren sende ut et strekt bilde som her slik at resultatet på skjermen blir slik:



Når man trykker sammen bildet med 16:9 funksjon blir det normalt.



Men det er faktisk en fordel å gjøre dette siden projektoren da får full oppløsning av DVD å jobbe med. (576 linjer)


Ved 4:3 bilde vil man få for høyt bilde hvis man har kjøpt 16:9 lerret.

Her står det mer om 16:9 optimalisering
http://www.hjemmekino.no/guide/anamorph.asp
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/29/2006 3:58:04 PM #13 av 14
Postet av: Erik N
Slik som jeg ser det, er det kun de svarte feltene som er "problemet". På en vanlig TV boks, ja da forstår jeg. Jeg har imidlertid prosjektoren i en kjellerstue hvor jeg kan blende ned lyset og da synes ikke disse feltene på lerretet i det hele tatt. Ved vanlig TV format utnytter jeg hele bredden og det blir virkelig storskjerm, 1,60 m x 1,20 m. Derfor mener jeg man bør tenke annerledes ved valg av prosjektor enn ved valg av TV.
Og hva med vanlig TV format på wide screen TV? Jeg ser nok av TV'er i butikkene hvor bilde er strekt i lengen for å fylle ut skjermen.
Jeg forstår jo det ikke er stuerent å snakke 4:3 format i dag, det blir liksom så håpløst gammeldags. For meg var imidlertid valget genialt. Vurderte å bytte til 2,4 meter lerret for å se fotball VW i størrelse 2,40 x 1,80, men rommet er ikke lenger enn 5,5 meter og da måtte jeg i tilfelle snu på hodet fo å følge ballen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/31/2006 10:55:06 PM #14 av 14
Postet av: elsatani
Jeg må si meg enig i ditt syn på denne saken! Jeg ser heller ikke det helt store problemet i de sorte stripene som blir ved å sende widescreenfilm på 4:3 formats prosjektor. Saken er selvfølgelig, som du sier, en helt annen på en vanlig TV siden man da mister mye av størrelsen på bildet..

Men nå er jeg i den situasjonen at jeg bruker ikke denne som en ren konofremviser hvor det bare blir vist DVD-filmer.. Det meste av tv-serier og generelt alt av video fra nettet er nettop i 4:3 format.. enda ;)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar