"kamelon" skrev:Det som jeg ikke forstår noenting av er hvorfor div fabrikat opererer med en oppløsning på 1366 x 768 mens andre kjører 1024(??)x768?
Du er ikke den første som har lurt på dette. En mulig grunn som har blitt nevnt ofte er en enklere overgang fra PC-oppløsninger. 1024*768 er jo som kjent en vanlig PC-oppløsning, og 1366*768 er muligens en utvidelse av denne.
Hvilke fordeler/ulemper(hvor blir pikslene av??) oppnår man med dette når "standarden" har blitt 1080x720?
Det er ikke noen fordeler med f.eks. 1366*768 kontra 1280*720 bortsett fra at oppløsningen er høyere, og vil kunne vise et mer detaljert bilde med høyoppløst kildemateriale. Det er ikke bare 720p som er aktuelt her hjemme, regn med å se 1080 også. HD DVD, Blu-ray og spillkonsoller gir f.eks 1080p nå.
Og hvordan vil isåfall et slikt tv med den oppløsningen reagere på 1920x1080?
En digital skjerm har en fast oppløsning, og med mindre oppløsningen på fra kilden matcher denne må bildet skaleres opp eller ned. Med en 1920*1080-TV må det meste skaleres opp, med en 1366*768-TV må alt skaleres opp eller ned ettersom det ikke finnes kildemateriale med denne oppløsningen. Alle skjermer i dag støtter HD Ready (det er en del av HD Ready-kravet), men ikke alle støtter 1080p inn, det kan jo være verdt å merke seg.
Hvilke oppløsninger kan vi virkelig forvente oss om en to års tid?
Jeg tror ikke du vil se paneloppløsninger på mer enn 1920*1080 i den nærmeste fremtiden.
Så over til digitalt bakkenett.Vil det ramme oss med parabol?Hvilke oppløsninger kan vi forvente oss der?
Parabol vil være et alternativ til bakkenettet slik det er i dag, selv om bakkenettet blir digitalt. I første omgang blir det SDTV på bakkenettet.
Og hva er egentlig mpeg2 og mpeg4?Er dette kun en overføringskodeks?Der mpeg4 takler hd og mpeg2 gjør ikke det?
MPEG2/4 er komprimeringsstandarder. MPEG2 er en gammel standard, den du finner på f.eks. DVD. Det digitale bakkenettet vil benytte en mer effektiv versjon av MPEG4.
Hvis dere føler at jeg skriver mye vissvass her, så kan jeg fortelle dere at salgslederen (han måtte tre inn da de ansatte ikke kunne svare) på SIBA jeg var hos garranterte meg at 1366x768 var en definert HD standard (han kunne ikke fortelle meg om det var i eller p.......)
Hah, nok et eksempel på at man skal ta det selgerne sier med en klype salt.
De TV-ene som har en oppløsning på 1024*768 (plasmaskjermer) er HD Ready fordi det kun stilles krav til vertikal oppløsning (720 linjer). 1024*768 er en 4:3-oppløsning, og har derfor fått avlange pixler for å passe på en 16:9-skjerm.
Det finnes flere modeller som støtter 1080p (kun LCD i folkelige prisklasser), f.eks Sharp XD1, Sony W2000/X2000 og Samsung F71.
Det ble mye snakk om oppløsning, og jeg tror kanskje det er litt lett å henge seg opp i disse tallene. En av de mest populære (og beste) TV-ene på dagens marked er Panasonics plasmaskjermer med en oppløsning på 1024*768. Det er relativt beskjedent i forhold til 1080-modellene, men bildekvaliteten er det ingenting å si på. Her får du mye TV for pengene.