Logo

Offisiell tråd Philips 37PF9830/ 42PF9830 (Full HDTV)

Skriv et svar
8/29/2005 6:22:22 PM #16 av 148
Postet av: Rune
På denne vil den vise med full oppløsning. Men den vil muligens gi noe overscan og dermed ikke perfekt pixelmatching.

Jeg antar at det fungerer siden den takler 1080i. (som er 1920 x 1080)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/29/2005 9:28:07 PM #17 av 148
Postet av: aavdst
"Rune" skrev:Hører rykter om at de har fått 37PF9830 på NSE i Oslo (http://www.nse.no)

Gjett om jeg skal opp ditt på mandag for å sjekke den ut.


Hei Rune. Mandagen er snart over :D Var du og så på denne? I såfall, hva synes du?

(Jeg er forøvrig nybegynner på dette forumet, men skal snart anskaffe meg min første flatskjerm, og er bl.a nysjerrig på denne nye Philips'en)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/29/2005 10:47:12 PM #18 av 148
Postet av: Rune
Joda, jeg var å kikket på denne i dag. Men grunnet dårlig utvalg av DVD filmer og slikt (utvalget av filmer var en gammel Die Hard Film) så skal jeg vente med å uttale meg til i morgen. Har tenkt å drasse med meg kalibrerings DVD og noen fimer bort dit i morgen. (tirsdag)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/30/2005 5:56:33 AM #19 av 148
Postet av: Ingeniør`n
"Rune" skrev:Joda, jeg var å kikket på denne i dag. Men grunnet dårlig utvalg av DVD filmer og slikt (utvalget av filmer var en gammel Die Hard Film) så skal jeg vente med å uttale meg til i morgen. Har tenkt å drasse med meg kalibrerings DVD og noen fimer bort dit i morgen. (tirsdag)


Hva er kalibrering DVD ? Noe man bruker for å stille inn skjermen optimalt ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/30/2005 8:35:10 AM #20 av 148
Postet av: aavdst
Hva kommer det av at 9830 (42") er billigere enn 9986 (42")? Trodde nyeste modellen alltid var dyrere enn forrige (altså fordi den er bedre)?

Er LCD bedre på 37" enn 42"? Vil det være noe forskjell på kontrast/sortnivå pga skjermstørrelsen? eller er disse to like kvalitetsmessig?

Ett spm til; NSE på Ryen, er dette en vanlig butikk som hvem som helst kan ta en tur til, eller er det Philips sin utstilling for detaljister?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/30/2005 8:41:17 AM #21 av 148
Postet av: Rune
For meg virket det som en helt vanlig butikk (med svært få kunder når jeg var der)

Grunnen til at den nye modellen er billigere er rett og slett prisutviklingen som har vært på LCD.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/30/2005 8:41:58 AM #22 av 148
Postet av: Rune
"Ingeniør'n" skrev:
"Rune" skrev:Joda, jeg var å kikket på denne i dag. Men grunnet dårlig utvalg av DVD filmer og slikt (utvalget av filmer var en gammel Die Hard Film) så skal jeg vente med å uttale meg til i morgen. Har tenkt å drasse med meg kalibrerings DVD og noen fimer bort dit i morgen. (tirsdag)


Hva er kalibrering DVD ? Noe man bruker for å stille inn skjermen optimalt ?


Ja. Den mest kjente er DVE. (Digital Video Essentials)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/30/2005 11:18:16 AM #23 av 148
Postet av: Rune
Ja da har jeg vært å kikket på denne spennende TV'n. Jeg hadde med meg DVE(Digital Video Essentials) og Pirates of the Carbian som inneholder THX Optimizer for justering av lys/kontast og farge.

Slik som den stod i utangspunktet i butikk var den rimelig blass og sortnivået var ikke noe å skryte av. Etter en rask kalibrering med overnevnte plater endte jeg opp med følgende innstillninger. Kilden var en Philips DVP -9000 som er en meget god spiller. Det ble brukt HDMI kabel mellom DVD spiller og TV.




Bildet ble noe helt annet etter kalibrering. Sortnivået ble bra til å være LCD. I tillegg ble dynamikken i bildet mye bedre (bildet så ikke så flatt ut lenger som man vanligvis ser på LCD)

Via HDMI fungerer ikke Natural Motion men Pixel Plus 2 HD fungerer. Det gjorde at panoreringer ikke får de glatte bevegelsene som 32PF9966 som var koblet på samme spiller ved siden av fikk. Hva man foretrekker er en smakssak, men man la godt merke til hakkingen ved panoreringer. Prøvde med 576p 720p og 1080i fra DVD spiller uten det hjalp noe merkbart. (kjørte for det meste med 720p fra spiller). Nå har alle apparater slik hakking bortsett fra Philips med Natural Motion og Sony me Picture Power. Men disse funksjonene fungerer som regel kun via RGB scart.

Sortnivået i grottescenene i Ringenes Herre ble bra og oppleves som bedre enn plasma i samme type belysning. (grunnet den matte overflaten på LCD panelet). Noen er bekymret over graderinger siden 8 bits plasma gir graderinger. Dette er ikke tilfellet på LCD. Et av scenene hvor det er enklest å se graderinger på plasma er fakkelscenen i To tårn. Her kunne jeg ikke se noen graderinger som jeg er vant med fra 8 bits plasma.

På Finding Nemo fikk den også vist at den virkelig ga mye smell i fargene.

Ambilight er en kuul funksjon som gjør at baklyset endres utifra bildet på skjermen. (se bilder nedenfor) Motorisert fot ga også TV'en et ekslusivt preg.

En negativ ting er at det var noe støy i bildet. Vet ikke helt hva det kommer av, men man så det på gjevne flater som f.eks på Nemo. Jeg prøvde med forskjellige stilninger på Pixel Plus og slikt uten at det forsvant. Hvor godt merkbart dette er nok litt avhengig fra person til person, men syns det trakk litt ned.

Konkluksjonen etter ca 1 times leking med denne er at den er en flott TV. Jeg kunne selv tenkt meg å hatt denne selv og i et rom slik jeg har det selv nå med projektor som brukes til filmtitting og TV som brukes mest til titting når det er lyst i stuen så tror jeg faktisk jeg ville foretrukket den foran PV500 grunnet mangel på refleks. (solen skinner ofte rett på TV hos meg)

Til slutt vil jeg anbefale alle som er i Oslo og som er interessert i denne og stikke innom NSE på Ryen. Det er en trivelig butikk og man slipper alt maset som er på de større kjedene. Hyggelig og kunnskapsrik betjening var det også.





Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/30/2005 12:42:00 PM #24 av 148
Postet av: aavdst
Bra Rune! Takk for nyttig info om denne TV'en! (må innrømme at jeg ikke forstår alt) Men er det slik at hvis man tar en slik kalibrerings DVD så justerer skjermen seg automatisk slik at sortnivået blir bedre enn standardinnstillingene?

Vil 42" være like bra som 37"? (hvis man ser bort fra størrelsen på skjermen, vil LCD gjøre seg like bra på 42" som 37"? Eller vil 37" være å foretrekke hvis man ser bort fra pris.

Er 1080i kun relevant med tanke på fremtidens HDTV? eller vil man ha nytte av det i dag?

(tror jeg skal stikke innom NSE en av dagene selv) :lol:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/30/2005 12:52:09 PM #25 av 148
Postet av: Rune
Jeg vil anta at 42" vil være like bra. (pixlene er så små at uansett vil de ikke vises)

Kalibrerings DVD viser testbilder med forklaring hvordan du manuelt skal stille inn TV. På farge f.eks følger det med et fargefilter som man ser gjennom for at fargene skal bli korrekt.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/30/2005 3:22:07 PM #26 av 148
Postet av: Tannoy
Takk for en kjapp gjennomgang av denne LCD en Rune! God til å ta bilder er du også... :wink:
Sometimes I have morningwood in the late afternoon...
Sjekk gjerne ut min hjemmekino:
http://min.hjemmekino.no/Tannoy/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/30/2005 4:20:50 PM #27 av 148
Postet av: respl
Hei Rune,

Fantastisk jobb du gjorde med å teste dene spennende godsaken så tidlig.

Jeg er SÅ klar for å kjøpe en slik LCD. Viewpia var til å spy av og jeg måtte returnere den til Elprice pga synsvinkel og kontrast.


Noen få sp.mål:

- Jeg er meget opptatt av å kjøre full oppløsning fra pc. Interpolert bilde på LCD er ille for windows bruk. Vet du mer om DVI-D vil kunne gi full oppløsning? Jeg trenger 10m kabel og dvi er dyre greier men om den takler full oppløsning så..

- Vil Natural Motion virke over vga eller dvi fra pc?

- Hvordan var synsvinkel. Like god som 37pf9986?

- Vet du hva ethernet-inngangen er for? Støtter den videostreaming?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/30/2005 5:03:57 PM #28 av 148
Postet av: Chucky72
Oi, detta så jo lovende ut. Fikk du noe indikasjon på pris fra NSE?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/30/2005 6:25:03 PM #29 av 148
Postet av: Tannoy
Ser at den står til 35K på Avforum(37")
Sometimes I have morningwood in the late afternoon...
Sjekk gjerne ut min hjemmekino:
http://min.hjemmekino.no/Tannoy/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
8/30/2005 6:28:11 PM #30 av 148
Postet av: Rune
Veiledene er 35k på 37" og 45k på 42".

Jeg vil tippe at den vil i løpet av høsten en gang komme på tilbud til under 30k fra noen av kjedene.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar