Logo

Offisiell tråd: Panasonic PV60, PV600, PA60

Skriv et svar
7/16/2006 6:53:21 PM #481 av 923
Postet av: orso
"MH434" skrev:Har akkurat fått PV600'n i hus+ en Panasonic DVD S97.

Jeg lurer på om den HDMI kabelen som følger med DVD spellern er god nok for best mulig bilde? Hvis det finnes noe bedre, bare kom med forslag.

Kjører folk på 625p, 750p, 1125i?

Den er sikkert god nok. HDMI er en digital overføring og da skal det i teorien ikke være noe forskjell på kablene. Viktigste er at pluggene sitter godt på. Var en test i PCWorld av forskjellige HDMI kabler i ulike prisklasser. De var alle like bra.
http://pcworld.about.com/magazine/2309p111id121777.htm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
7/17/2006 6:43:11 PM #482 av 923
Postet av: Amadesus
Ser at Siba annonserer PV600 42 tommer med fot til 22995,-. Elkjøp har vel prisgaranti så de gir vel samme pris hvis man tar med annonsen dit.
7/17/2006 8:44:01 PM #483 av 923
Postet av: Andepande
Kjøpte i dag PV600 + veggfeste TY-WK42X60 for 23000,- på Lefdal i Trondheim. De hadde den på lager, så jeg har hatt gleden av å teste den allerede. Veggfeste må jeg desverre vente på noen dager.

Har bare et spm til installasjonen. Jeg har digital dekoder fra Canal Digtal (Force-dekoder), og ser at det er et dekoder av/på -valg inne på installasjonsmenyen. Jeg tenkte da at hvis valget var på så prøver tv'en å hente kanaler fra AV-inngangen som dekoderen er tilkoblet, men neida. Kan noen forklare meg hvordan det fungerer?
7/17/2006 9:27:40 PM #484 av 923
Postet av: Andepande
"Andepande" skrev:Kjøpte i dag PV600 + veggfeste TY-WK42X60 for 23000,- på Lefdal i Trondheim. De hadde den på lager, så jeg har hatt gleden av å teste den allerede. Veggfeste må jeg desverre vente på noen dager.

Har bare et spm til installasjonen. Jeg har digital dekoder fra Canal Digtal (Force-dekoder), og ser at det er et dekoder av/på -valg inne på installasjonsmenyen. Jeg tenkte da at hvis valget var på så prøver tv'en å hente kanaler fra AV-inngangen som dekoderen er tilkoblet, men neida. Kan noen forklare meg hvordan det fungerer?

Etter å ha lest litt mer i manualen fant jeg ut at det gjelder kun dekodere som støtter Q-link, noe som er ukjent for meg og som jeg tipper Force-dekoderen ikke støtter. Svarte...
7/18/2006 1:18:06 PM #485 av 923
Postet av: superskurk
Jeg har postet dette innlegget i en annen tråd her, men ser at det er større aktivitet i denne tråden, og poster her også i håp om svar.

Jeg ser nemlig at det er flere i forumet som har kjøpt 37" LCD fra Dell, som nå er tilgjengelig til en svært fordelaktig pris. Flere har videre postet meldinger om hvor lykkelige de er over kjøpet. Selv er jeg i markedet, men har i utgangspunktet bestemt meg for å vente til lommeboka tillater en Panasonic TH-42PV60. Dette bl.a. fordi jeg ser mye på film, og har forstått det slik at plasma er hakket hvassere enn LCD i dette henseende. Dertil kommer at Panasonic har fått svært gode resultater i flere tester (se bl.a. oppsummering her (nederst på siden): http://minhembio.com/forum/index.php?showtopic=121016)

Ikke desto mindre har jeg vært svært fornøyd med andre kjøp jeg har gjort hos Dell tidligere, og har fulgt ivrig med på Dell's inntreden i flatskjermmarkedet. Sammenholdt med disse meldingene om Dell's fortreffelighet kan jeg dermed ikke annet enn å undre meg over om det kanskje er mulig å finne saligheten raskere og billigere.

Spørsmålet blir mao.: Er det slik å forstå at kvaliteten på Dell's 37" er så god at den kan konkurrere med Panasonic? -Også på film?

Jeg vil bli svært takknemmelig for svar, særlig om jeg kan få kommentarer på sortnivå, billedprosessering, innganger og hva skjermene takler av format.
every man has his own way to betray the revolution; this is mine
7/18/2006 5:08:35 PM #486 av 923
Postet av: ksmart
Etter mye leting og kikking har valget falt ned på pv 600. Var innom Lefdal i Sandvika i går og der sto den til 27000 et-eller-annet! Spurte da om den kom til å bli satt ned snart, ref. billigere andre steder, men den lure selgeren sa at denne ikke vil bli satt ned på i hvert fall et halv år.. Jaja, lykke til!

Så til det jeg egentig skulle spørre om; er det noen har prøvd pv600 på analoge kabel signaler, f.eks UPC? Bor i Drammen og har analoge signaler. Jeg har sendt mail til UPC om dette, og de sa at alle UPC sine signaler vil bli digitale i løpet av året, men jeg sitter nå her med analoge signaler ennå og antar at dem skryter på seg litt hva gjelder overgang til kun digitale sendinger...

Noen erfaringer?
7/18/2006 5:24:16 PM #487 av 923
Jeg har analoge signaler (tak-antenne). PV600 takler det meget bra. Jeg får faktisk bedre bilde på PV600 enn en Grundig 100Hz CRT som vi har i huset. Eneste den er dårligere på er bilder med mye bevegelser som fotball. Her blir gresset litt slørete, men det er ikke snakk om så mye. Det sies at tuneren i PV600 er bedre enn den i PV60.
7/18/2006 5:34:37 PM #488 av 923
Postet av: ksmart
"bomholt" skrev:Jeg har analoge signaler (tak-antenne). PV600 takler det meget bra. Jeg får faktisk bedre bilde på PV600 enn en Grundig 100Hz CRT som vi har i huset. Eneste den er dårligere på er bilder med mye bevegelser som fotball. Her blir gresset litt slørete, men det er ikke snakk om så mye. Det sies at tuneren i PV600 er bedre enn den i PV60.

Såpass ja!! Det høres bra ut!

Det dumme var at jeg ikke fikk sjekka ut tv'en mens det var VM. Og jeg ser jo litt fotball... men etter jeg var innom butikken ble jeg veldig bestemt på den tv'en!! :) Får finne ut når det går fotball på tv2 og stikke innom en butikk da!
7/18/2006 7:04:15 PM #489 av 923
"ksmart" skrev:
"bomholt" skrev:Jeg har analoge signaler (tak-antenne). PV600 takler det meget bra. Jeg får faktisk bedre bilde på PV600 enn en Grundig 100Hz CRT som vi har i huset. Eneste den er dårligere på er bilder med mye bevegelser som fotball. Her blir gresset litt slørete, men det er ikke snakk om så mye. Det sies at tuneren i PV600 er bedre enn den i PV60.

Såpass ja!! Det høres bra ut!

Det dumme var at jeg ikke fikk sjekka ut tv'en mens det var VM. Og jeg ser jo litt fotball... men etter jeg var innom butikken ble jeg veldig bestemt på den tv'en!! :) Får finne ut når det går fotball på tv2 og stikke innom en butikk da!

Det fungerer best når alle bildeforbedrings innstillingene er slått av. Pass også på at bildemodusen ikke står med dynamisk.
En tak-antenne gir nok bedre signaler enn kabel, men skal de legge snart om til digital har du ikke noe å bekymre deg for.
7/18/2006 7:21:55 PM #490 av 923
Postet av: Amadesus
Hva skal man velge PV600 til 23000 eller PV60 til 17000? Ser at PV600 har PIP og PAP dette har vel ikke PV60, samt at PV600 har et bedre lydsystem og et penere design. Er fjernkontrollene like på disse to eller? Vurderer også den nye modellen til LG, 50 tommer på Elkjøp til 29995,- PC1r eller noe sånt heter den og har fått flott omtale på de svenske hjemmekino sidene.
Ikke enkelt dette. Eller skal man vente litt lengre til prisene går enda mere ned og høyere oppløsning kommer, men vil det nye digitale bakkenettet gi så gode signaler at det vil lønne seg med høyere oppløsning dvs. 1920*1020 (tror jeg). Eller vil man få fullt utbytte med det som er mest vanlig oppløsning i dag.

Ble mange tanker og spørsmål dette. :?
Men er ihvertfall glad jeg ikke kjøpte PV600 for bare noen dager siden da den kostet 5000 mere enn i dag hos Elkjøp og Siba.
7/19/2006 8:07:19 PM #491 av 923
Da har endelig fått PV600 på vegg. Etter og ha prøvd to veggfester som ikke passet (se tidligere i tråden), fikk jeg et orginalt Panasonic feste (TY-WK42X60).
Feste passer, men det er ikke mer enn akkurat. Her har Panasonic gjort en elendig jobb. I bruksanvisningen står det at det må være minst 7cm fra vegg til skjerm. Dette orginale veggfeste bygger egentlig litt for lite. Resultatet blir at ferritkjernen til strømkabelen (den svarte klumpen), blir liggende i klem med veggen. Det er helt umulig å bruke tilt funksjonen som feste har. Fordelen er selvfølgelig at skjermen bygger minimalt av det den kan utifra veggen (ser bra ut).
En løsning kan være å bytte strømkabelen med en uten ferritkjerne, men dette er for dårlig Panasonic! Veggfeste eksisterte allerede, og de har laget skjermen slik at den knapt passer. Årsaken er den rumpen som skjermen har.
Skal man ha noe som passer skikkelig, bør man kjøpe et veggfeste som bygger mer ut. Vogels har flere. Det negative da er at skjermen kommer lenger utifra veggen og det er ikke like stilig.
7/19/2006 9:18:49 PM #492 av 923
Postet av: Johnny Boy
Bomholt og andre med pv600

Ser på minhembio at enkelte klager over hakking og lugging ved
raske panoreringer. Hvordan opplever dere dette? Er det merkbart? Skjer
det ofte?

Hadde vært kjekt om noen kunne sjekket dette. Ellers hvordan liker dere
skjermen så langt?
7/20/2006 9:13:42 AM #493 av 923
Føler jeg ikke har fått testet skjermen nok enda til å uttale meg, men kan skrive litt om erfaringene foreløpig. Har ikke kalibrert skjermen enda, venter med det til etter innkjøringsperioden.

Bør nevne at jeg for det første har analoge signaler (tak antenne). PV600 takler det veldig bra, faktisk bedre enn en Grundig 100HZ CRT som er i huset. Den fjerner støy mer effektivt. Det som den ikke er like god på er raske bevegelser/panorering. På fotball kamper blir gresser på banen ved oversiktsbilder noe slørete. Et tips her er å slå av alle bildeforbedrings funsjonene og bruke riktig aspekt (ikke la skjermen strekke bildet). VM kampene var ganske dårlige, men det er det skrevet mye om. Kampene på TV2 har vært klart bedre. Skulle gjerne sett en kamp fra NRK, NRK er kanalen som kan produsere sport skikkelig.
Har elles sett at ved raske bevelgelser av ansikter, så sliter PV600 litt med etterslep av huden. Det er ikke snakk om mye, og blir sikkert bedre med digitale signaler. Mener jeg ikke har sett noe hakking.

DVD
Har en Pioneer spiller med scart som beste tilkoblingsmulighet. Har foreløpig bare sett tre filmer. Alt i alt er bildet utrolig bra, så det er sagt. Det som overasket meg noe er jeg også så noe etterslep på den ene filmen (The Man-ny film). Så det så vidt med panorering av ansikter, og tror også jeg så det i noen action scener. Dette var jo litt overraskende siden det var en DVD. De to andre filmene som jeg har sett (Hostage og The New World) har bildet vært knall bra, har jeg ikke sett etterslep. Satt på Matrix Reloaded i går kveld og kjørte noen kamp scener hvor det er mye raske bevegelser. Jeg er usikker på om jeg så noe eller ikke.
Har lurt på om dette med PAL og NTSC kan spille inn. Kan det være sånn at på en så stor skjerm så vil en film som utgangspunktet er NTSC gi noe etterslep når den omgjort til PAL?

GJENNSKINN
Har veldig mye vinduer i rommet og var redd jeg skulle få mye gjenskinn. Kan ikke si jeg har vært plaget med det. Ser gjenskinn i mørke partier, men det er sjelden jeg har følt behovet for trekke for alle gardinene. Skal jeg se en film på dagtid med mye mørke partier, må jeg nok trekke mer for.

LYD
Lyden er veldig bra i PV600, den beste jeg har hørt fra en TV skjerm. Suround funksjonen gir litt surround opplevelse, men dialogene blir lavere. Foretrekker å sette lyden til normal. Så sant jeg ikke ser film eller konsert på TV, synes jeg ikke det er noe grunn til å fyre opp surround anlegget mitt.

DESIGN
Den matcher ikke Pioneer og Samsung, men ser veldig bra ut. Kanten rundt er matt svart som ikke er like stilig som pianolakk, men man unngår gjenskinn. Spesielt synes jeg det ble utrolig bra når den kom på veggen. Skal se om jeg kan få lagt ut bilde senere.

Har ikke fått testet skjermen med PC eller HD. Har så vidt prøvd minnekortinngangen og det fungerte fint.

KONKLUSJON
Føler som sagt at jeg ikke har fått testet skjermen nok enda, men hittil er jeg veldig fornøyd. Den har sine svakheter som alle skjermer og spesielt flatskjermer. Har sett noe etterslep ved panoreringer, men det har på ingen måte vært plagsomt. Er også spendt på hva bedre signaler og en bedre DVD spiller med HDMI vil gjøre. Vil tippe at Pioneer er bedre på dette området med panoneringer, men den har andre svakheter. Den har dårligere svartnivå, koster mer og sliter en del med redention.
Ville tro at det dukker opp noen tester til høsten av PV600. Håper det kommer en litt grundig test som vil avsløre svakheter. Skal prøve å gi litt mer tilbakmelding når jeg har hatt skjermen en stund. :)
7/20/2006 10:49:28 AM #494 av 923
Postet av: puckno
"bomholt" skrev:Føler jeg ikke har fått testet skjermen nok enda til å uttale meg, men kan skrive litt om erfaringene foreløpig. Har ikke kalibrert skjermen enda, venter med det til etter innkjøringsperioden.

Bør nevne at jeg for det første har analoge signaler (tak antenne). PV600 takler det veldig bra, faktisk bedre enn en Grundig 100HZ CRT som er i huset. Den fjerner støy mer effektivt. Det som den ikke er like god på er raske bevegelser/panorering. På fotball kamper blir gresser på banen ved oversiktsbilder noe slørete. Et tips her er å slå av alle bildeforbedrings funsjonene og bruke riktig aspekt (ikke la skjermen strekke bildet). VM kampene var ganske dårlige, men det er det skrevet mye om. Kampene på TV2 har vært klart bedre. Skulle gjerne sett en kamp fra NRK, NRK er kanalen som kan produsere sport skikkelig.
Har elles sett at ved raske bevelgelser av ansikter, så sliter PV600 litt med etterslep av huden. Det er ikke snakk om mye, og blir sikkert bedre med digitale signaler. Mener jeg ikke har sett noe hakking.

DVD
Har en Pioneer spiller med scart som beste tilkoblingsmulighet. Har foreløpig bare sett tre filmer. Alt i alt er bildet utrolig bra, så det er sagt. Det som overasket meg noe er jeg også så noe etterslep på den ene filmen (The Man-ny film). Så det så vidt med panorering av ansikter, og tror også jeg så det i noen action scener. Dette var jo litt overraskende siden det var en DVD. De to andre filmene som jeg har sett (Hostage og The New World) har bildet vært knall bra, har jeg ikke sett etterslep. Satt på Matrix Reloaded i går kveld og kjørte noen kamp scener hvor det er mye raske bevegelser. Jeg er usikker på om jeg så noe eller ikke.
Har lurt på om dette med PAL og NTSC kan spille inn. Kan det være sånn at på en så stor skjerm så vil en film som utgangspunktet er NTSC gi noe etterslep når den omgjort til PAL?

GJENNSKINN
Har veldig mye vinduer i rommet og var redd jeg skulle få mye gjenskinn. Kan ikke si jeg har vært plaget med det. Ser gjenskinn i mørke partier, men det er sjelden jeg har følt behovet for trekke for alle gardinene. Skal jeg se en film på dagtid med mye mørke partier, må jeg nok trekke mer for.

LYD
Lyden er veldig bra i PV600, den beste jeg har hørt fra en TV skjerm. Suround funksjonen gir litt surround opplevelse, men dialogene blir lavere. Foretrekker å sette lyden til normal. Så sant jeg ikke ser film eller konsert på TV, synes jeg ikke det er noe grunn til å fyre opp surround anlegget mitt.

DESIGN
Den matcher ikke Pioneer og Samsung, men ser veldig bra ut. Kanten rundt er matt svart som ikke er like stilig som pianolakk, men man unngår gjenskinn. Spesielt synes jeg det ble utrolig bra når den kom på veggen. Skal se om jeg kan få lagt ut bilde senere.

Har ikke fått testet skjermen med PC eller HD. Har så vidt prøvd minnekortinngangen og det fungerte fint.

KONKLUSJON
Føler som sagt at jeg ikke har fått testet skjermen nok enda, men hittil er jeg veldig fornøyd. Den har sine svakheter som alle skjermer og spesielt flatskjermer. Har sett noe etterslep ved panoreringer, men det har på ingen måte vært plagsomt. Er også spendt på hva bedre signaler og en bedre DVD spiller med HDMI vil gjøre. Vil tippe at Pioneer er bedre på dette området med panoneringer, men den har andre svakheter. Den har dårligere svartnivå, koster mer og sliter en del med redention.
Ville tro at det dukker opp noen tester til høsten av PV600. Håper det kommer en litt grundig test som vil avsløre svakheter. Skal prøve å gi litt mer tilbakmelding når jeg har hatt skjermen en stund. :)

Jeg har også hatt denne en liten uke nå og er enig med mye av det Bomholt skriver. Jeg ser også av og til noe uklarhet ved raske panoreringer, andre ganger ikke. Jeg ser ikke helt mønsteret i når det inntreffer og ikke, men ser det har vært noen forsøk på tekniske forklaringer rundt det på minhembio.com. Det plager meg ikke nevneverdig, men jeg ser at det er der av og til.

I det øvrige er jeg ekstremt fornøyd med det aller meste vedr denne skjermen, både lyd og bilde imponerer (og det blir sikkert enda bedre når jeg har fått kjørt DVE kalibrering). Har ikke noe problemer med refleksjoner. Fjernkontrollen kunne både vært noe mer påkostet og forenklet. Ang design så ser den enda mye bedre ut live enn den gjør på bilde, så der er jeg kanskje enda mer fornøyd enn bomholt.

Jeg kjører tv analogt, samt dvd-filmer fra rimelige Toshiba SD360, som har progressiv oppskalering til 720, de-interlacing (eller hva det nå heter - jeg er en lekmann) opp til 1080. Bildene blir meget bra, opplever de som skarpest på det valget med 720.

Kvaliteten på mine analoge tv-signaler og ulikhetene mellom kanalene ifht dette kommer langt tydligere frem enn på min gamle 32'' CRT, så jeg har nå vært og hentet digital dekoder fra UPC for å få digitale signaler, har ikke har rukket å sette det opp ennå men skal droppe noen linjer om forskjellen når jeg har fått gjort dette. TV-bildene på analogt varierer enormt, eksempelvis opplever jeg TV Norge som perfekt og TV2 som tidvis meget søplete. Oppsummert, med mine signaler og alle kanalene sett under ett, så scorer skjermen kun medium på dette, MEN jeg har heller ikke opplevd andre skjermer ifht dette så det kan tenkes at dette relativt sett ifht konkurransen likevel er bra. Spent på å kjøre digitalt...

Forøvrig kunne UPC fortelle at planen er å bytte ut alle Motorola-dekoderne (som det har blitt klaget mye på i andre tråder her på forumet) i kvartal 4.
7/20/2006 11:09:55 AM #495 av 923
Postet av: MH434
Jeg har PV600 med S97 DVD spiller HDMI

Jeg er meget fornøyd med bilde både med Force parabol og dvd.

Har sett King Kong, Bilde er helt supert, lyden er også veldig god.

Angrer ikke et sekund på dette kjøpet :D
Skriv et svar