Føler jeg ikke har fått testet skjermen nok enda til å uttale meg, men kan skrive litt om erfaringene foreløpig. Har ikke kalibrert skjermen enda, venter med det til etter innkjøringsperioden.
Bør nevne at jeg for det første har analoge signaler (tak antenne). PV600 takler det veldig bra, faktisk bedre enn en Grundig 100HZ CRT som er i huset. Den fjerner støy mer effektivt. Det som den ikke er like god på er raske bevegelser/panorering. På fotball kamper blir gresser på banen ved oversiktsbilder noe slørete. Et tips her er å slå av alle bildeforbedrings funsjonene og bruke riktig aspekt (ikke la skjermen strekke bildet). VM kampene var ganske dårlige, men det er det skrevet mye om. Kampene på TV2 har vært klart bedre. Skulle gjerne sett en kamp fra NRK, NRK er kanalen som kan produsere sport skikkelig.
Har elles sett at ved raske bevelgelser av ansikter, så sliter PV600 litt med etterslep av huden. Det er ikke snakk om mye, og blir sikkert bedre med digitale signaler. Mener jeg ikke har sett noe hakking.
DVD
Har en Pioneer spiller med scart som beste tilkoblingsmulighet. Har foreløpig bare sett tre filmer. Alt i alt er bildet utrolig bra, så det er sagt. Det som overasket meg noe er jeg også så noe etterslep på den ene filmen (The Man-ny film). Så det så vidt med panorering av ansikter, og tror også jeg så det i noen action scener. Dette var jo litt overraskende siden det var en DVD. De to andre filmene som jeg har sett (Hostage og The New World) har bildet vært knall bra, har jeg ikke sett etterslep. Satt på Matrix Reloaded i går kveld og kjørte noen kamp scener hvor det er mye raske bevegelser. Jeg er usikker på om jeg så noe eller ikke.
Har lurt på om dette med PAL og NTSC kan spille inn. Kan det være sånn at på en så stor skjerm så vil en film som utgangspunktet er NTSC gi noe etterslep når den omgjort til PAL?
GJENNSKINN
Har veldig mye vinduer i rommet og var redd jeg skulle få mye gjenskinn. Kan ikke si jeg har vært plaget med det. Ser gjenskinn i mørke partier, men det er sjelden jeg har følt behovet for trekke for alle gardinene. Skal jeg se en film på dagtid med mye mørke partier, må jeg nok trekke mer for.
LYD
Lyden er veldig bra i PV600, den beste jeg har hørt fra en TV skjerm. Suround funksjonen gir litt surround opplevelse, men dialogene blir lavere. Foretrekker å sette lyden til normal. Så sant jeg ikke ser film eller konsert på TV, synes jeg ikke det er noe grunn til å fyre opp surround anlegget mitt.
DESIGN
Den matcher ikke Pioneer og Samsung, men ser veldig bra ut. Kanten rundt er matt svart som ikke er like stilig som pianolakk, men man unngår gjenskinn. Spesielt synes jeg det ble utrolig bra når den kom på veggen. Skal se om jeg kan få lagt ut bilde senere.
Har ikke fått testet skjermen med PC eller HD. Har så vidt prøvd minnekortinngangen og det fungerte fint.
KONKLUSJON
Føler som sagt at jeg ikke har fått testet skjermen nok enda, men hittil er jeg veldig fornøyd. Den har sine svakheter som alle skjermer og spesielt flatskjermer. Har sett noe etterslep ved panoreringer, men det har på ingen måte vært plagsomt. Er også spendt på hva bedre signaler og en bedre DVD spiller med HDMI vil gjøre. Vil tippe at Pioneer er bedre på dette området med panoneringer, men den har andre svakheter. Den har dårligere svartnivå, koster mer og sliter en del med redention.
Ville tro at det dukker opp noen tester til høsten av PV600. Håper det kommer en litt grundig test som vil avsløre svakheter. Skal prøve å gi litt mer tilbakmelding når jeg har hatt skjermen en stund.