Logo

Offisiell tråd - Panasonic PTA-E700

Skriv et svar
9/18/2005 5:31:14 PM #61 av 129
Postet av: Tor Rasmussen
"censor" skrev:Min TV-stue ser slik ut, der *=lerret, S=Sofa og P=projektor

__________********************_________________









SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS PPPPPPP


Bare for å tenke på noe rent fysisk.
Med oppgitt tegning, hvis det skulle være så god lensshift, så vil avstanden fra linse til venstre billedkant være betydelig lengre enn avstand fra linse til høyre billedkant.
Lysstyrke taper seg over avstand.
Vil ikke da venstre del av bildet framstå mer lyssvakt enn høyre del?
Da vil jo man få et bildet som varierer en del i lysstyrke horisontalt.

Gjør som Alex F foreslår, få den på en liten hylle over sofaen.
AE700 er liten, lett, stille og klarer seg fint på en hylle uten at rommets design blir ødelagt av den grunn.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/18/2005 5:45:11 PM #62 av 129
Postet av: Alex F
Anbefaler ikke å se på skrått på lerretet. Det vil irritere dere grenseløst (etter en stund).
Mirage, bare må ha det !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/19/2005 6:17:07 AM #63 av 129
Postet av: kid
Ville mye heller valg en vegghylle eller takfeste i denne sammenhengen :wink:
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/19/2005 6:23:57 AM #64 av 129
Postet av: Alex F
Hva med å legge ut et bilde av rommet, slik at vi lettere kan rådgi deg ?

Jeg hadde gitt opp å få hjemmekino ettersom det var uaktuelt å henge projektor opp i stua. Etter jeg la ut bilder av stue + kjellerstue kom det mange anbefalinger på diverse forum om å legge hjemmekino i kjellerstua. Vips, tankeprosessen var igang. :D
Mirage, bare må ha det !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/21/2005 5:58:59 PM #65 av 129
Postet av: censor
Jeg har tegnet en liten oversikt over rommet der projektoren skal være.

Den veggen der lerretet henger, har en fullinntegrert bokylle langs hele veggen, slik at lerretet må henge ca 30 cm ut fra veggen.

Projektoren står i et skap. Skapet har fire dører, slik at jeg i dag åpner den øverste døren nærmest sofa der projektoren står skjult. Har lyddempende matte inne i skapet mot sofaen.

Vurderer som sagt å flytte lerret litt lenger mot venstre, og forsøke horisontal justering på projektor. Hvis ikke det går, må jeg vel enten flytte projektor ut av skap (ikke veldig populært hos kjæresten...) og henge over sofaen.

Alternativet måtte være å ha projektoren i hjørnet på sofaen, men da må lerret takmonteres på skrått i motsatt hjørne, noe jeg innbiller meg vil se veldig rart ut.

Eventuelle innspill/kommentarer leses med takk! projektor.JPG projektor.JPG ( 24.62109375 KB) Vist 2101 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/22/2005 11:08:24 AM #66 av 129
Postet av: kid
Syntes det der så ganske greit ut jeg? 8)
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/22/2005 11:31:09 AM #67 av 129
Postet av: kid


Sikkert en veldig dum løsning og mine tegnekunnskaper er heller ikke gode, men... hmm.. kansje min dumme tegning kan få deg på flere tanker iallefall.

:oops: :wink:
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/22/2005 11:32:55 AM #68 av 129
Postet av: censor
Anbefaler ikke å se på skrått på lerretet. Det vil irritere dere grenseløst (etter en stund).


Er litt enig i at dette kan bli litt irriterende på sikt - men jeg får projektoren i kveld, så da kan jeg jo leke litt med horisontal bildejustering.

Håper den er grei å takmontere - bruker en høyttalerholder fra Biltema (som jeg fikk tips om på dette forumet for et års tid siden!)

:idea:

(skrev denne før du la ut bildet ditt Kid... Tegningen viser hjørneløsningen slik jeg også så det for meg. Men det blir nok litt rart med lerretet hengende på skrått over taket...!)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/22/2005 12:15:15 PM #69 av 129
Postet av: Alex F
Du er veldig opptatt av hva kona di sier, og dette er forståelig. Jeg har det akkurat på samme måte. Men dersom du legger ned litt arbeid i å gjøre det fint, så aksepterer hun nok mye. At hun ikke vil ha projektoren hengende i taket skjønner jeg godt. Men det finnes andre løsninger. Jeg har laget en egen hylle til projektoren og kona mi klager ikke i det hele tatt (se min hjemmekino under). I tillegg kan du vise henne Gaultiers hjemmekino på AV Forum (søk på hjemmekinoer). Jeg ville søkt på andre sine kinoer for å få ideer til hva som passer best for deg.

Å ha lerretet på skrått, er ingen dum ide, men husk at høyttalerne etc må plasseres tilsvarende. Kona di har nok større innvendinger mot dette.

Jeg ville prøvd å montere projektoren over sofaen på en hylle eller i en "boks". Dersom du lager en hylle og plasserer bøker og "blomster" i samme hylla, vil ikke kona di merke at projektoren står der engang.

Lykke til. :D
Mirage, bare må ha det !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/22/2005 12:15:57 PM #70 av 129
Postet av: kid
Sant så sant, får finne på noen kreative løsninger når du får "utstyret". Oftere lettere å gjøre endringer da..

Jeg har også denne projectoren, takmonter, lett og brukervennlig :wink:
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/22/2005 3:37:47 PM #71 av 129
Postet av: Alex F
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/22/2005 4:34:07 PM #72 av 129
Postet av: kid
På de linkene der var det mye morsomt, hehe, får lyst til å gjøre mer og mer med hjemmekinoen min. Synd at alt skal koste så mye.. men, hadde det ikke gjort det, hadde jo alle hatt det, heller ikke noe moro!

:wink:
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/22/2005 5:04:04 PM #73 av 129
Postet av: Alex F
"kid" skrev:På de linkene der var det mye morsomt, hehe, får lyst til å gjøre mer og mer med hjemmekinoen min. Synd at alt skal koste så mye.. men, hadde det ikke gjort det, hadde jo alle hatt det, heller ikke noe moro!

:wink:


Alt trenger ikke å koste så mye. Jeg har laget hyller selv, og dette sparte meg noen kroner. Det beste var at jeg fikk akkurat den størrelsen jeg ønsket meg.

Men, det blir fort penger når en regner sammen. Poenget er aldri å foreta et regnestykke. :wink:
Mirage, bare må ha det !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/22/2005 10:13:05 PM #74 av 129
Postet av: censor
Jaja, da var projektoren i hus, og alle problemer er løst (eller skal løses de nærmeste dagene...)

Jeg har vært vant med en gammel ASK projektor som kun tidvis har fungert, og som var et helvete å montere og som jeg har opparbeidet et ganske intenst hatforhold til.

Derfor ekstra glede med overgang til ny projektor :-)

- Trenger ikke takmontere den, den smetter rett inn i skapet, og bildejoysticken gjør det lett å styre bilde litt ned til riktig høyde.

- Trenger ikke flytte projektor ut av skapet. Joystick-innstillingen tillater at jeg skifter bildet litt over til venstre (dvs at jeg flytter lerretet på bildet ovenfor litt til venstre). Da er bildet midt i mot den store delen av sofaen, med plass til en tre-fire stykker. Med en stol til i rommet foran projektor-skapet blir dette helt perfekt også for flere personer...

- Trenger ikke sitte med hørselsvern lenger, selv om heller ikke denne projektoren er fullstendig lydløs.

- Hipp hurra !!!

Var forøvrig artig å se bilder fra anleggene rundt omkring. Jeg har nok gått for en litt "roligere" stil, ettersom opplegget er integrert i en liten TV-stue som vi bruker en til vanlig også. I forhold til ledninger er alt skjult, ved at frontene står i bokhyllen, og projektoren i skapet. Ledninger er ført i plastikkanal langs profilerte lister (som skjuler kanalen veldig godt) og inn i skap. I skapet er det egen stikkontakt osv til projektor. Bakhøyttalerne er koblet til ved at ledningene er ført videre fra skapet, under og opp bak sofaen. Sub står i et hjørne bak TV'en (samme hjørne som Kid tegnet inn alternativ lerretplassering). Hvis jeg får tid skal jeg legge ut noen bilder, selv om det ikke er lite interiørbladminimalistisk som linkene jeg kikket på. Det skyldes nok at jeg bor i et gammelt hus, men fordelen er at da kan jeg borre og trekke kabler osv akkurat som jeg vil :-)

Takk for hjelpsomme innspill !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/23/2005 6:44:46 AM #75 av 129
Postet av: Alex F
Godt at det løste seg. Venter i spenning på bilder :D
Mirage, bare må ha det !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar