Logo

Nye høyttalere.. Klipsch RF15??

Skriv et svar
9/23/2005 6:12:51 AM #1 av 17
Postet av: stiank81
Hei! Jeg er på utkikk etter nye høyttalere, og har for øyeblikket Klipsch RF-15 i søkelyset.. Noen som har erfaring med de?

Evt noen som har tips til andre høyttalere som bør tas en nærmere titt på. Høyttalerne må være slank og fin, passe til både film og musikk, og koste ca 4-7000kr..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/27/2005 1:53:32 PM #2 av 17
Postet av: Alex F
Klipsch er meget bra til film (dynamikk mesteren). Til musikk er de meget omdiskutert, og mange liker ikke lyden da de synes den er for skarp og for hissig i diskanten.

Skal du kjøpe Klipsch anbefaler jeg på det sterkeste at du tester dem først og at du spesielt tester ved siden av andre høyttalere som er rundere i lyden. De kan lyde greit dersom en bare tester disse, men når en tester dem ved siden av andre høyttalere får mange en aha opplevelse som medfører at valget faller på noe annet. Men det er smak og behag.

Klipsch er iallefall morro til film så det monner !
Mirage, bare må ha det !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/27/2005 2:44:02 PM #3 av 17
Postet av: pnerbye
Audio Pro Black Diamond V2 og Dali Concept 6 er høyttalere med gode musikk- og filmegenskaper. Pass på å få prøvelyttet på disse.

Jeg er enig med Alex F i at Klipsch fungerer meget godt til film. Til musikk er den aldeles ikke like allsidig selv om den sikkert har sine spesialområder der og (..det var vel diplomatisk vel..).
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/27/2005 3:25:23 PM #4 av 17
Postet av: stiank81
Takk for innspill :)

Når det gjelder Black Diamond så er jeg klar over at disse skal være meget bra. På lytterunden min hørte jeg derfor både på de og RF-15(og andre..), men må innrømme at jeg ble litt skuffet. Begge spilte klart og fint. Men når jeg prøvde musikk hvor det kreves litt mer trykk (Røyksopp) så synes jeg Black Diamond falt veldig igjennom.. Det ble rett og slett for puslete. Og jeg er [u]ikke[/u] noen bassfreak som har tilbedt Cerwin Vega siden min grønne ungdom, og dermed synes trykk er det viktigste. Har lyst på høyttalere som fungerer på all slags musikk, og det synes jeg ikke Black Diamond gjorde...

Når det gjelder Concept 6 så har jeg egentlig utelukket det før jeg begynte å se grunnet at en kamerat har akkurat det, så det blir litt kjedelig å kjøpe det samme... Men høyttalerne høres meget bra ut, og det er veldig mye for pengene - ingen tvil om det.

Men musikken er viktigere enn film for min del, så må nok prøve å lytte litt til før jeg endelig bestemmer meg.

Noen andre stalltips ang høyttalere? Har også vurdert System Audio, men ikke fått sett nærmere på de enda...

//Stian
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/27/2005 6:00:06 PM #5 av 17
Postet av: Alex F
Er du glad i bass, bør du styre unna system audio. Disse gir en kontant og stram bass, men går ikke særlig dypt.

Black Diamond har ikke allverdens trøkk, og det er nesten et must å ha en subwoofer, spesielt til film men også til musikk. Liker du mer rocka musikk, er de kanskje for snille. :shock:
Mirage, bare må ha det !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/28/2005 10:30:13 AM #6 av 17
Postet av: stiank81
Black Diamond er sikkert meget bra sammen med en sub for å få de litt dypere tonene bedre frem. Men sub er ikke aktuelt i første omgang for min del, så vil gjerne ha noen høyttalere som fikser jobben uten support fra en sub.

Liker veldig mye forskjellig musikk, og deriblant mye rock, så det vil nok være en fordel med en høyttaler som kan sparke litt fra seg. Men den må jo spille rent og pent samtidig... Tror jeg må lytte litt til på Klipschen før jeg bestemmer meg, men likte godt det jeg har hørt så langt.

Har Hifiklubben noen gode alternativer (utenom concept6) ? Noen som har erfaringer med deres nye Ikon serie? Ikon 5 f.eks... Eller noen B&W høyttalere?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/28/2005 2:39:38 PM #7 av 17
Postet av: kid
Klipsch er jo en veldig god høytaler!
Som du også nevner, Ikon serien, disse har fått veldig mye skryt. Personlig har jeg kun sett disse, aldri fått testet dem - så det vet jeg lite om. Som du også nevner, B&W, disse har veldig mange gode modeller 8)
Denon 3806, B&W 604 S3, B&W LCR 600, B&W 600 S3, TaraLabs, Supra, Panasonic PT-AE700
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/28/2005 3:14:35 PM #8 av 17
Postet av: pnerbye
"Alex F" skrev:Er du glad i bass, bør du styre unna system audio. Disse gir en kontant og stram bass, men går ikke særlig dypt.

Black Diamond har ikke allverdens trøkk, og det er nesten et must å ha en subwoofer, spesielt til film men også til musikk. Liker du mer rocka musikk, er de kanskje for snille. :shock:


Faktisk er jeg uenig i at en bør styre unna SA. Disse leverer virkelig varene i området 80-200 Hz som er bassen du kjenner i brystet.

Hvis du tilfeldigvis var på Serviceavdelingen og hørte Black Diamond må jeg forsvare dem med at de ikke var innspillt. Hørte dem selv der, og hadde litt det samme inntrykket av bassen. Sjekk forresten ut Patos på samme stedet.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/29/2005 6:56:45 AM #9 av 17
Postet av: stiank81
Var ikke på "Serviceavdelingen" jeg hørte på de nei. Var på "Musik-Magazinet A/S" i Bergen. Men for alt jeg vet kan det jo hende at de heller ikke var helt innspilt..

Tror jeg må se litt nærmere på System Audio (hørt mye bra om de) og Dali Ikon. Har hørt på Ikon 2. Det er stativhøyttalere så de ble naturligvis litt puslete - men de spilte utrolig rent og pent ellers.

Ellers litt usikker.. Likte Klipsch godt, men etter det som har blitt sagt her tror jeg de må prøves ut på litt mer variert musikk før jeg tar en avgjørelse.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/29/2005 7:06:38 AM #10 av 17
Postet av: Alex F
"pnerbye" skrev:
"Alex F" skrev:Er du glad i bass, bør du styre unna system audio. Disse gir en kontant og stram bass, men går ikke særlig dypt.

Black Diamond har ikke allverdens trøkk, og det er nesten et must å ha en subwoofer, spesielt til film men også til musikk. Liker du mer rocka musikk, er de kanskje for snille. :shock:


Faktisk er jeg uenig i at en bør styre unna SA. Disse leverer virkelig varene i området 80-200 Hz som er bassen du kjenner i brystet.


Les hva jeg skriver: SA gir en kontant og stram bass men går ikke særlig dypt. 80hz er ikke særlig dypt, og de aller fleste vil ønske en høyttaler som spiller dypere enn dette. Er du glad i bass, så er du ikke fornøyd med 80hz. :shock:
Mirage, bare må ha det !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/29/2005 7:24:31 AM #11 av 17
Postet av: pnerbye
"Alex F" skrev:Les hva jeg skriver: SA gir en kontant og stram bass men går ikke særlig dypt. 80hz er ikke særlig dypt, og de aller fleste vil ønske en høyttaler som spiller dypere enn dette. Er du glad i bass, så er du ikke fornøyd med 80hz. :shock:


Kommentaren min kom litt skjevt ut der. Jeg er helt enig med deg i at SA mangler dypbass, men min personlige mening er at bassen går dypt nok til musikk (SA1550 spiller ned til 40hz). Til film trenger man en sub i alle fall.

Dessuten blir det et spørsmål om hva slags bass en liker. Jeg er av Ole Brum-typen (ja takk, begge deler), og da kan SA + sub fungere utmerket.

Black Diamond har ikke det samme punch'et i bassen som SA, og det synes jeg er et minus. Prisen derimot er jo svært fordelaktig. Hadde SA1550 kostet det samme som Black Diamond hadde jeg valgt SA uten å blunke. SVS har jeg allerede bestemt meg for, og der er det dypbass. :D
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/29/2005 7:31:27 AM #12 av 17
Postet av: pnerbye
Et alternativ til gulvstående er å sette opp 5 stk SA510. Jeg har tenkt tanken, og jeg hørte SA510 i et stereo oppsett. Det fungerte mye bedre enn jeg trodde. Mye lyd i disse gitt.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/29/2005 7:33:53 AM #13 av 17
Postet av: Alex F
"pnerbye" skrev:
"Alex F" skrev:Les hva jeg skriver: SA gir en kontant og stram bass men går ikke særlig dypt. 80hz er ikke særlig dypt, og de aller fleste vil ønske en høyttaler som spiller dypere enn dette. Er du glad i bass, så er du ikke fornøyd med 80hz. :shock:


Kommentaren min kom litt skjevt ut der. Jeg er helt enig med deg i at SA mangler dypbass, men min personlige mening er at bassen går dypt nok til musikk (SA1550 spiller ned til 40hz). Til film trenger man en sub i alle fall.

Dessuten blir det et spørsmål om hva slags bass en liker. Jeg er av Ole Brum-typen (ja takk, begge deler), og da kan SA + sub fungere utmerket.

Black Diamond har ikke det samme punch'et i bassen som SA, og det synes jeg er et minus. Prisen derimot er jo svært fordelaktig. Hadde SA1550 kostet det samme som Black Diamond hadde jeg valgt SA uten å blunke. SVS har jeg allerede bestemt meg for, og der er det dypbass. :D

De hadde SA på HI FI Centeret til kr 6000 for ikke lenge siden (satt ned fra 10-12000). Tror det var SA 1280, men er ikke sikker.
Mirage, bare må ha det !
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/29/2005 2:10:49 PM #14 av 17
Postet av: stiank81
Var noen SA høyttalere som egentlig kostet 12, som var satt ned til 6000 ja, men dette var før sommeren, og de ble ganske fort revet bort :?
Usikker på om det var 1280 eller 1750, men de er uansett ikke å oppdrive lengre til den prisen :(
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
9/29/2005 4:01:08 PM #15 av 17
Postet av: pnerbye
Det var 1280, men jeg tror også alt er revet bort. Hørte nylig om noen som nevnte denne høyttaleren, så det er vel ikke umulig at det kan være noe få igjen i enkelte butikker. Kan det være noen i Kr.sand tro?
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar